Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Ostatni wykład w Bonn: odkrywanie prostoty i satysfakcji
30 sierpnia 2015
Siedmiodniowe odosobnienie cied według zaleceń Ósmego Karmapy
30 sierpnia 2015

Abhiszeka Akszobhji: poskramianie najgroźniejszego z gatunków

17karmapa

Bonn, 30 sierpnia 2015 r., 10 rano


Tego ranka scena audytorium wyglądała inaczej. Po prawej stronie ustawiono parawan a za nim mały ołtarz z thanką Buddhy Akszobhji. Przed nim Karmapa mógł wykonać przygotowawczy i kończący rytuał ceremonii. Podczas pierwszego z nich mistrz śpiewu przewodził recytacji mantry „Karmapa khjenno”, która wypełniła całą salę.

Po zakończeniu przygotowań Jego Świątobliwość opuścił scenę, by po chwili powrócić w uroczystej procesji, przy akompaniamencie ganlingów. A po wykonaniu trzech pokłonów zasiadł na tronie i przyjął mandalę oraz symbole Ciała, Mowy i Umysłu od Ringu Tulku Rinpocze i lamów reprezentujących ośrodki Dharmy z Niemiec.

Przed rozpoczęciem abhiszeki Karmapa wyjaśnił znaczenie praktyki Akszobhji, która jest uważana za najlepszą metodę oczyszczania karmicznych zaciemnień i przeszkód wywołanych przez wcześniejsze działania. W XXI wieku ludzkość dysponuje technologią, która wielokrotnie pomnaża efekty naszej działalności. Dlatego tak rażąco wpływa ona na świat – naczynie, oraz istoty – jego zawartość.

Miliony i biliony istot zabija się każdego miesiąca dla ich mięsa. Wiele z nich też doświadcza barbarzyńskiego traktowania tylko po to, by ludzie  mogli się pożywić i ubrać. […]

Myślę, że osiągnęliśmy zdolność zniszczenia całego świata. Dlatego tak ważne jest to, abyśmy sobie jasno powiedzieli, co chcemy z tym zrobić i uświadomili sobie związaną z tym odpowiedzialność.

Ludzie są bardzo niebezpieczni. Zazwyczaj tygrysy i lwy określa się jako najgroźniejsze z bestii, ale w kontekście kondycji świata i przyszłości tej planety musimy przyznać, że ludzie są najgroźniejszym z zamieszkujących ją gatunków.

Główną przyczyną szkodliwych działań ludzi jest zła motywacja i brak kontroli nad umysłem, który szybko traci spokój.

Pod wpływem tego rodzaju motywacji nasze działania krzywdzą innych, stajemy się szorstcy, grubiańscy.

Jej efekty widać wokół…

Jesteśmy świadkami wielu konfliktów zbrojnych i aktów przemocy. Myślę, że wielu z nas traci poczucie bezpieczeństwa.

Karmapa określił to mianem „nieustannego niepokoju i złego samopoczucia” i posłużył się przykładem niepokoju towarzyszącego podróżom. Ostatnimi czasy wywołują one więcej lęku niż poprzednio, zaś Europę, od lat uważaną za oazę spokoju i stabilizacji, również dotknął cień wojny. Główną przyczyną tej agresji jest motywacja ludzi owładniętych złością i nienawiścią.

Celem praktyki Akszobhji jest okiełznanie szkodliwych emocji, głównie złości i nienawiści. Sama Abhiszeka, wyjaśnił Karmapa, jest metodą nawiązania pomyślnej więzi z Akszobhją a zarazem pozwoleniem na wykonywanie Jego praktyki. Może być również przyjęta jako błogosławieństwo.

To tylko początek. Teraz musicie podjąć praktykę.

Polegać ma ona na ochranianiu umysłu przed niszczącym wpływem złości i agresji.

Po zakończeniu rytuału i ceremonii ofiarowania mandali Jego Świątobliwość powrócił na scenę, by dodać kilka słów zakończenia. Podziękował wszystkim za przybycie i wyraził nadzieję, że podczas następnej wizyty będzie mógł odwiedzić inne kraje Europy.

Przedstawił również status procesu rozpoznania reinkarnacji Tengi Rinpoczego i Akonga Rinpoczego, dwóch lamów blisko związanych z Europą.

Mam wielką nadzieję i modlę się, by wkrótce spotkać inkarnację Tengi Rinpoczego. Jeśli zaś chodzi o Akonga Rinpoczego, szybkie odnalezienie jego inkarnacji może być trudne, ale czuję się z nim związany od dzieciństwa, więc z pewnością będę nadal nad tym rozmyślał.

Radził również uczniom obu lamów:

Zachowajcie spokój. Utrzymujcie działalność i nauki swoich nauczycieli, to wystarczy.

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français