Czternasty Karmapa Thekciok Dordże (1798–1868)
Od wczesnych lat życia Czternasty Karmapa realizował przebudzone działanie w różnorodnych dziedzinach. Znany z ascetycznego trybu życia i ścisłego przestrzegania mnisich ślubowań, inspirował swe otoczenie do zachowania wysokiego poziomu klasztornej praktyki. Był także utalentowanym artystą, wiele czasu poświęcał pisaniu wierszy.
Trwałe efekty twórczości Thekcioka Dordże można podziwiać do dziś na dziedzińcach klasztorów Tsurphu, Rumtek, Ralang czy Bencien. On właśnie stworzył wspaniały rytuał tańców Padmasambhawy (czam), który wszedł do tradycji rytuałów w Tsurphu, oraz tańce rytualne Wadżrakilaji. Oba czamy były praktykowane w klasztorze Tsurphu aż do czasu emigracji Szesnastego Karmapy w roku 1959. Obecnie oba rytuały są częścią liturgicznego kalendarza klasztoru Rumtek w Sikkimie, podczas gdy Tsurphu wykonuje jedynie czam Padmasambhawy. Wyprzedzając główny rodzaj działalności kolejnego Karmapy, Thekciok Dordże odegrał aktywną rolę w rime, ruchu religijnej bezstronności, który za jego życia zaczynał być popularny we wschodnim Tybecie. Wymienił się naukami z dwoma mistrzami tego ruchu: Dziamgonem Kongtrulem Lodro Thaje (1813–1899) i tertonem Ciegjurem Lingpą (1829–1870).