Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Abhiszeka Buddhy Medycyny i tradycja uzdrawiania
31 maja 2014
Książki Siedemnastego Karmapy w formacie e-book
1 czerwca 2014

Abhiszeka Wadżrasattwy i oczyszczająca moc praktyki

17karmapa

31 maja 2014, trzeci dzień nauk, sesja poranna
Nuerburgring, Niemcy


Ostatniego dnia nauk w Bitburger Center, nawiązując do tematu praktyk wstępnych mahamudry, Jego Świątobliwość Karmapa udzielił abhiszeki Wadżrasattwy, niezbędnej do wykonywania drugiej części nyndro.

Zazwyczaj lamowie udzielają abhiszeki Wadżrasattwy z tradycji Mindroling, ale Jego Świątobliwość wybrał wersję z tradycji Marpy Lotsały, jednego z praojców linii kagju. Praktyka Wadżrasattwy uważana jest za najskuteczniejszą metodę oczyszczania złamanych ślubowań. Dopuszczenie się czegoś złego, co zarazem łamie jedno z trzech rodzajów ślubowań, wywołuje dużo większe skutki – wyjaśnił Karmapa. Dokonanie zabójstwa, dla przykładu, jest zawsze złe, ale jeśli dopuściła się tego osoba, która złożyła przyrzeczenie niezabijania, odczuje ona dużo poważniejsze konsekwencje.

Wracając do samej praktyki, Jego Świątobliwość wyjaśnił, dlaczego musimy oczyścić wszystkie negatywności popełnione od niemającego początku czasu. Nawet współcześni naukowcy nie są w stanie stwierdzić, kiedy powstał wszechświat. Istnieje wiele teorii na ten temat, jak teoria Wielkiego Wybuchu, ale nikt nie jest wstanie dokładnie określić, kiedy doszło do narodzin wszechświata. To samo dotyczy świadomości – nie potrafimy powiedzieć, kiedy strumień naszego umysłu się rozpoczął. Co więcej, nie pamiętamy nawet tych wszystkich błędów, jakie popełniliśmy w tym życiu, a tym bardziej w życiu poprzednim – więc dla pewności oczyszczamy całe zło, jakiego dopuściliśmy się od niemającego początku czasu.

Praktykę oczyszczania wykonuje się przy pomocy tak zwanych czterech mocy, z których najważniejsze jest poczucie żalu i zobowiązanie, aby nie popełniać złych działań w przyszłości.

Jego Świątobliwość pokreślił, że istnieje różnica pomiędzy osobą a działaniem, dlatego nie ją, ale czyn piętnujemy jako zły, i to czyny właśnie musimy oczyścić. Zrozumienie tego rozróżnienia jest bardzo ważne, gdyż musimy nauczyć się dystansu wobec swoich przewinień; inaczej poczucie winy może nas zupełnie przytłoczyć. Niektórych, ostrzegł Karmapa, wina zżera tak bardzo, że nie mogą się od niej uwolnić.

Powinniśmy zatem mieć świadomość tego, że zło wyrządza człowiek, który pozwolił, by zapanowały nad nim kleśa – przypomina on wtedy nieco kogoś owładniętego chorobą psychiczną. Nawiązując do własnych doświadczeń ze złością, Karmapa stwierdził, że pod wpływem kleśa nasze zachowanie a nawet osobowość radykalnie się zmieniają.

Czasami, gdy się złoszczę, sprawiam wrażenie jakiejś innej osoby. Gdy potem wspominam to zdarzenie, zaczynam się bać samego siebie. Kto to jest? Nie znam tego człowieka. On jest bardzo niebezpieczny!

Gdy ktoś bije nas kijem, nigdy nie złościmy się na kij, lecz na osobę, która go trzyma. Analogicznie, kontrolowana przez kleśa osoba przypomina kij, a kontrolujące nią kleśa każą jej nas bić. Bądźmy tego świadomi zarówno wtedy, gdy jesteśmy krzywdzeni, jak i w sytuacji, gdy nam zdarzy się zranić innych. Na tym właśnie polega rozwijanie cierpliwości – należy się spokojnie zastanowić, co sprawia, że inni zadają nam ból.

Drugą mocą praktyki oczyszczania, którą podkreślił Jego Świątobliwość, jest zobowiązanie, że nie dopuścimy się żadnych złych działań w przyszłości. Zauważył przy tym, że wielu ludzi waha się składać takie przyrzeczenie z obawy, że nie będzie w stanie go dotrzymać. Ale przecież – argumentował – nikt nie zna swojej przyszłości, więc lepiej złożyć takie ślubowanie z intencją dołożenia wszelkich starań, by nigdy nie zostało złamane.

Na koniec Jego Świątobliwość udzielił abhiszeki i ustnego przekazu 100 sylabowej mantry, która jest najważniejszym narzędziem tej praktyki.

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français