Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Zimowe debaty zakończone historycznym ogłoszeniem i wielką wdzięcznością
10 marca 2016
17karmapa
Otwarcie VII Konferencji Khorjug
21 marca 2016

Jak mądrość pierwotną interpretują szkoły kagju i gelug

Wasza Świątobliwość, ostatnio czytałem trochę na temat poglądów tradycji gelug i próbuję na pewne sprawy spojrzeć również z punktu widzenia szkoły kagju. I wydaje mi się, że istnieje rozbieżność w tych dwóch tradycjach w rozumieniu czym jest mądrość pierwotna (tyb. ‘jeszie’, Wylie: ye shes). Gelugpa twierdzi, że jeszcze jej nie posiadamy. Dopiero kiedy wkroczymy na ścieżkę, ona się pojawia. Natomiast według tradycji kagju wszyscy już mamy mądrość pierwotną. Chciałbym więc zapytać czy rzeczywiście jest taka różnica w rozumieniu czym jest mądrość pierwotna według uczonych gelug i kagju, czy też może ja źle rozumiem te wyjaśnienia.

Kiedy w tradycji kagju mówimy o mahamudrze, wówczas dzielimy ją na trzy rodzaje. Są to: mahamudra sutr, mahamudra tantr i mahamudra esencji. Jeśli chodzi o mahamudrę sutr, tutaj podstawowym tekstem jest Uttaratantrasiastra, znana też jako Ratnagotrawighaba Maitrei. Mówi ona o tym, że wszystkie czujące istoty posiadają naturalnie obecny potencjał (tyb. ‘rangszin nerig’, Wylie: rang bzhin gnas rigs). Nieporozumienia mogą wynikać z faktu, że czasami ten naturalnie obecny potencjał nazywamy mądrością, a czasem nie. W tradycji kagju najczęściej jest on właśnie tak nazywany. Zaś w tradycji gelug zwykle definiuje się go jako aspekt pustości, czy po prostu pustość. W tradycji kagju nie identyfikujemy tego potencjału jako obiekt, ale jako podmiot, jako świadomy podmiot czyli mądrość pierwotną. Gelug rozumie go jako obiekt – pustość.

Myślę, że sprowadza się to tak naprawdę do rozumienia i rozróżnienia czym są drugi i trzeci obrót Kołem Dharmy. Kiedy zajrzymy do takich tekstów jak Wejście na środkową ścieżkę Czandrakirtiego, znajdziemy w nich pogląd, że drugi obrót to ostateczne znaczenie. Natomiast obroty pierwszy i trzeci były dostosowane do potrzeb uczniów. Są jednak nauczyciele, którzy uważają, że to ostatni, trzeci obrót Kołem Dharmy niesie ostateczne znaczenie. Mówią oni, że w ramach trzeciego obrotu Buddha nauczał o naturze Buddhy (Sugatagarbha), którą nazywamy właśnie mądrością pierwotną. Na przykład w Sutrze lwiego ryku jest to powiedziane bardzo wyraźnie.

W Chinach istniała szkoła, którą możemy nazwać szkołą natury Buddhy. Natomiast w Tybecie, choć nie ma oficjalnie tak nazwanej tradycji, istnieją szkoły, które podzielają ten sam pogląd na naturę Buddhy i mądrość – określany jako szientong – jak choćby szkoła dzionang oraz kagju. One zatem opisują trzeci obrót Kołem Dharmy jako niosący ostateczne znaczenie. Mądrość pierwotną nazywają naturą Buddhy, mówią też dużo o świetlistej naturze umysłu. Myślę więc, że są to po prostu różne podejścia do tego, czym były drugi i trzeci obrót Kołem Dharmy. I to z nich wynika różna interpretacja mądrości pierwotnej.


Z wizyty Jego Świątobliwości w Root Institute, Bodhgaja, 15 marca 2016. Przekład: FM

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français