
Ostatni wykład w Bonn: odkrywanie prostoty i satysfakcji
30 sierpnia 2015
Siedmiodniowe odosobnienie cied według zaleceń Ósmego Karmapy
30 sierpnia 2015Bonn, 30 sierpnia 2015 r., 10 rano
Tego ranka scena audytorium wyglądała inaczej. Po prawej stronie ustawiono parawan a za nim mały ołtarz z thanką Buddhy Akszobhji. Przed nim Karmapa mógł wykonać przygotowawczy i kończący rytuał ceremonii. Podczas pierwszego z nich mistrz śpiewu przewodził recytacji mantry „Karmapa khjenno”, która wypełniła całą salę.
Po zakończeniu przygotowań Jego Świątobliwość opuścił scenę, by po chwili powrócić w uroczystej procesji, przy akompaniamencie ganlingów. A po wykonaniu trzech pokłonów zasiadł na tronie i przyjął mandalę oraz symbole Ciała, Mowy i Umysłu od Ringu Tulku Rinpocze i lamów reprezentujących ośrodki Dharmy z Niemiec.
Przed rozpoczęciem abhiszeki Karmapa wyjaśnił znaczenie praktyki Akszobhji, która jest uważana za najlepszą metodę oczyszczania karmicznych zaciemnień i przeszkód wywołanych przez wcześniejsze działania. W XXI wieku ludzkość dysponuje technologią, która wielokrotnie pomnaża efekty naszej działalności. Dlatego tak rażąco wpływa ona na świat – naczynie, oraz istoty – jego zawartość.
Miliony i biliony istot zabija się każdego miesiąca dla ich mięsa. Wiele z nich też doświadcza barbarzyńskiego traktowania tylko po to, by ludzie mogli się pożywić i ubrać. […]
Myślę, że osiągnęliśmy zdolność zniszczenia całego świata. Dlatego tak ważne jest to, abyśmy sobie jasno powiedzieli, co chcemy z tym zrobić i uświadomili sobie związaną z tym odpowiedzialność.
Ludzie są bardzo niebezpieczni. Zazwyczaj tygrysy i lwy określa się jako najgroźniejsze z bestii, ale w kontekście kondycji świata i przyszłości tej planety musimy przyznać, że ludzie są najgroźniejszym z zamieszkujących ją gatunków.
Główną przyczyną szkodliwych działań ludzi jest zła motywacja i brak kontroli nad umysłem, który szybko traci spokój.
Pod wpływem tego rodzaju motywacji nasze działania krzywdzą innych, stajemy się szorstcy, grubiańscy.
Jej efekty widać wokół…
Jesteśmy świadkami wielu konfliktów zbrojnych i aktów przemocy. Myślę, że wielu z nas traci poczucie bezpieczeństwa.
Karmapa określił to mianem „nieustannego niepokoju i złego samopoczucia” i posłużył się przykładem niepokoju towarzyszącego podróżom. Ostatnimi czasy wywołują one więcej lęku niż poprzednio, zaś Europę, od lat uważaną za oazę spokoju i stabilizacji, również dotknął cień wojny. Główną przyczyną tej agresji jest motywacja ludzi owładniętych złością i nienawiścią.
Celem praktyki Akszobhji jest okiełznanie szkodliwych emocji, głównie złości i nienawiści. Sama Abhiszeka, wyjaśnił Karmapa, jest metodą nawiązania pomyślnej więzi z Akszobhją a zarazem pozwoleniem na wykonywanie Jego praktyki. Może być również przyjęta jako błogosławieństwo.
To tylko początek. Teraz musicie podjąć praktykę.
Polegać ma ona na ochranianiu umysłu przed niszczącym wpływem złości i agresji.
Po zakończeniu rytuału i ceremonii ofiarowania mandali Jego Świątobliwość powrócił na scenę, by dodać kilka słów zakończenia. Podziękował wszystkim za przybycie i wyraził nadzieję, że podczas następnej wizyty będzie mógł odwiedzić inne kraje Europy.
Przedstawił również status procesu rozpoznania reinkarnacji Tengi Rinpoczego i Akonga Rinpoczego, dwóch lamów blisko związanych z Europą.
Mam wielką nadzieję i modlę się, by wkrótce spotkać inkarnację Tengi Rinpoczego. Jeśli zaś chodzi o Akonga Rinpoczego, szybkie odnalezienie jego inkarnacji może być trudne, ale czuję się z nim związany od dzieciństwa, więc z pewnością będę nadal nad tym rozmyślał.
Radził również uczniom obu lamów:
Zachowajcie spokój. Utrzymujcie działalność i nauki swoich nauczycieli, to wystarczy.