Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Po czterystu latach Gjalłang Karmapa powrócił do Arunachal Pradesh
2 grudnia 2016
17karmapa
Guru Rinpocze i Gjalłang Karmapa uczczeni w Palpung Szierabling
9 grudnia 2016

Historyczna wizyta Gjalłanga Karmapy w klasztorze Palpung Szierabling

17karmapa

8 grudnia 2016 – Górne Bhattu, Baijnath, Himachal Pradesh, Indie


Od przybycia do Indii w 2000 roku Gjalłang Karmapa musiał czekać prawie 17 lat, aby móc odwiedzić Kentinga Tai Situ Rinpocze w jego klasztorze Palpung Szierabling położonym niedaleko Gjuto. Aby uczcić tę szczególną okazję, na miejscu zebrały się pełne entuzjazmu tłumy z regionu Himalajów oraz z zagranicy.

Na dzień przed wizytą Jego Świątobliwości klasztor pochłonięty był przygotowaniami. Pierwszy odcinek drogi wiodącej do Szierabling przyozdobiono szesnastoma pomyślnymi symbolami i substancjami, namalowanymi w kształcie diamentów i w jasnych kolorach. Pośrodku drogi nieopodal głównej świątyni wierni malowali na powitanie osiem pomyślnych symboli w białym kolorze. W sali zgromadzeń świeccy przygotowywali wspaniałe bukiety pachnących lilii, natomiast mnisi testowali system nagłośnienia, kamerę i wielki ekran na werandzie, aby osoby siedzące na dziedzińcu mogły oglądać co dzieje się w środku. Wokół dziedzińca, z wysokości trzeciego piętra, zwisały wiele tanki przedstawiające Wadżradharę, duchowych ojców karma kagju oraz szesnastu poprzednich Karmapów.

Rankiem dnia wizyty na ośmiu pomyślnych symbolach rozwinięto czerwony dywan. W kole Dharmy przed wschodnim wejściem oraz w postaci trójkątnych wzorów wzdłuż drogi prowadzącej do schodów i głównej świątyni ułożono białe, pomarańczowe i ciemnoczerwone kwiaty. Na końcu drogi czekał wspaniały złoty tron ustawiony przed wysokim na dwa piętra posągiem Maitrei, przyszłego Buddhy.

Gdy kolumna samochodów z Karmapą zbliżała się do odświętnie udekorowanej bramy najbliżej klasztoru, dwie młode kobiety przywitały Go tradycyjną tsampą i piwem ciang. Po krótkim postoju, by przyjąć dary, kawalkada ruszyła do miejsca, gdzie zaczynało się osiem pomyślnych symboli. Tam Jego Świątobliwość zaczekał w samochodzie, podczas gdy naokoło Niego odbywała się uroczysta procesja: brokatowe sztandary i proporce błyszczały w porannym słońcu, a powietrze wypełniała muzyka bębnów, gjalingów i dzwonków. Gdy procesja przeszła, Karmapa wysiadł z samochodu i szedł za ośmioma tulku, którzy trzymając kadzidła poprowadzili Go do klasztoru, gdzie nieopodal wschodniego wejścia oczekiwali na Niego Tai Situ Rinpocze, Mingjur Rinpocze i Garłang Rinpocze.

Rinpoczowie towarzyszyli Mu do świątyni, gdzie Jego Świątobliwość oddał trzy pokłony i wraz z Tai Situ Rinpocze zapalił wielką lampę maślaną przed wizerunkiem Buddhy Maitrei. Gdy Gjalłang Karmapa zajął miejsce na tronie, również Situ Rinpocze, Mingjur Rinpocze i Garłang Rinpocze usiedli, a za nimi pozostałych ośmiu tulku: z Szierablingu Pungri Tulku, Siagam Tulku, Tulku Mynlam Rigse, Tulku Damcio Norbu i Tulku Trinle Dondrub, a z innych klasztorów Gjalpo Tulku, Drikung Gjalse Tulku i Tana Tulku. Aby uczcić tę szczególną okazję w głównej nawie zatańczyło szesnaście bogiń.

Po przemówieniu powitalnym Khenpo Thupten Karma wygłosił z pamięci naukę o pięciu idealnych warunkach: miejscu, czasie, nauczycielu, nauce i orszaku. Mingjur Rinpocze ofiarował mandalę, a Situ Rinpocze symbole ciała, mowy, umysłu, właściwości i aktywności. Dla tych, którzy byli obecni w 1992 roku podczas intronizacji Karmapy w Tsurphu, ta scena przywołała wspomnienia, tyle że wówczas Situ Rinpocze ofiarował również osiem pomyślnych symboli i osiem pomyślnych substancji. Gdy Jego Świątobliwość ofiarował Mingjurowi Rinpocze i Garłangowi Rinpocze długie khataki, wszystkim podano herbatę i ryż oraz rozpoczęła się recytacja modlitw o długie życie Karmapy.

Khenpo Gjaltsen Phuntsok omówił historię związków między liniami Gjalłanga Karmapy i Tai Situ Rinpocze. Wzajemne relacje sięgają czasów Pierwszego Situ Rinpocze, który był uczniem Piątego Karmapy, Deszin Siekpy (1384-1415) i trwały przez kilka wieków aż do czasów Szesnastego Karmapy Rangdziunga Rigpe Dordże (1924-1981). To On odszukał i intronizował obecnego Dwunastego Situ Rinpocze, który z kolei odnalazł i intronizował Siedemnastego Karmapę Ogjena Trinle Dordże. Na zakończenie Khenpo zacytował przepowiednię Ciokgjura Lingpy, według której Siedemnasty Karmapa będzie miał bliskie związki z Situ Rinpocze. Po tej porannej przemowie poświęcono zasługę i wszyscy zostali zaproszeni na obiad.

Po południu odbył się Wadżra Njitham (ciam, czyli wadżra-taniec) na dziedzińcu przykrytym namiotem o tęczowych barwach. Jego Świątobliwość, Situ Rinpocze i Garłang Rinpocze oglądali ceremonię z góry, z przeszklonego balkonu, natomiast Mingjur Rinpocze usiadł obok Dordże Lopyna, trzech umdze i muzyków. Dość niezwykłe było to, że wszyscy tańczący mnisi zostali przedstawieni po imieniu i pierwszy taniec odbył się bez masek, dzięki czemu można było zobaczyć z jaką koncentracją skupiali się na ruchach.

Przy dźwiękach talerzy i śpiewu mnisi zataczali gładkie koła i podskakiwali, jakby unoszeni przez muzykę. Przynosząc błogosławieństwo i wysyłając je w świat, tańczyli bez przerwy przez trzy godziny pod wodzą ciampyna (mistrza ciamu), który ukazywał ruchem czym jest pustość.

Atmosfera była raczej nieformalna; serwowano herbatę i tybetańskie faworki (kapse). Czasami Jego Świątobliwość zamieniał kilka słów z Situ Rinpocze lub wychylał się przez okno, by widzieć wszystkich dokładniej. Gjalłang Karmapa również nauczył się tego wadżra-tańca w Tsurphu, gdzie go wykonywał. W ostatnich latach natomiast występował jako Guru Rinpocze podczas ciamu w Bodhgai. Dzień dobiegł końca, gdy ostatni z tancerzy zatoczył koło i wspiął się po schodach, by zniknąć za żółtą kotarą.

 

 

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français