Końcowe uwagi Jego Świątobliwości po wykładach o pochodzeniu tajemnej mantry
17 grudnia 2022Wykład Jego Eminencji Gjaltsaba Rinpocze dla mnichów zebranych na Kagju Guncie
18 stycznia 2023Sziedra Bokar Ybar Cime Ling
Po przerwie spowodowanej pandemią Covid-19 Kagju Guncie, czyli zimowe zgromadzenie mnichów, odbywa się ponownie, tym razem w przepięknej Siedrze Bokar Ybar Cime Ling, pośród lasów i herbacianych plantacji Bengalu Zachodniego. Uczestniczą w nim mnisi z jedenastu monastycznych szkół kagju w Nepalu, Indiach i Bhutanie.
Mnisi dyskutują w grupach o Dharmie, siedząc lub przechadzając się pośród bujnych ogrodów, pełnych banianów, palm, kwiatów i świętych drzew bodhi, bądź też nad brzegami wyschniętej zimą rzeki. Można by odnieść wrażenie, że jesteśmy znów w starożytnych uniwersytetach Nalanda i Wikramaśila.
Zbliżając się do głównej świątyni klasztoru, usłyszymy żywiołowe debaty. Lecz, w przeciwieństwie do „świętego bałaganu Bodhgai”, atmosfera w sziedrze Bokar jest rozluźniona, lecz jednocześnie pełna jasności i skupienia.
Szczegóły tegorocznego Guncie zostały omówione przez Jego Świątobliwość Siedemnastego Karmapę podczas spotkań na Zoomie z khenpo poszczególnych sziedr.
Następnie, aby wszystko mogło przebiegać sprawnie, mnisi z sziedry Bokar pracowali nieustannie, przygotowując się do tego wydarzenia. Gotowanie, roznoszenie posiłków w wielkim pawilonie, zakwaterowanie w budynkach wokół świątyni, debaty oraz wszelkie inne aspekty zimowego zgromadzenia mogą dzięki nim przebiegać bez przeszkód.
Ceremonia inauguracji
23. Kagju Guncie zaczęło się oficjalną procesją, której przewodzili Jangsi Kjabdzie Bokar Rinpocze, Khencien Lodro Donjo Rinpocze oraz khenpo poszczególnych sziedr. Na czele procesji niesiony był portret Gjalłanga Karmapy, który następnie umieszczono na tronie w głównej świątyni. Wówczas Bokar Rinpocze poprowadził ofiarowanie mandali, po której nastąpiła „mini uczta” ze słodkim szafranowym ryżem i maślaną herbatą.
Na prośbę Jangsi Bokara Rinpocze Jego Świątobliwość zwrócił się do uczestników przez Zoom.
Wstępne uwagi Gjalłanga Karmapy
Jego Świątobliwość rozpoczął od podania powodów, dla których wybrał właśnie to miejsce: dobra infrastruktura (w przeciwieństwie do namiotów w Bodhgai) oraz lokalizacja, dzięki której stosunkowo łatwo jest tu dotrzeć z większości klasztorów. Następnie Karmapa przedstawił pięć punktów, którymi należy się kierować:
- Wszyscy jesteśmy dzierżycielami nauk
Od chwili, kiedy przyjmujemy schronienie i przekraczamy bramy Dharmy, bierzemy na siebie odpowiedzialność podtrzymywania buddyjskich nauk. Jego Świątobliwość zacytował Dolpopę Szieraba Gjaltsena:
“Obym we wszystkich żywotach mógł udźwignąć wielki ciężar nauk. A gdybym nawet nie był w stanie go udźwignąć, obym przynajmniej niepokoił się, że nauki mogą zaniknąć”.
Musimy więc utrzymać, udźwignąć i szerzyć nauki. To zaś stanie się poprzez słuchanie i praktykę, które wymagają od nas:
- czystej motywacji i pragnienia, by służyć naukom,
- determinacji, by to zrobić oraz
- pewności, że temu podołamy.
