Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
O praktyce brania i dawania (tonglen)
28 lutego 2012
Warunki odrodzenia w Dełacienie
3 marca 2012

Krótka medytacja nad bodhiczittą

Praktykowanie bodhiczitty wymaga przede wszystkim rozwijania współczucia, które posiada dwie „strony”, niczym zwierciadło albo moneta. Jedna strona współczucia to wyrzeczenie, druga – współczucie wobec innych. W Tri Gjatsa, „Stu pouczeniach” Mikjo Dordże znajduje się piękna medytacja współczucia, o której chciałby wam teraz powiedzieć.

Tak jak już wcześniej wspomniałem, osiągnęliśmy cenne ludzkie życie. Zobowiązani jesteśmy przede wszystkim wobec matki, ponieważ zawdzięczamy jej to ciało. Abyśmy mogli żyć, nasi rodzicie wiele przeszli, robiąc po drodze – za sprawą miłości do dzieci i wnuków – mnóstwo dobrych i złych rzeczy. Kupowali, sprzedawali, uprawiali ziemię nie tylko po to, by wypełnić własne brzuchy, ale także by zapewnić byt potomstwu. Wszystkie te rzeczy, które robili z myślą o nas, mogą ich zaprowadzić po śmierci do niższych światów. Powinniśmy więc po części czuć się za nich odpowiedzialni.

Wszystkie czujące istoty przypominają trochę naszych rodziców. Słowo to można rozumieć na wiele sposobów. Jedni rodzice dali nam to ciało, inni okazywali nam swą dobroć inaczej. Od jednych mamy życie, od innych możliwość zachowania go i podtrzymywania. Nie wiemy wprawdzie, kto konkretnie wytwarza naszą żywność,  ktoś jednak z pewnością dla nas ją uprawiał, przygotowywał i pakował. Bardzo wielu ludzi, niczym nasi rodzice, przyczynia się więc do tego, by stworzyć nam możliwość przetrwania. Powinniśmy umieć zdobyć się na wdzięczność, to bardzo ważne. Pełni współczucia, dobroci i wdzięczności, będziemy zadowoleni, szczęśliwi i pogodni. Wdzięczność po prostu dobrze nam służy.

A współczucie to nic innego, jak wdzięczność wobec wszystkich czujących istot uzupełniona świadomością, że w samsarze każda z nich cierpi i zmaga się z niezliczonymi problemami. Kiedy to rzeczywiście dostrzeżemy, automatycznie budzi się w nas dojmujące współczucie oraz smutek, nakazujące zrobić coś, by je wyzwolić. Musimy rozwijać to szczere, palące pragnienie, powtarzając sobie: „chcę wyzwolić wszystkie czujące istoty z cierpienia”. I właśnie nad tym będziemy dziś medytować.

Wyobraźmy sobie wszystkich Buddhów i Bodhisattwów, takich jak Amitabha czy Awalokiteśwara, na niebie przed nami. Wspomnijmy wszystkie dobre czyny, jakich dokonaliśmy w trzech czasach – przeszłości, teraźniejszości oraz przyszłości – i ofiarujmy je Buddhom. Za sprawą tego daru rozprzestrzenia się Dharma Buddhy. Dzięki dostępności Dharmy coraz więcej ludzi czyni dobro, które też zostaje ofiarowane. Moc dobrych uczynków połączona z dobrem ofiarowania ich Buddhom owocuje krzewieniem Dharmy, z którego rodzą się nowe pozytywne działania, dedykowane pożytkowi wszystkich istot. Powstałe z tego dobro ponownie dedykujemy pożytkowi innych, i w ten sposób powstaje nieskończony cykl dobra, który zmieniamy w równie nieskończony proces dedykacji. Odmówmy zatem na początek modlitwę, a potem nad tym właśnie pomedytujmy.


29. Mynlam Kagju, Bodhgaja, 3 marca 2012. AK

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français