Modlitwa do linii przekazu mahamudry
Podczas nauk udzielonych w dniach 26-28 lutego 2012 roku, w ramach 29. Mynlamu Kagju w Bodhgai, Jego Świątobliwość Karmapa objaśnił znaczenie "Krótkiej modlitwy do linii przekazu mahamudry", które poprzedził prezentacją tradycji kagju – jej starszych i młodszych linii – wyjaśnieniem etymologii nazwy linii Karmapów oraz przedstawieniem wszystkich uczniów serca Karmapy, którzy wraz z nim tę linię utrzymują.
Tantra Kalaczakry opisując świat mówi o tak zwanym większym świecie i mniejszym świecie. W centrum tego mniejszego świata, który jest jednocześnie naszym światem, w miejscowości znanej jako Bodhgaja w Indiach, znajduje się wadżra-tron (dordże den), czy miejsce Przebudzenia. To jest najbardziej czczone przez buddystów miejsce i przyjeżdżamy tu z różnych stron świata, by się spotkać i praktykować Dharmę. Tym razem skupimy się na naukach. To niezwykle cenna okazja i dla mnie jako nauczyciela i dla was, odbiorców nauk.
Rozpoczynamy dziś omawianie „Krótkiej modlitwy do linii przekazu mahamudry” (dordże czang tungma). Po tybetańsku tytuł tej modlitwy dosłownie znaczy „krótki Dordże Czang”, więc można odnieść wrażenie, że jest dwóch Buddhów: krótki, mały Dordże Czang i długi, czy też wysoki Dordże Czang… Oczywiście, nie o to chodzi. Tak bowiem nazywamy w skrócie krótką wersję modlitwy, którą otwiera wers skierowany do Buddhy Wadżradhary. Jej autorem jest Pengar Dziampal Zangpo, uważany za inkarnację gesze Kadampy Langri Tangpy. Był on nauczycielem Siódmego Karmapy Ciedraka Gjatso.
Zazwyczaj objaśnianie znaczenia tej modlitwy rozpoczyna się od pouczeń dotyczących wizualizacji linii przekazu. Można to czynić na dwa sposoby: bądź wizualizując lamów jednego nad drugim, bądź w formie wielkiego zgromadzenia. My jednak potraktujemy to dziś nieco inaczej. Odstawiamy zatem na bok szczegóły medytacji i skupiamy się jedynie na podstawowym znaczeniu tej modlitwy.