Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
Gjalłang Karmapa zainaugurował wystawę kaligrafii buddyjskich i islamskich
8 sierpnia 2014
Szlachetność serca, czyli jak zmieniać świat, zaczynając od siebie
11 września 2014

Nauki dla młodych Europejczyków

Dharamsala, sierpień 2014 r.


Grupa 16 młodych ludzi z Europy wzięła udział w dwutygodniowym programie nauk i dyskusji z Jego Świątobliwością Karmapą. Podczas 10 prywatnych spotkań, które odbywały się pod patronatem Europejskiej Fundacji Karmapy i Ringu Tulku Rinpocze, omawiano tematy zaproponowane wcześniej przez uczestników.

Przybyli oni na te spotkania z 10 krajów Europy: Belgii, Danii, Francji, Niemiec, Holandii, Irlandii, Polski, Słowenii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, i zgodnie ze swym zawodowym profilem reprezentowali różnorodne grupy zainteresowań: od medycyny, prawa, matematyki, nowych technologii i inżynierii, po ochronę środowiska, modę, sztukę i muzykę.

Jego Świątobliwość większość sesji nauczał po angielsku. Podczas pierwszego spotkania każdy się przedstawił, a Karmapa wyraził radość z możliwości kontynuowania rozmów z Europejczykami i poznawania europejskiej kultury. (Dwa miesiące wcześniej odbył swoją pierwszą podróż do Europy, spędzając dwa tygodnie w Niemczech).

„Karmapa nie jest własnością Tybetańczyków” – powiedział po angielsku. „Osoba nosząca to miano należy do całego świata i powinna wiedzieć o tym świecie jak najwięcej. Oczywiście, nie sposób wiedzieć wszystko, ale Karmapa powinien być świadom kluczowych problemów, z jakimi boryka się świat, i dobrze poznać ich istotę.”

Podobnie jak podczas wcześniejszych spotkań ze studentami zachodnich uniwersytetów które zaowocowały książką „The Heart Is Noble”, także i tym razem każda sesja rozpoczynała się od krótkiej  prezentacji tematu, wokół którego toczyć miała się całodzienna, obfitująca w pytania dyskusja.

Drugiego dnia młodzi ludzie zaproponowali Jego Świątobliwości rozmowę o znaczeniu wspólnoty oraz pracy zespołowej, które niezbędne są zarówno do wprowadzania wszelkich zmian społecznych, jak i budowania zdrowych relacji międzyludzkich. Trzeciego dnia, w trakcie dyskusji toczącej się wokół zagadnienia przywództwa, Karmapa podzielił się ze studentami swoją opinią na temat cech, które jego zdaniem dobry przywódca winien posiadać i w sobie rozwijać. Czwartego z kolei dnia debata dotyczyła  pokojowego współistnienia oraz zażegnywania konfliktów, które nieustannie dzielą zarówno grupy ludzi, jak i jednostki.


Nauki dla młodych Europejczyków


Następnie, piątego dnia, omawiano europejski system edukacji oraz propozycje alternatywnych sposobów nauczania. Podczas tej sesji Jego Świątobliwość odpowiadał między innymi na pytania o to, jak dzielić się wiedzą na temat śmierci i umierania oraz co zrobić, by główny cel kształcenia stanowiło nie tylko zdobycie dobrej pracy, ale też stawanie się lepszym człowiekiem.

Podczas szóstej sesji dyskusja przeniosła się na sprawy związane ze środowiskiem, ale tym razem nie skupiała się ona na ekologii, lecz rozwinęła się raczej w kierunku relacji pomiędzy naszą własną kondycją, a środowiskiem, które nas otacza ­– zarówno tym naturalnym, jak i społecznym. Jego Świątobliwość podkreślił, że nasza wewnętrzna kondycja nie tylko warunkuje satysfakcję z życia w zdrowym społeczeństwie, ale też czyni nas zdolnymi do odbudowy naturalnego środowiska naszej planety.

Siódme spotkanie dotyczyło wychodzenia poza materialistyczny styl życia. Młodzi ludzie wyrazili nie tylko swe rozczarowanie konsumpcyjnym podejściem do świata jako sposobem na szczęście, ale też przyznawali, że sami nie są od niego tak naprawdę wolni. Jedna z dyskutantek (projektantka mody z Holandii) z niesmakiem wyznała, że na swym ciele aż dwukrotnie wytatuowała logo Chanel! Tego dnia Jego Świątobliwość odpowiadał też na pytania o to, jak rozpoznać swe prawdziwe potrzeby pośród nawykowo zakodowanych wzorców potrzeb, oraz jak cieszyć się z tego, co posiadają inni, zamiast im zazdrościć.

Kolejnym omawianym zagadnieniem były uzależnienia, rozumiane jako wyraz skrajnie konsumpcyjnej postawy, skłaniającej do nieustannej pogoni za zewnętrznymi podnietami. Podczas dyskusji poruszono więc zarówno problem zażywania narkotyków, jak i inne typy uzależniającego zachowania. Jego Świątobliwość analizował zaś wszelkie nałogi od podłoża, i udzielał wskazówek zarówno tym, których bliscy cierpią na skutek uzależnień, jak i tym, którzy sami pragną się od nich uwolnić.

Podczas przedostatniej sesji młodzi ludzie pytali o duchowość. Chcieli wiedzieć, jak duchowość mogłaby im pomóc w odrzuceniu konsumpcjonizmu, w przywróceniu życiu sensu i w uzdrowieniu świata. Podnieśli też kwestię „duchowego supermarketu”, który powstał w Europie, gdzie wiele praktyk duchowych dostępnych jest niczym towar. Poprosili w związku z tym Jego Świątobliwość, by poradził, jak rozpoznać prawdziwość nauczycieli i duchowych ścieżek, oraz jak podczas praktyki unikać popadania w duchowy materializm.

Ostatnie ze spotkań poświęcono temu, jak wprowadzać w codzienne życie wszystko to, o czym debatowano podczas spędzonego z Karmapą czasu, a zakończono je prośbą, by przekazane nauki zostały wydane w formie książkowej. Jego Świątobliwość zaś zaprosił wszystkich na wspólny pożegnalny obiad, podczas którego uczestnicy śpiewem i muzyką podziękowali mu za dwa intensywne tygodnie nauk.

Nauki dla młodych Europejczyków

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français