W Chicago Karmapa naucza o Czenreziku
4 maja 2015Pożytki płynące z medytacji zależą od motywacji, Karmapa mówi w Tergarze
5 maja 20153 i 4 maja 2015 – Zion, Illinois
Jego Świątobliwość Siedemnasty Karmapa udał się na północ stanu Illinois, gdzie Jego poprzednik Szesnasty Gjalłang Karmapa opuścił swoje ziemskie ciało w 1981 roku. Podczas pierwszego dnia pobytu Jego Świątobliwość odwiedził ośrodek leczenia raka w Zion, gdzie odszedł Szesnasty Karmapa. Kolejnego dnia poprowadził ceremonię poświęcenia ziemi w miejscu, gdzie stanie stupa upamiętniająca życie Szesnastego Gjalłanga Karmapy Rangdziunga Rigpe Dordże.
Jak powiedział w dalszej części dnia Jego Świątobliwość, chociaż była to Jego trzecia podróż do Stanów Zjednoczonych, to po raz pierwszy miał okazję odwiedzić Zion, miejsce, które było niezwykle ważne w życiu Jego poprzedniej inkarnacji. W buddyzmie tybetańskim miejsce, które duchowy nauczyciel wybiera, by zademonstrować odejście w parinirwanę, jest uważane za bardzo znaczące i jest uświęcone przez odejście mistrza. Dlatego właśnie Zion stało się istotnym miejscem pielgrzymkowym w tradycji karma kagju. Jak sama nazwa miasta wskazuje, zajmuje ono również szczególne miejsce w judeo-chrześcijańskiej historii Ameryki Północnej, gdyż zostało stworzone pod koniec XIX wieku jako religijna utopia.
Dzień poświęcenia miejsca pod stupę upamiętniającą życie Jego Świątobliwości Szesnastego Karmapy powitał jasnym porankiem. Tak jak powinno być podczas wizyty Siedemnastego Karmapy w miejscu odejścia Szesnastego, teren, gdzie stanie stupa, otoczony był polami pełnymi oznak nowego życia. Gałęzie drzew tonęły w zielonych pąkach, oznajmiających przyjście wiosny po tymczasowej zimowej rozłące. Ponieważ Szesnasty Karmapa miał bardzo bliski związek z ptakami, również nie mogło dziwić, że wielu skrzydlatych przyjaciół śpiewało, jakby świętując. Podczas gdy ptaki różnych gatunków śmigały z gałęzi na gałąź wysoko ponad głowami, jeden biały ptak, bardzo przypominający żurawia, szybował pełen gracji przez niebo.
W dzień przybycia Jego Świątobliwości Siedemnastego Karmapy nad miejscem pojawiła się pierwsza tęcza. Drugiego dnia, tuż przed tym jak Jego Świątobliwość przechodził ścieżką w miejsce, gdzie stanie pamiątkowa stupa, wokół słońca wyraźnie pojawiła się druga okrągła tęcza, podobna do tej, którą widziano podczas ceremonii kremacji ciała Szesnastego Karmapy w Rumteku w 1981 roku. Jasnokolorowymi flagami, odpowiadającymi barwom tęczy, oznaczono miejsca, gdzie zostaną wzniesione brama, doring czyli pamiątkowa stela oraz inne elementy konstrukcji stupy.
Korzystając z tekstu ułożonego przez Piętnastego Gjalłanga Karmapę Khakhjaba Dordże, Jego Świątobliwość wykonał rytuał salong, prosząc miejscowe duchy o pozwolenie na korzystanie z ziemi. W ramach ceremonii złożono prośby i odmówiono modlitwy do Guru Rinpoczego i szesnastu kolejnych Karmapów. Następnie Jego Świątobliwość przeprowadził serkjem, ceremonię ofiarowania herbaty i sang, ofiarowanie dymu.
Podczas uroczystości Jego Świątobliwość sam uderzał w czynele i prowadził recytację, a towarzyszyli Mu Dzogczen Ponlop Rinpocze, Diljak Drupon Rinpocze, Khenpo Karthar Rinpocze i inni znamienici lamowie, mnisi, mniszki i świeccy. Wśród obecnych byli też ludzie z pobliskiej wioski, personel szpitalny, który opiekował się Szesnastym Gjalłangiem Karmapą ponad 30 lat temu w tutejszej klinice oraz życzliwe osoby z całego świata.
Na koniec, by poprosić lokalne bóstwa i duchy o pozwolenie i wsparcie, Jego Świątobliwość oznaczył ziemię najpierw phurpą (rytualnym ostrzem), a następnie motyką i poświęcił młode drzewko. Tym samym zakończył pomyślną wstępną ceremonię budowy stupy upamiętniającej życie Jego poprzednika, Szesnastego Karmapy Rangdziunga Rigpe Dordże.