Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
Gjalłang Karmapa o zmianie klimatu, Dalajlamie i Chinach
14 czerwca 2016
Jeden na jednego z Karmapą
17 czerwca 2016

Moda na uważność a prawdziwy trening umysłu

Buddyzm tybetański bardzo się rozprzestrzenił w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat, ale mam wrażenie, że choć rozprzestrzenia się szeroko, nie trafia głęboko i większość z nas skupia się tylko na rytuałach i powierzchownym znaczeniu. Czy nowe pokolenie nauczycieli buddyjskich nie powinno zmienić stylu nauczania? Dotarliśmy bowiem do krytycznego momentu na świecie, jeśli chodzi o ekologię, przemoc itd.

Ostatnie statystyki wyszukiwarki Google mówią, że zmniejsza się liczba wpisów dotyczących buddyzmu, ale za to rośnie zainteresowanie medytacją i uważnością. Oznacza to, że zmniejszył się entuzjazm dla buddyzmu jako religii, a jednocześnie coraz więcej uwagi poświęca się tematom i praktykom buddyjskim, takim jak medytacja czy uważność. Jakie płyną z tego wnioski?

Źródłem praktyk uważności i medytacji jest buddyzm, jednak obecnie praktyki te zmieniają się tak bardzo i tak daleko odbiegają od swych korzeni, że coraz mniej mają z buddyzmem wspólnego. Stały się produktem komercyjnym a ta komercjalizacja drastycznie odróżnia je od buddyzmu.

Ktoś mógłby powiedzieć, że z pewnego punktu widzenia to nie jest takie złe – teraz więcej ludzi dowiaduje się o tych praktykach i może się z nimi zapoznać. Ale z perspektywy buddyzmu praktyki te się dewaluują, zatraca się ich prawdziwe znaczenie nauczane w buddyjskich pismach. Dharma staje się modą, czyli czymś co pomaga na pewien czas uporać się z problemami naszej psychiki. Wiąże się z tym zatem zagrożenie, że stracimy zupełnie z oczu jej prawdziwe, długofalowe cele – wyzwolenie i wszechwiedzę.

Wracając do twojego pytania, dzisiaj w ramach buddyzmu ważne jest przełożenie teorii na praktykę. W buddyzmie jest dużo filozofii, ale trudno, by ona sama pomogła nam w trudnych sytuacjach, jak na przykład zagrożenia dla środowiska. Nasza zachłanność wymyka się spod kontroli i musimy nad nią zapanować. Do tego zaś potrzebujemy jakichś praktycznych metod. Sama filozofia nam w tym nie pomoże. Na szczęście buddyzm to nie tylko filozofia, ale też praktyczne instrukcje, które możemy zastosować w życiu. Jest wiele sposobów ćwiczenia umysłu, szczególnie w buddyzmie tybetańskim jest tak wiele pouczeń związanych z treningiem umysłu. Szerokie upowszechnianie tych metod przyniosłoby wiele pożytku.


Z wizyty Jego Świątobliwości w Root Institute, Bodhgaja, 15 marca 2016

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français