O historii praktyki cied i o życiu Macik Labdryn
18 września 2014Wizyta Gjalłanga Karmapy w żeńskim klasztorze drukpa kagju Dzietsynmy Tenzin Palmo
30 września 201420-21 września 2014 r. – Hyatt Regency, New Delhi
Ostatni weekend Gjalłang Karmapa Ogjen Trinle Dordże spędził w towarzystwie Jego Świątobliwości Dalajlamy i wielu innych przywódców religijnych Indii. To, zwołane przez przywódcę buddyzmu tybetańskiego, spotkanie zaowocowało pierwszym, uzgodnionym przez wszystkich uczestników planem działań społecznych zmierzających ku rozwiązaniu najbardziej bolesnych problemów współczesnego świata. Dowodem jedności i harmonii, jaka panowała pomiędzy przywódcami duchowymi podczas tego spotkania, było podpisanie Deklaracji Delhi 2014, dokumentu potwierdzającego ich jednomyślność w określeniu celów oraz zakresu podejmowanych działań.
Zwołując tę konferencję Jego Świątobliwość Dalajlama pragnął, by przywódcy religijni Indii połączyli siły i wspólnie starali się rozwiązywać tak palące problemy, jak ochrona środowiska, równouprawnienie kobiet, zmniejszanie przepaści dzielącej bogatych od biednych, promocja ludzkich wartości w ramach systemu edukacji, przeciwdziałanie przemocy dokonywanej w imię religii oraz dostosowywanie praktyk i rytuałów religijnych do wymogów współczesności. Termin konferencji zbiegał się z ustanowionym przez Radę Narodów Zjednoczonych Światowym Dniem Pokoju.
Podczas otwierającej przemowy Jego Świątobliwość Dalajlama powiedział: „Historycy potwierdzają, że w XX wieku, w rezultacie wojen i przemocy, straciło życie 200 milionów ludzi. Obecny wiek musi zatem stać się stuleciem pokoju.” Apelował do uczestników konferencji, by przyjęli na siebie odpowiedzialność za tworzenie tego pokoju w obrębie swych własnych środowisk i do wspólnej pracy na rzecz międzywyznaniowego pojednania. – „Nadszedł czas, w którym liczą się czyny.”
Nawiązując do tej wizji przywództwa duchowego, które inicjuje społeczne przemiany, Gjalłang Karmapa powiedział podczas konferencji: „Możemy wiele zrobić dla przyszłości świata”.
Jego Świątobliwość Dalajlama podkreślił, że Indie cieszą się tysiącletnią tradycją tolerancji religijnej, są przykładem harmonijnego współistnienia wielu wyznań. Historia tego kraju powinna inspirować resztę świata. Do dziś rozwija się w nim dziewięć religijnych społeczności: hinduska, muzułmańska, sikhijska, chrześcijańska, buddyjska, dżainińska, żydowska, bahaiska i zoroastriańska – które na konferencji reprezentowali ważni przywódcy duchowi, między innymi Pudżja Swami Czidanand Saraswati, Maulana Wahiduddin Khan i Jego Eminencja Kardynał Gracias.
Podczas dyskusji panelowych Karmapa podkreślał konieczność nawiązywania osobistych relacji pomiędzy członkami odmiennych grup wyznaniowych, których zgodne współistnienie opiera się na zaufaniu. Zbyt często, stwierdził, większą wagę przykłada się do wizerunku publicznego niż autentycznego dialogu reprezentantów poszczególnych religii.
„Musimy poprawić nasze osobiste relacje, nie spotykajmy się ze sobą tylko dla poklasku. To ważne, abyśmy starali się umacniać wzajemne zaufanie i zrozumienie.” – powiedział Karmapa. – „Do tego niezbędne jest budowanie osobistych więzi.”
W tej dyskusji brało również udział 25 przywódców hinduizmu, islamu, kościoła katolickiego, sikhijskiego, dżainizmu i bahaizmu oraz tacy lamowie buddyzmu tybetańskiego, jak Taklung Szabdrung Rinpocze (głowa szkoły taklung kagju) oraz Thukse Rinpocze z drukpa kagju.
Jego Świątobliwość Dalajlama przyłączał się na pewien czas do każdej grupy dyskusyjnej. Pierwszego dnia zwrócił uwagę wszystkich na równouprawnienie płci i zaproponował zmianę pewnych obyczajów, które są wynikiem uwarunkowań kulturowych nie przystających do naszych czasów. „Świat się zmienia” – powiedział Jego Świątobliwość Dalajlama – „Buddha określił równe prawa dla bhikszu i bhikszuni, ale kiedy cała Sangha wspólnie zasiada w świątyni, bhikszuni przynależą miejsca z tyłu za mnichami, nawet tymi, którzy przyjęli jedynie śluby nowicjatu. Uważam, że to rezultat uwarunkowań kulturowych. Należy zacząc zmieniać te obyczaje.”
Później rozmowy zeszły głównie na ochronę środowiska i przyznawanie równych praw kobietom – problemy, które Jego Świątobliwość Dalajlama bada od dawna, a Gjalłang Karmapa aktywnie promuje. Dodatkowo Jego Świątobliwość Dalajlama poprosił przywódców duchowych o dialog z ateistami i szukanie płaszczyzny porozumienia w postaci świeckich wartości wspólnych wszystkim.
Podczas sesji plenarnych uczestnicy podnosili również kwestię zagrożeń związanych ze zbytnim przywiązaniem do tożsamości religijnej. Delegaci dobitnie podziękowali Jego Świątobliwości Dalajlamie za nieużywanie słowa „religia” w nazwie konferencji, która brzmiała: „Spotkanie różnorodnych duchowych tradycji Indii”.
„Rozmawialiśmy o różnicy pomiędzy religią, a duchowością” – stwierdził Karmapa podczas dyskusji. – „Myślę, że duchowość jest podłożem wszystkich religii, gdyż ich założyciele nie tworzyli pojęć filozoficznych, ale dochodzili do autentycznego doświadczenia: prawdziwego duchowego przeżycia. Myślę, że jemu właśnie powinniśmy poświęcić więcej uwagi.”