Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Przyjazd Jego Świątobliwości do Instytutu Kamalaszila
26 sierpnia 2015
17karmapa
Współczucie w działaniu – troska o środowisko w XXI wieku
28 sierpnia 2015

Czenrezik. Pierwszy dzień nauk

17karmapa

Bonn, 27 sierpnia 2015 r.


Nieco ponad rok po tym jak Jego Świątobliwość Karmapa po raz pierwszy odwiedził Europę jego uczniowie ponownie zjechali z całego kontynentu, by towarzyszyć mu w Bonn podczas drugiej wizyty. Miejscem wybranym na tegoroczne spotkania jest hotel Maritim, a dokładniej mówiąc jego przestronne audytorium, które tworzy dobrą atmosferę dla tak dużych zgromadzeń. W pierwszym rzędzie zasiadł Dzogczen Ponlop Rinpocze, Ringu Tulku Rinpocze, Czime Rinpocze, Tanpai Gjaltsen Rinpocze, Lama Jeszie Losal Rinpocze, Lama Gjurme oraz inni dygnitarze zaś resztę miejsc zajął radosny tłum 1 300 osób, które z niecierpliwością czekały na pierwszy wykład Karmapy.

Mottem tej wizyty w Niemczech jest „Miłość, współczucie, radość i bezstronność – bez granic”. Owe tak zwane cztery niezmierzone aktywności uosabia Bodhisattwa Czenrezik – i jego praktyce właśnie Jego Świątobliwość poświęcił pierwsze dwie sesje nauk.

Wprowadzeniem do tematu był aktualny i budzący wiele kontrowersji problem fali uchodźców z Afryki i Bliskiego Wschodu, który stanowi wielkie wyzwanie dla empatii i współczucia Europejczyków. Karmapa zwrócił uwagę na to, że on sam także jest uchodźcą. Wielu Tybetańczyków uciekło do Indii i innych krajów świata, by móc praktykować i pielęgnować swoją religię, język i kulturę. Inni opuszczają ojczyznę ze względów ekonomicznych. Tym razem jednak większość uchodźców porzuca swoje domy uciekając przed konfliktem zbrojnym, jaki opanował ich kraje, sytuacja tych ludzi jest zatem bardziej „nagląca i poważna”, gdyż od gościnności innych krajów zależy ich życie.

Czy w takiej sytuacji ważniejsze jest dobro tych ludzi czy też utrzymanie dobrobytu i bezpieczeństwa własnych obywateli? Przyszedł czas, by odpowiedzieć sobie na to pytanie.

Przykład prawdziwego cierpienia uchodźców stał się punktem wyjścia do praktyki współczucia Czteroramiennego Czenrezika. W typowy dla siebie sposób Karmapa położył szczególny nacisk na przekładanie współczucia w działanie. Czenrezik jest uważany za uosobienie całej energii współczucia wszystkich Buddhów, której wyrazem są cztery ramiona bóstwa. Wykonywanie praktyki Czteroramiennego Czenrezika jest niczym czerpanie ze „źródła nieograniczonej mocy: mocy współczucia”, zaś jego cztery ramiona symbolizują cztery niezmierzoności: miłość, współczucie, radość i bezstronność. Jego Świątobliwość podkreślił jednak, że owe niezmierzoności nie oznaczają samych właściwości lecz wypływającą z nich aktywność.

Możemy się zastanawiać, dlaczego symbolem tych aktywności są cztery ramiona a nie na przykład cztery głowy.

Osobiście uważam, że forma Czenrezika posiadającego jedną głowę i cztery ramiona to bardzo jasne przesłanie – przestańcie tak dużo myśleć i zacznijcie więcej robić. Mniej myślenia, więcej działania.

Przed zakończeniem sesji Karmapa wyraził pewną troskę o to, że w epoce szybkiego przepływu informacji otrzymujemy ich tak dużo, iż nie jesteśmy w stanie ich przetrawić.

Sam dostęp do wiedzy nie wystarcza. Kluczową praktyką, jaką należy w dzisiejszych czasach podejmować, jest sprawianie, by informacje poruszyły nasze serca, przeobraziły się w konkretne uczucia.

Po godzinnej przerwie na rozprostowanie nóg i orzeźwiającą filiżankę kawy lub herbaty Jego Świątobliwość powrócił do omawiania czterech niezmierzoności. Zaznaczył, że osoby po raz pierwszy wykonujące tę praktykę mogą kierować się własnym instynktem i rozpocząć od tej właściwości, która im najlepiej pasuje. Tradycyjnie jednak rozpoczyna się od kultywowania bezstronności – ona bowiem tworzy punkt wyjścia dla trzech pozostałych.

Bezstronności zatem Karmapa poświęcił większość czasu drugiej sesji. Najpierw nadmienił, że doskonała bezstronność jest możliwa w teorii, ale w praktyce dużo bardziej realistyczne wydaje się ćwiczenie w ograniczaniu obojętności i wrogości wobec tych, których się nie lubi.

Jego Świątobliwość zaapelował, by podłożem kultywowania takiej bezstronności stało się dla nas poczucie wspólnego człowieczeństwa i zasada równości. Bezstronność sprowadza się do rozpoznania i poszanowania naszej wspólnej podstawy, gdyż wszyscy tak samo pragniemy szczęścia i unikamy cierpienia.

To ważne, by rozwijać głębszą świadomość tego, że wszystkie istoty chcą być wolne i mają prawo do życia wolnego od cierpienia.

Ludzkość odznacza się różnorodnością wielu ras, przekonań religijnych i tradycji, mówił dalej Karmapa, a zarazem posiadamy niewiarygodnie znikome poczucie jedności.

Z doświadczenia wiem, że moglibyśmy uniknąć wielu lęków i wątpliwości wobec obcych nam osób, gdybyśmy tylko pamiętali o fundamentalnej równości wszystkich ludzi.

Nawiązując do swoich porannych rozważań nad losem uchodźców Jego Świątobliwość zauważył, że często zauważamy cierpienie innych ludzi dopiero wtedy, gdy problem zaczyna dotykać nas samych. Z tego względu tak pomocna jest świadomość powszechnej współzależności oraz praktyka świadomego rozwijania życzliwości i współczucia.

Przechodząc do wskazówek dotyczących indywidualnej praktyki Karmapa przestrzegł przed wchodzeniem na duchową ścieżkę współczucia z oczekiwaniem, iż stanie się ona źródłem zadowolenia i szczęścia.

Pielęgnowaniu miłości i współczucia nie zawsze towarzyszy radość i szczęście. Jeśli oczekujemy zadowolenia, pierwsze przeszkody na drodze mogą prowadzić do rozczarowania.

Dodał, iż tego rodzaju nadzieje są głównym powodem braku postępów w praktyce. Powinniśmy raczej upatrywać trudnych sytuacji, by nauczyć się z nimi radzić i faktycznie wzmocnić siłę swojej miłości i współczucia.

Bodhisattwowie uważani są za bohaterów właśnie dlatego, że nie unikają wyzwań i przeszkód na ścieżce.

Gdy wszystko idzie dobrze, każdy potrafi zachować się bohatersko i odważnie. Prawdziwy bohater zaś nie traci odwagi nawet w obliczu trudności.

Najważniejszą właściwością Bodhisattwów jest zdolność dodawania sobie otuchy i utrzymywania determinacji. Praktyka Czenrezika służy właśnie takiemu dodawaniu sobie odwagi. Gdy wyobrażamy sobie siebie w formie Czenrezika, podnosi nas to na duchu.

To metoda ładowania się nadprzyrodzoną mocą współczucia.

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français