Modlitwy o uspokojenie przeciwności – dzień 1
20 stycznia 2021Sutry Akszobhji
22 stycznia 202121 stycznia 2021 roku, podczas drugiego dnia Modlitw o Uspokojenie Przeciwności J.Ś. Karmapa zapowiedział kolejną sesję wspólnej recytacji:
Mam nadzieję, że wszyscy macie się dobrze.
Dzisiaj mamy drugi dzień Modlitw o Uspokojenie Przeciwności a recytować będziemy „Królową modlitw, czyli szlachetne dążenie do doskonałego postępowania” oraz „Sutrę trzech zbiorów”. To bardzo ważne teksty dla adeptów mahajany, której celem jest osiągnięcie Stanu Buddhy. Taki stan pojawia się w rezultacie zgomadzenia wielkiej ilości zasługi, odrzucenia splamień i usunięcia ich pozostałości. Dlatego każdy, kto pragnie osiągnąć Przebudzenie, musi podjąć wysiłek gromadzenia zasług i oczyszczania negatywności.
Można to czynić na wiele sposobów. „Królowa modlitw” dzieli je na siedem gałęzi: pokłony, wyznanie, i pozostałe. Taki sposób gromadzenia zasługi i oczyszczania negatywności posiada znaczące korzyści, gdyż obejmuje ich wszystkie najważniejsze aspekty a zarazem jest łatwy do zapamiętania. Bez względu na to, jakie praktyki wykonujemy, sutr czy tantr, te siedem gałęzi niemal zawsze się w nich zawiera.
Nie tylko buddyzm tybetański daży „Królową modlitw” takim poważaniem. Wszystkie buddyjskie tradycje północy, włączając chińską, japońską i koreanśką, utrzymują ją w wielkim szacunku. Jej źródłem jest sutra „Awatamsaka”, a konkretniej jeden z jej rozdziałów. Sława i znaczenie „Królowej modlitw” sprawiły, że pojawiła się osobna tradycja jej recytowania. Mówiąc krótko, to nie są tylko słowa modlitwy do głośnego czytania – raczej przewodnik zawierający dogłębne, kluczowe wskazówki obejmujące wszystkie główne aspekty ścieżki mahajany.
„Sutra trzech zbiorów” zaś, zazwyczaj nazywana „Wyznaniem przewinień”, jest powszechnie znana w Tybecie. Jej tytuł odnosi się do trzech części: wyznania, rozradowania i dedykacji. Wiele sutr i traktatów mahajany uczy, że bodhisattwowie powinni recytować tę sutrę, aby oczyścić przewinienia i naruszenia. W Tybecie recytuje się ją głównie jako swego rodzaju spowiedź. W buddyzmie chińskim nie ma takiego zwyczaju, ale istnieje tradycja recytowania imion i wyznawania przewinień osiemdziesięciu ośmiu buddhom, z których trzydziestu pięciu uwzględnia „Sutra trzech zbiorow”.
Ponadto, różne szkoły buddyzmu tybetańskiego pielęgnują nieco inne sposoby jej recytacji. W gelukpie, dla przykładu, słowo ‘tathagata’ dodaje się przed każdym imieniem buddhy. Karmapa Mikjo Dordże w swych dziełach wspomina, że czynienie tego było jednym ze szczególnych pouczeń Tilopy i Naropy. Pamiętajmy jednak, że są to jedynie różnice w stylu recytacji, które nie wprowadzają żadnej różnicy w znaczeniu.
Teraz, proszę, recytujcie wraz ze mną „Królową modlitw” i „Sutrę trzech zbiorów” z życzliwą intencją niesienia pożytku wszystkim istotom.