Ale utrzymywanie, dźwiganie i szerzenie nauk Buddhy nie jest łatwe. Zaś największym problemem jest to, że stajemy się zbyt sekciarscy. Za bardzo się przywiązujemy i skupiamy. Jesteśmy zbyt mali i zbyt ograniczeni w naszym rozumieniu. Myślimy jedynie przez pryzmat naszego własnego klasztoru, naszych guru, nie zaś o buddyzmie i o nauczycielu buddyzmu. Aby przezwyciężyć te tendencje, należy studiować teksty wszystkich szkół, utrzymując jednocześnie nauki naszej szkoły na pierwszym miejscu, lecz nie przywiązywać się do niej. Czasem mówimy o podążaniu za niesekciarskim ruchem rime. Tak czy inaczej, oparcie się na naszej własnej szkole nadal jest priorytetem, gdyż musimy pamiętać, aby „nie ścinać pnia, kiedy trzymamy się gałęzi”.
- Podstawowa jedność myśli w różnych szkołach kagju
Chociaż mamy różne szkoły kagju, wszystkie one wywodzą się z nauk Marpy, Milarepy i Gampopy, a więc łączy je jedność myśli. Chociaż udziela się w nich różnych wyjaśnień, to jednak w swej istocie nie mogą one się od siebie różnić, gdyż pochodzą z tego samego korzenia. Powinniśmy zadbać więc o to, by studiować różne teksty, propagowane przez wszystkie linie kagju. Kiedyś te nauki były bardzo trudno dostępne, lecz dziś wiele z nich mamy w zasięgu ręki.
Jego Świątobliwość zachęcił uczonych, by połączyli wysiłki w różnych sziedrach i tworzyli krytyczne opracowania, najpierw ośmiu wielkich tekstów sutr i tantr (o środkowej drodze, abhidharmie, winai, pradżniaparamicie, zasadności, głębokim wewnętrznym znaczeniu, a także Komentarza Hewadżry w dwóch księgach i Najwyższego kontinuum). Tworzenie podstawowych i godnych zaufania edycji wymaga oparcia się na różnych rękopisach, wydaniach i tekstach źródłowych nie tylko z linii karma kamtsang, lecz ze wszystkich szkół kagju.
Choć nie mamy się czego wstydzić, jeśli chodzi o nasze teksty filozoficzne (stanowią one naprawdę dobrą podstawę), to konieczna jest pogłębiona praca nad stworzeniem krytycznych edycji. Tak więc Jego Świątobliwość zachęcił wszystkich do rozwinięcia w sobie semsziuk – determinacji.
- Pójście z duchem czasu
Tradycyjne etapy słuchania, rozmyślania i medytacji są niezwykle ważne, lecz żyjemy teraz w nowych czasach, które wymagają od nas czegoś więcej. Należy więc śledzić co dzieje się we współczesnych badaniach. Jako że w tym zakresie jest do wykonania bardzo dużo pracy, Gjalłang Karmapa zachęcił słuchających, by interesowali się badaniami i działania współczesnych naukowców.
Zasugerował, że wszyscy khenpo i aczarjowie, którzy dysponują swobodą i po zakończeniu swych studiów nie mają żadnego konkretnego zajęcia, powinni poświęcić nieco czasu na badania, aby pogodzić ze sobą tradycję ze współczesnością.
- Zdrowie
Oczywiście najważniejszym zadaniem uczestników sziedry jest studiowanie, ale niezwykle istotną sprawą jest zdrowie. Są ludzie, którzy dużo studiują, mają ogromną widzę, ale niestety kiepskie zdrowie, i to stwarza problemy.
- Kilka ważnych zmian w organizacji tegorocznego Guncie
- Praca w grupach:
W poprzednich latach odbywały się konkursy debat między drużynami reprezentującymi poszczególne klasztory. To może jednak prowadzić do rywalizacji i podziałów, więc istnieje niebezpieczeństwo, że wyrządzi więcej szkód niż przyniesie korzyści. W tym roku postanowiono więc podejść do tej sprawy inaczej. Zamiast debat między przedstawicielami różnych klasztorów zorganizowane będą grupy złożone z mnichów reprezentujących poszczególne sziedry, dobranych zgodnie z ich poziomem i tematem debaty.
