Sutra Buddhy Medycyny
23 stycznia 2021Modlitwy do Tary i Guru Rinpocze
25 stycznia 2021Mam nadzieję, że wszyscy macie się dobrze.
Dzisiaj jest piąty dzień Modlitw o Uspokojenie Przeciwności, a recytować będziemy „Sutrę esencji niezmierzonego życia i mądrości” oraz „Modlitwę o odrodzenie w Sukhawati” [Kagju Mynlam: modlitwy i rytuały, str. 447] ułożoną przez Karma Czakme.
„Sutra esencji długiego życia i mądrości” jest jedną z kilku sutr tybetańskiego Kangjuru związaną z Buddhą Amitajusem. Jest on jednym z najlepiej znanych buddhów pośród wszystkich przedstawianych w sutrach mahajany. Chińska buddyjska tradycja skupiona na odrodzeniu w czystej krainie koncentruje się głównie na Buddzie Amitabie. Praktyka tego buddhy jest prosta i niesie wiele błogosławieństw, dlatego szeroko się upowszechniła. Amitabha jest najprawdopodobniej jedynym buddhą mahajany, ma którym oparła się cała szkoła praktyki. Nie sądzę, aby istniała jakaś inna.
W Tybecie nie istnieje osobna szkoła dążąca do odrodzenia w czystej krainie, ale jest niezliczona ilość nauk i praktyk Amitabhy, pochodzących z Kangjuru, term i czystych wizji. Za najważniejsze pośród nich uważa się sutry i dharani Amitajusa w Kangjurze. „Sutra esencji długiego życia i mądrości” znajduje się w sekcji tantr.
Jak mówi „Sutra przymiotów krainy Mańdziuśriego”:
Wszystkie zjawiska zależą od uwarunkowań,
a ich podstawą są wyrażane życzenia.
Ktokolwiek tworzy życzenia,
doświadczy ich spełnienia.
Mówi się, że niezwykła, wspaniała, czysta kraina Sukhawati zrodziła się z życzeń Buddhy Amitabhy. Dlatego my również, choćby podczas codziennych obowiązków, powinniśmy rozbudzać intencje pomagania innym, pielęgnować dobrą motywację, dbać o środowisko naturalne i zwierzęta. W ten sposób możemy stworzyć wokół siebie małą Sukhawati. Ostatnio dochodzi do wielu poważnych i groźnych kryzysów ekologicznych, takich jak zmiany klimatu. Naukowcy je dostrzegają i próbują objaśnić, ale brakuje nam motywacji i odwagi do zaprowadzenia zmian, co nie poprawia naszej sytuacji.
Może nam się wydawać, że gdy zrujnujemy tę ziemię, będziemy mogli przenieść się w inne miłe miejsce, ale nie sądzę, aby prawo przyczyny i skutku działało w ten sposób. Ta planeta nie należy do jednego pokolenia. Nie należy też tylko do ludzi. Możemy ją przemienić w czystą krainę przyszłych pokoleń i innych istot, albo przeobrazić w prawdziwe piekło. To zależy tylko od nas. Wszyscy powinniśmy naśladować Buddhę Amitabhę i wyrażać rozległe życzenia dla pożytku istot, podejmować zobowiązania i starać się pomagać innym. Myślę, że to jedno z najważniejszych przesłań płynących z nauk Amitabhy.
Teraz przyłączcie się do recytacji „Sutry esencji długiego życia i mądrości” oraz „Modlitwy o odrodzenie w Sukhawati” z życzliwą intencją pożytku wszystkich istot.