Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
Szkoła tylko umysł: nowa książka i nowe podejście
22 stycznia 2017
Czwarta doroczna klinika dla zwierząt w Bodhgai
30 stycznia 2017

Na zakończenie nauk Karmapa mówi o abhiszece Czakrasamwary

22 stycznia 2017 – klasztor Tergar, Bodhgaja, Indie


Gjalłang Karmapa zakończył nauki zimowych debat, dając ustny przekaz ostatniej części „Trzech zasadniczych punktów” dotyczącej dodatkowych instrukcji na temat poglądu, medytacji i postępowania. Odnosząc się do dwóch nauk Tsembupy i jogina Mitry, Karmapa wyraził nadzieję, że te, głównie związane z Czenrezikiem teksty, będą pomocne dla praktykujących.

Jego Świątobliwość przeszedł następnie do praktyki Opiekuna, której tekst napisał Piętnasty Karmapa Khakjap Dordże. Będzie ona wykonywana przez trzy dni od trzeciej rano do wieczora. W Tybecie praktyka niegdyś trwała siedem dni, zaczynano ją o dziewiątej wieczorem i kontynuowało do dwunastej w południe, po czym zaczynano ponownie. Nieraz nie było wiadomo czy jest dzień czy noc. Przez kolejnych kilka lat na te trzy dni khenpo będą zmieniać się jako umze, dzięki czemu w przyszłości wszyscy będą znali tekst.

Następnie Jego Świątobliwość przypomniał, że jako szczególne wydarzenie po zimowych debatach odbędzie się abhiszeka Czakramsamwary.

Zwykle nie udzielam wielu abhiszek, może dwa lub trzy razy do roku, a wielkiej abhiszeki z nieprzewyższalnej jogatantry udzieliłem poprzednio tylko raz. Było to w czasie, gdy był z nami jeszcze Tenga Rinpocze, który pomógł mi się przygotować do udzielenia pierwszej abhiszeki Czakrasamwary.

Karmapa przyznał, że nie planował udzielać tej abhiszeki, ale

w tym roku wraz z naukami „Pochodni prawdziwego znaczenia” i guru jogi miałem nauczać „Guru jogi czterech pór dnia.” Potem odkryłem stare instrukcje do „Guru jogi czterech pór dnia,” więc skorzystałem z tej okazji, by opublikować podręcznik ze wskazówkami i nie było innego wyjścia jak udzielić również tej wielkiej abhiszeki. To bardzo szczególna okazja, a jako że nie jestem skory do udzielania wielkich abhiszek, nie powinniście się spodziewać ode mnie kolejnych w najbliższej przyszłości.

Otrzymywanie tych wielkich abhiszek to niełatwa sprawa. Niektóre osoby proszą mnie o nawiązanie dharmicznej więzi poprzez tajemną mantrę, chcą więc bym udzielił właśnie tej abhiszeki. Udzielając jej nie myślę jednak o innych osobach nawiązujących dharmiczny związek ze mną, lecz raczej o Czakrasmawarze jako głównym Jidamie karma kamtsang i wszystkich linii kagju. Należy on również do pięciu głównych Jidamów z praktyk Pierwszego Karmapy Dusum Khjenpy.

Oczywiście najważniejszą praktyką w karma kamtsang jest Wadżra Warahi, ale jest ona obwarowana licznymi ograniczeniami, nie powinno się więc udzielać abhiszeki do niej dowolnie. Abhiszeka Czakrasamwary nie ma aż takich ograniczeń, pomyślałem więc, że jeśli poprzez nią nawiążemy dharmiczną więź, połączy nas ona z praktykami wszystkich poprzednich Karmapów, skoro i ja noszę imię Karmapy. Jest to także dobra okazja, by nawiązać związek z tajemną mantrą, więc będzie to ważne wydarzenie.

Jest jednak jeden problem. Aby otrzymać tę abhiszekę, musicie zobowiązać się do odmawiania praktyki „Guru jogi czterech pór dnia,” czyli głównej guru jogi w linii karma kamtsang. Możecie też wykonywać jakąkolwiek inną guru jogę, bo każda z linii przekazu ma własną, np. „Guru jogę sześciu pór dnia” ze szkoły gelug. Niezależnie od tego, którą wybierzecie, zobowiązania musicie dotrzymywać końca życia.

Przyjmując tak wielkie zobowiązanie, niektórzy mają dylemat: „Nie wiem czy dam radę wykonywać praktykę każdego dnia aż do śmierci.” Jego Świątobliwość stwierdził jednak:

Należy to dobrze rozważyć, ponieważ ta niezwykła okazja ma swój wielki powód.

Sama abhiszeka nie będzie transmitowana przez internet, jest jednak niewielka możliwość, że po rejestracji będzie można otrzymać ją online. Nie podjęto jeszcze co do tego ostatecznej decyzji i nie jest to pewne.

Na zakończenie Gjalłang Karmapa wyjaśnił, że nie udzeli pełnych czterech abhiszek ani abhiszeki wadżra-mistrza. Dzięki temu łatwiej będzie ją wykonywać, bo nie będzie żadnych dodatkowych zobowiązań powtarzania mantry lub innych. Oczywiście będą ślubowania Bodhisattwy i pewne niewielkie samaja, ale nie musimy się martwić czternastoma rdzennymi upadkami czy też powtarzaniem mantry.

Zapowiedzią tej szczególnej okazji Karmapa zakończył nauki zimowych debat.

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français