Bonn, 30 sierpnia 2015 r., 10 rano
Tego ranka scena audytorium wyglądała inaczej. Po prawej stronie ustawiono parawan a za nim mały ołtarz z thanką Buddhy Akszobhji. Przed nim Karmapa mógł wykonać przygotowawczy i kończący rytuał ceremonii. Podczas pierwszego z nich mistrz śpiewu przewodził recytacji mantry „Karmapa khjenno”, która wypełniła całą salę.
Po zakończeniu przygotowań Jego Świątobliwość opuścił scenę, by po chwili powrócić w uroczystej procesji, przy akompaniamencie ganlingów. A po wykonaniu trzech pokłonów zasiadł na tronie i przyjął mandalę oraz symbole Ciała, Mowy i Umysłu od Ringu Tulku Rinpocze i lamów reprezentujących ośrodki Dharmy z Niemiec.
Przed rozpoczęciem abhiszeki Karmapa wyjaśnił znaczenie praktyki Akszobhji, która jest uważana za najlepszą metodę oczyszczania karmicznych zaciemnień i przeszkód wywołanych przez wcześniejsze działania. W XXI wieku ludzkość dysponuje technologią, która wielokrotnie pomnaża efekty naszej działalności. Dlatego tak rażąco wpływa ona na świat – naczynie, oraz istoty – jego zawartość.
Miliony i biliony istot zabija się każdego miesiąca dla ich mięsa. Wiele z nich też doświadcza barbarzyńskiego traktowania tylko po to, by ludzie mogli się pożywić i ubrać. […]
Myślę, że osiągnęliśmy zdolność zniszczenia całego świata. Dlatego tak ważne jest to, abyśmy sobie jasno powiedzieli, co chcemy z tym zrobić i uświadomili sobie związaną z tym odpowiedzialność.
Ludzie są bardzo niebezpieczni. Zazwyczaj tygrysy i lwy określa się jako najgroźniejsze z bestii, ale w kontekście kondycji świata i przyszłości tej planety musimy przyznać, że ludzie są najgroźniejszym z zamieszkujących ją gatunków.
Główną przyczyną szkodliwych działań ludzi jest zła motywacja i brak kontroli nad umysłem, który szybko traci spokój.
Pod wpływem tego rodzaju motywacji nasze działania krzywdzą innych, stajemy się szorstcy, grubiańscy.
Jej efekty widać wokół…
Jesteśmy świadkami wielu konfliktów zbrojnych i aktów przemocy. Myślę, że wielu z nas traci poczucie bezpieczeństwa.
Karmapa określił to mianem „nieustannego niepokoju i złego samopoczucia” i posłużył się przykładem niepokoju towarzyszącego podróżom. Ostatnimi czasy wywołują one więcej lęku niż poprzednio, zaś Europę, od lat uważaną za oazę spokoju i stabilizacji, również dotknął cień wojny. Główną przyczyną tej agresji jest motywacja ludzi owładniętych złością i nienawiścią.
Celem praktyki Akszobhji jest okiełznanie szkodliwych emocji, głównie złości i nienawiści. Sama Abhiszeka, wyjaśnił Karmapa, jest metodą nawiązania pomyślnej więzi z Akszobhją a zarazem pozwoleniem na wykonywanie Jego praktyki. Może być również przyjęta jako błogosławieństwo.
To tylko początek. Teraz musicie podjąć praktykę.
Polegać ma ona na ochranianiu umysłu przed niszczącym wpływem złości i agresji.
Po zakończeniu rytuału i ceremonii ofiarowania mandali Jego Świątobliwość powrócił na scenę, by dodać kilka słów zakończenia. Podziękował wszystkim za przybycie i wyraził nadzieję, że podczas następnej wizyty będzie mógł odwiedzić inne kraje Europy.
Przedstawił również status procesu rozpoznania reinkarnacji Tengi Rinpoczego i Akonga Rinpoczego, dwóch lamów blisko związanych z Europą.
Mam wielką nadzieję i modlę się, by wkrótce spotkać inkarnację Tengi Rinpoczego. Jeśli zaś chodzi o Akonga Rinpoczego, szybkie odnalezienie jego inkarnacji może być trudne, ale czuję się z nim związany od dzieciństwa, więc z pewnością będę nadal nad tym rozmyślał.
Radził również uczniom obu lamów:
Zachowajcie spokój. Utrzymujcie działalność i nauki swoich nauczycieli, to wystarczy.