Przesłanie Jego Świątobliwości Siedemnastego Karmapy Ogjena Trinle Dordże z okazji Światowego Dnia Środowiska 2015 r.
5 czerwca 2015Gjalłang Karmapa na spotkaniu z tybetańskimi przywódcami duchowymi
18 czerwca 201529 maja – 16 czerwca 2015 r., Dharamsala, Indie
Przez pierwsze dwa tygodnie czerwca Siedemnasty Gjalłang Karmapa Ogjen Trinle Dordże prowadzi dialog z tybetańskimi studentami studiów doktoranckich i magisterskich z różnych indyjskich uniwersytetów. Dyskusja skupia się na rozmaitych tematach, od tożsamości przez ubóstwo do równouprawnienia kobiet.
Program zorganizował na życzenie Jego Świątobliwości Kun Kyong Charitable Trust. Jest to kontynuacja Jego spotkania z przedstawicielami młodzieży w listopadzie minionego roku w Delhi, w którym uczestniczyło ponad 100 tybetańskich studentów i podczas którego Gjalłang Karmapa zobowiązał się do dalszych spotkań z tybetańskimi studentami. To pierwszy tego rodzaju program, łączący studiujących Tybetańczyków z buddyjskim przywódcą duchowym w stałym dialogu poruszającym szerokie spektrum istotnych społecznie tematów.
Jego Świątobliwość kładzie ciągły nacisk na kontynuowanie pracy z młodymi, by omawiać ważne kwestie nurtujące społeczeństwo XXI wieku i inspirować ich do brania większej odpowiedzialności w rozwiązywaniu tych kwestii. Program odzwierciedla również Jego dążenie do szukania sposobów, w jakie nauki buddyjskie mogłyby zaoferować nowe spojrzenie na sprawy, które są bolączką dzisiejszego świata.
Podczas wspólnych codziennych spotkań Karmapa i kilkunastu tybetańskich studentów poświęcają jeden dzień jednemu z kolejnych tematów: tożsamości, dyskryminacji, równości płci i równouprawnieniu kobiet, przywództwu, edukacji, ochronie środowiska, konsumpcjonizmowi, ubóstwi, bezrobociu, samobójstwom i radzeniu sobie z gniewem. Te tematy zostały zaproponowane przez samych studentów i zaakceptowane przez Jego Świątobliwość.
Podczas ich pierwszej sesji Karmapa zachęcał studentów, by aktywnie poszukiwali sposobów utrzymywania tybetańskiej tożsamości poprzez nadawanie nowego znaczenia starym zwyczajom i tradycjom.
Zanim zadacie pytanie jak zachować tybetańską kulturę, język i religię – powiedział – najpierw powinniście odpowiedzieć sobie, dlaczego utrzymywanie ich jest takie ważne. Gdy to będzie dla was jasne, łatwiej będzie podjąć kolejny krok.
Na początku każdej sesji sami studenci dokonują prezentacji tematu danego dnia, dzieląc się własnymi doświadczeniami i podkreślając te aspekty, które dotyczą ich bezpośrednio i osobiście lub wpływają na społeczeństwo tybetańskie, większą społeczność, w której żyją. Dalsza część każdej z dwuipółgodzinnych sesji poświęcona jest na pytania i odpowiedzi.
Studenci reprezentują różne uniwersytety z całych Indii, m.in. Uniwersytet Jawaharlala Nehru (JNU), Uniwersytet Delhijski, Centralny Uniwersytet Gudźaratu i Centralny Uniwersytet Studiów Tybetologicznych. Każdy z uczestników jest na studiach magisterskich lub doktoranckich reprezentujących szeroką gamę kierunków, w tym: socjologię, ekonomię, stosunki międzynarodowe, nauki polityczne, literaturę, filozofię, historię współczesną, bibliotekoznawstwo i pielęgniarstwo. W grupie są zarówno Tybetańczycy urodzeni w Indiach, jak i w Tybecie.
W przeszłości Jego Świątobliwość spotykał się również z indyjskimi studentami z Uniwersytetu Ambedkar (Delhi) i Uniwersytetu Delhijskiego. Od 2011 roku prowadził także dwu- lub trzytygodniowe spotkania z młodzieżą z Europy i Ameryki Północnej. Podobny, dłuższy dialog ze studentami indyjskich uniwersytetów zaplanowany jest na 2016 rok. Na krótko przed rozpoczęciem obecnego warsztatu z tybetańskimi studentami Gjalłang Karmapa powrócił z dwumiesięcznej podróży po Stanach Zjednoczonych, gdzie wygłaszał wykłady i prowadził dyskusje z młodzieżą na sześciu uniwersytetach, w tym na Harwardzie, Yale i Princeton.