- Oceny:
W poprzednich latach oceny były wystawiane przez sędziów – uczonych zaproszonych z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Było to z jednej strony dobre rozwiązanie, ale z drugiej uczeni z innych tradycji niekoniecznie znali tradycję i teksty kagju, trudno było im więc nadążyć za debatami mnichów kagju oraz ocenić czy uczestnicy zyskują punkty zasłużenie. Więc w tym roku sędziami będą khenpo z różnych sziedr kagju, a oceniać będą tematy zależnie od dziedziny, w jakiej przodują.
Jego Świątobliwość wyraził nadzieję, że Guncie przyniesie dobre rezultaty i dodał, że na jego zakończenie będzie zorganizowana sesja, podczas której uczniowie będą mogli podzielić się swymi refleksjami.
W tych czasach upadku mniej osób przyjmuje śluby mnisie. Dlatego jest niezwykle ważne, aby starsi mnisi i khenpo pozostali w swych klasztorach, dbali o uczniów i kierowali się dobrymi intencjami. Nie zawsze jest to łatwe, gdyż czasami trzeba porzucić pewne nadzieje. Jednak Jego Świątobliwość zachęcał khenpo i starszych mnichów, aby byli wytrwali.
Krótki program 23. Kagju Guncie
- Debaty: 22 grudnia 2022 – 26 stycznia 2023, po południu w dni, kiedy dawany jest przekaz, rano w dni nauk Gjalłanga Karmapy,
- Lung (przekaz tekstu) Dzieł zebranych Gampopy – Jego Eminencja Gjaltsab Rinpocze: 26 grudnia 2022 – 13 stycznia 2023,
- Rytuał „Hajagriwy pięciu bóstw”: 17-18 stycznia 2023,
- Wyjaśnienia do Trzydziestu strof Wasubandhu – Jego Świątobliwość Karmapa: 14-25 stycznia 2023,
- Ostatnie debaty rozpoczną się 21 stycznia,
- Konferencja poświęcona Pradżniaparamicie: 24 stycznia 2023.
Tematy debat
Tematy obejmują pięć dziedzin:
- Pramana – epistemologia: jak konstruować sylogizmy, na czym polega zasadna analogia itp., podzielone na wyższe i niższe poziomy,
- Pradżniaparamita – Doskonałość mądrości: przede wszystkim Ozdoba czystego urzeczywistnienia Maitrei, pierwszy z ośmiu rozdziałów, również podzielony na wyższe i niższe poziomy,
Dla młodszych uczniów:
- Tematy zebrane: podstawy logiki – debata o kolorach, rodzaje negacji, stwierdzenia uniwersalne i szczegółowe itp.,
- Rodzaje dowodów: uzasadnienia natury, uzasadnienia rezultatu (konkluzje co do przyczyny), uzasadnienia braku obserwacji itd.,
- Rodzaje umysłu: zasadne i niezasadne poznanie, rodzaje zasadnego poznania, różnice między umysłem a czynnikami mentalnymi, różnice między poznaniem percepcyjnym a koncepcyjnym itd.
Sziedry biorące udział w Guncie
Niedawno wybudowana sziedra Bokar stała się domem dla trzystu pięćdziesięciu mnichów w 2020 roku i obecnie przyjmuje 1300 uczestników Guncie z następujących klasztornych szkół:
- Rumtek – Karma Śri Nalanda
- Palpung – Lungrig Dziampel Ling
- Rigpe Dordże Tsug Lag Lobnjer Khang
- Synada Rangdziung Kunkhjab Thorim Lobnjer Khang
- Zurmang – Lungtok Norbu Gatshel
- Thrangu – Wadżra Widja
- Tergar – Ysel Ling
- Karma Lekszie Ling
- Njide – Lungtok Ciekji Gatshel
- Gjendruk Khepe Densa Pel Nalanda
- Bokar – Ybar Cime Ling
Zgodnie z życzenie Siedemnastego Karmapy, tegoroczne Guncie jest sponsorowane przez Kun Kyong Charitable Trust. Sponsorem wszystkich poprzednich Guncie było Biuro Jego Świątobliwości Karmapy. Obowiązkami organizacyjnymi dzielą się poszczególne sziedry. Głównym organizatorem jest Sziedra Bokar Ybar Cime Ling w Damdim, nieopodal Siliguri, w Bengalu Zachodnim, w Indiach.