Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Gjalłang Karmapa spotyka się z członkami Mynlamu Kagju
21 lutego 2016
17karmapa
Wielkie pożytki płynące ze szczodrości: Gjalłang Karmapa dziękuje sponsorom
22 lutego 2016

Ofiarowanie darów dla Sanghi: procesja jałmużników i Szesnastu Arhatów

17karmapa

21 lutego 2016 – Pawilon Mynlamu, Bodhgaja


Buddyjska tradycja proszenia o jałmużnę sięga czasów Buddhy Siakjamuniego. 2500 lat temu mnisi i mniszki nie mogli przechowywać ani przygotowywać pożywienia i w związku z tym byli całkowicie zależni od tego, co im ofiarowała miejscowa społeczność. Każdego ranka wyruszali od drzwi do drzwi i zbierali jedzenie. Ofiarowując pożywienie Sangdze świeccy nie tylko okazywali w ten sposób szacunek duchowym wartościom, jakie reprezentowała buddyjska wspólnota, ale też dzięki swej szczodrości mogli gromadzić zasługę i współuczestniczyć w zasłudze, którą swą duchową praktyką gromadzili mnisi i mniszki.

W niektórych buddyjskich krajach zwyczaj udawania się po jałmużnę przetrwał do dziś, ale w Tybecie, gdzie klasztory były utrzymywane przez lokalnych mieszkańców, nie było już takiej konieczności, by mnisi i mniszki codziennie wyruszali po daniny. Dlatego procesja jałmużny, którą Jego Świątobliwość Siedemnasty Karmapa ustanowił jako część Mynlamu Kagju w 2004 roku, jest wydarzeniem symbolicznym. W pierwszych latach odbywała się przy Świątyni Mahabodhi, gdzie pielgrzymi przynosi dary dla mnichów opuszczających w procesji teren kompleksu.



W 2014 roku procesja jałmużny została przeniesiona do klasztoru Tergar i Pawilonu Mynlamu. Jego Świątobliwość postanowił przy tej okazji odświeżyć jeszcze jedną tradycję szkoły karma kagju, a mianowicie procesję Szesnastu Arhatów. Jak wyjaśnił, w czasach Siódmego Karmapy, podczas mynlamowych modlitw odbywała się procesja, znana jako ciakhor, prawdopodobnie wokół całego terenu Wielkiego Obozowiska. Jak się zdaje, jej częścią byli mnisi przebrani w stroje Szesnastu Arhatów. Do tego pochodu Dziewiąty Karmapa dodał jeszcze postać Buddhy i Jego dwóch uczniów.

Szesnastu Arhatów (tyb. Neten ciudruk, Wylie: gnas bstan bcu drug), znanych też jako Szesnastu Starców, Buddha wybrał osobiście spośród swoich uczniów. Poprosił Ich, aby pozostali na świecie i chronili Dharmę tak długo, jak istoty będą w stanie czerpać z niej pożytek. Tak więc w czasie Mahaparinirwany Buddhy Arhaci ślubowali, że zostaną na świecie i będą strzec Dharmy aż do momentu, gdy pojawi się kolejny Buddha.



Jak wyjaśnił Jego Świątobliwość, gdy w 2014 roku po raz pierwszy połączył te procesje:

Zapraszamy Arhatów, by przyłączyli się… przede wszystkim po to, by pomóc Dharmie rozkwitać. Nauki Dharmy są jedynym lekarstwem, jedynym ratunkiem dla wszystkich istot. To jedyny lek, który eliminuje ich cierpienie.

Podczas ceremonii Gjalłang Karmapa siedział na podwyższeniu głównej sceny wraz z dwoma Synami Serca, Eminencjami Dziamgonem Kongtrulem Rinpocze i Goszirem Gjaltsabem Rinpocze. Poniżej siedzieli pozostali Rinpoczowie i Khenpo. Po lewej i prawej stronie wydarzenie oglądali mnisi i mniszki, w tym nowicjusze.



Ze względu na rosnący upał w Bodhgai procesja została podzielona na trzy etapy. W pierwszym ruszył pochód jałmużny w pełni wyświęconych mnichów i mniszek, którzy z miseczkami żebraczymi ruszyli z klasztoru Tergar do pawilonu, gdy tymczasem zgromadzeni w nim ludzie śpiewali mantrę Namo Siakja Munije. Następnie, w towarzystwie sztandarów zwycięstwa i symboli pomyślności, na scenę weszli Arhaci. Maski i ciężkie szaty, jakie mieli na sobie, odzwierciedlały chińską tradycję wprowadzoną w Tybecie w X wieku, znaną z malowideł na tankach.

Każdy z Arhatów szedł pod złotym parasolem, trzymanym przez mniszkę. Gdy usiedli, umze zaintonował „Pokłony i ofiary dla Szesnastu Starców”, a przedstawiciele labrangu Jego Świątobliwości umieścili wielkie misy z owocami na pięknie rzeźbionych stolikach przed każdym z Arhatów. Po nich ofiary złożyli przedstawiciele innych labrangów.

Wreszcie, Arhaci zeszli ze sceny, zdjęli ciężkie maski i szaty, i ponownie wrócili na scenę, by przyjąć ofiary od mnichów, mniszek i świeckich. Pochód ludzi z darami ciągnął się od drogi wiodącej do pawilonu, przez boczną bramę i wzdłuż całego pawilonu aż do samej sceny. Przez ponad dwie godziny swoje ofiary złożyło kilka tysięcy osób.

Po procesji jałmużny członkowie w pełni wyświęconej Sanghi zjedli obiad w towarzystwie Jego Świątobliwości Karmapy oraz Ich Eminencji Dzimgona Kongtrula Rinpocze i Goszira Gjaltsaba Rinpocze.


close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français