
Kilka słów o wielkich czynach Gampopy, ojca dakpo kagju, w rocznicę jego parinirwany
6 lutego 2025
Drugi dzień nauk przed Mynlamem Kagju: komentarz J.E. Gjaltsaba Rinpocze do „Ukazywania trzech kai”, część pierwsza
8 lutego 2025Pawilon Mynlamu, Bodhgaja – 1 lutego 2025
Kilka dni przed rozpoczęciem 39. Mynlamu Kagju, 1 lutego 2025 roku w Pawilonie Mynlamu w Bodhgai Goszir Gjaltsab Rinpocze usiadł na tronie w otoczeniu rinpoczów, tulku i mnichów z klasztorów i ośrodków karma kagju. Po jego prawej stronie, ustawiono złotą pagodę z Gjalłą Gjatso. Przed samą abhiszeką Jego Eminencja omówił pochodzenie praktyki i przypomniał, jak stała się częścią tradycji karma kamtsang.

Gjalłang Karmapa poprosił mnie, bym udzielił wskazówek i rozległych instrukcji pochodzących od Karmapy Karma Pakszi i Rangdziunga Dordże do tekstu „Ukazywania trzech kai”. Przekażę więc wam te nauki. Jego Świątobliwość zaznaczył, że zanim będzieci mogli usłyszeć nauki do „Ukazywania trzech kai”, powinniście otrzymać abhiszekę Pięciorga Bóstw Gjalły Gjatso. Dlatego rozpoczniemy od tej właśnie abhiszeki.
Abhiszeka autentycznej praktyki Pięciorga Bóstw Gjalły Gjatso pochodzi od jednego z dwóch najważniejszych uczniów Milarepy, Reciunga Dordże Drakpy. Milarepa wysłał go do Indii, aby tam otrzymał nauki. Kiedy przebywał w Indiach, uzyskał instrukcje od wielkiej praktykującej mahasiddhy Macik Drupe Gjalmo. Kiedy Dziamgon Kongtrul Lodro Thaje pisał Pięć wielkich skarbnic, wiedział, że niewielu innych tłumaczy spotkało Macik Drupe Gjalmo, a Reciungpa był jedynym, który spotkał ją przez swoją praktykę. Dlatego Dziamgon Kongtrul Rinpocze uważał, że spotkanie było wynikiem czystej wizji Reciungpy i mówił o nim w Skarbnicy wielkich term (Rinczen terdzy).
Jeśli chodzi o Pięcioro Bóstw Gjalły Gjatso, pośrodku znajduje się Bhagawan Gjalła Gjatso, jako główne bóstwo mandali. Otacza go tysiąc dwóch Buddhów i inne bóstwa. Po jego prawej stronie jest gniewny Hajagriwa w otoczeniu wielu bohaterów i gniewnych męskich bóstw – oceanu herosów.
Po lewej jest Sangła Jeszie, która tak naprawdę jest Wadżrawarahi, Dordże Phakmo. A więc Sangła Jeszie to forma Wadżrawarahi. Otacza ją wiele dakiń i innych bohaterek – ocean bohaterek.
Ponad Gjalłą Gjatso, nad głową, znajduje się mistrz Padmasambhawa w otoczeniu licznych wielkich siddhów. Jest to mandala oceanu siddhów. Pod Gjalłą Gjatso są dakinie pięciu rodzin i wiele innych dakiń, a także obrończynie, jak Palden Remati (forma Palden Lhamo) i inne. Jest to więc mandala oceanu związanych przysięgą obrończyń.
Reciungpa Dordże Drakpa przekazał tę praktykę Zangri Repie. Zangri Repa przekazał ją Drogonowi Recienowi. Drogon Recien udzielił jej Pomdrakpie, a ten Karmapie Karma Pakszi. Od tamtej pory jest obecna i przekazywana w linii karma kagju.
Tak więc Karmapa Karma Pakszi praktykował Pięcioro Bóstw Gjalły Gjatso, a także Dziewięcioro Bóstw Gjalły Gjatso, dzięki czemu zdołał osiągnąć stan nierozdzielności od Gjalły Gjatso. Kiedy później udał się do Indii i Mongolii, dokonywał wielu cudów, dzięki którym ujarzmił licznych nikczemników. Karma Pakszi przekazał praktykę Ugjenpie i jeszcze jednemu lamie, po czym od nich uzyskał ją Trzeci Karmapa Rangdziung Dordże. Od tamtej pory jest to jedna z głównych zwyczajowych praktyk bóstwa w naszej tradycji karma kamtsang.
Po tradycyjnym ofiarowaniu mandali Jego Eminencja Gjaltsab Rinpocze nałożył złotą brokatową czapkę Gampopy i rozpoczęła się główna część ceremonii abhiszeki.
Jego Eminencja przekazał błogosławieństwo abhiszeki tormy bezpośrednio wszystkim młodym tulku kagju. Następnie tulku, na czele z Jego Eminencją Bokarem Cioktrulem Rinpocze, ruszyli między rzędami zgromadzonych w pawilonie i udzielili błogosławieństwa pięciu torm poszczególnym osobom, najpierw mnichom i mniszkom, potem świeckim. Goszir Gjaltsab Rinpocze udzielił tej abhiszeki również podczas 36. Mynlamu Kagju, w styczniu 2019 roku.
