Głęboka więź pomiędzy linią Karmapów i Khjentse – Gjalłang Karmapa wręczył dyplomy khenpo w instytucie Dzongsara Khjentse Ciekji Lodro
20 listopada 2016Historyczna wizyta Gjalłanga Karmapy w klasztorze Palpung Szierabling
8 grudnia 201628 listopada – 2 grudnia 2016 – Kameng Zachodni, Arunachal Pradesh, Indie
Przemierzywszy wzdłuż pasmo indyjskich Himalajów, Jego Świątobliwość Siedemnasty Karmapa udał się ze swej tymczasowej rezydencji w Himachal Pradesh w historyczną podróż do północno-wschodniego stanu Arunachal Pradesh. Przez wiele stuleci Karmapowie mieli bliskie związki z tą przepiękną krainą wysokich szczytów i wyznawców Buddhy: Pierwszy Karmapa Dusum Khjenpa (1110-1193) odwiedzał te ziemie i zakładał na nich klasztory; te związki kultywowali następnie Karmapowie Trzeci i Czwarty, a ostatnim, który miał okazję tam być, był Dziewiąty Karmapa Łangciuk Dordże (1556-1603).
Zdając sobie sprawę z tych historycznych powiązań i pragnąc wysłuchać nauk, Mynpowie, zamieszkujący zachodnią część stanu, poprosili gubernatora Pemę Khandu o umożliwienie Jego Świątobliwości wizyty. Gubernator wraz z ministrem Kirenem Rijiju dołożyli wszelkich starań, by wizyta doszła do skutku. Nawiązując do odpowiedzi Jego Świątobliwości na zaproszenie, Pema Khandu stwierdził: „Cieszę się wraz z mieszkańcami, że dopisuje nam dobra karma i Gjalłang Karmapa przyjął nasze zaproszenie.”
Oto najważniejsze punkty wizyty Siedemnastego Karmapy w Arunachal Pradesh:
28 listopada 2016
Rankiem pierwszego dnia wizyty Karmapa przybył na lotnisko w Guwahati, gdzie serdecznie powitał go Pema Khandu i obaj udali się helikopterem na lądowisko Ciangprong. Tam dostojnego gościa powitał Amitabh Mathur, doradca z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, a na spotkanie przybyli przedstawiciele lokalnych władz i przywódcy religijni. Następnie Jego Świątobliwość udał się samochodem do klasztoru Tałang, odwiedzając po drodze klasztor Sangjeling. Mijając tłumy wiernych, Karmapa zatrzymał się, by pobłogosławić grupkę szczęśliwców, po czym okrążył ogromną stupę i wszedł do środka, gdzie zgotowano Mu tradycyjne buddyjskie powitanie.
Po odwiedzinach w Sangjeling Jego Świątobliwość dotarł do miasta Tałang, gdzie wzdłuż wszystkich dróg dojazdowych do słynnego klasztoru stali mężczyźni, kobiety i dzieci z białymi khatakami, kwiatami i kadzidłami, godnie i entuzjastycznie witając Karmapę. Wszyscy w regionie z radością oczekiwali na tę wizytę, całymi dniami sprzątając drogi i malując na biało mury. W wywiadzie Jego Świątobliwość przyznał, że to powitanie bardzo go uszczęśliwiło. Z radością odnowił 900-letni związek z tym pokojowym regionem Indii.
Na wstępie Gjalłang Karmapa udał się do klasztoru Sera Dzie Dziamjang Ciekorling, gdzie odebrał dary w postaci mandali i symboli ciała, mowy i umysłu. Po tych wstępnych rytuałach przysłuchiwał się debacie mnichów, po czym odejchał do klasztoru Tałang. Klasztor ten (jego oficjalna nazwa to Ganden Namgjal Lhatse) słynie jako jeden z największych buddyjskich klasztorów świata. Jego białe i czerwone budynki rozciągają się wzdłuż zboczy zielonego wzgórza nad rzeką Tałang, zaś na jego tyłach wyrastają ośnieżone wierzchołki gór.
Jego Świątobliwość wziął udział w ceremonii sadzenia drzew w klasztorze, co było zgodne z Jego oddaniem sprawom ekologii. Następnie, w głównej świątyni, wypełnionej mnichami w bordowych szatach, Karmapie ofiarowano kolejną mandalę oraz symbole ciała, mowy i umysłu. Tym razem wręczali je: opat klasztoru Tałang, gubernator, przedstawiciel parlamentu Dziambe Taszi, Tsering Taszi z Tałangu oraz inne osobistości, biorące udział w uroczystościach.
W przemówieniu do zgromadzonych Karmapa wyraził wdzięczność dla Pemy Khandu i ministra Kirena Rajiju za ich inicjatywę, dzięki której mogło dojść do tej wizyty. Zwracając się do osób obecnych w klasztorze, Jego Świątobliwość zachęcał, aby mieli niezachwianą wiarę w nauki Buddhy i w Jego Świątobliwość Dalajlamę. To bardzo ważne – mówił Karmapa – abyśmy nie tylko studiowali nauki Buddhy, ale też byśmy uczynili je integralną częścią naszego codziennego życia. Podkreślił ponadto wagę dyscypliny wśród mnichów i mniszek oraz przestrzegał, by pośród Sanghi panowała harmonia, co zabopieże hamowaniu rozprzestrzeniania się buddyzmu w tym rejonie Arunachal Pradesh.
Oficjalny program tego dnia zakończyły tańce lamów w wykonaniu mnichów z klasztoru Tałang oraz tańce ludowe zaprezentowane przez różne grupy z wiosek okręgu Mynjul.
29 listopada 2016
Drugiego dnia ponad 20 tysięcy ludzi zgromadziło się na High Altitude Stadium naprzeciwko klasztoru Jidga Ciezin. Z perspektywy Jego Świątobliwości z klasztornej werandy ogromny tłum wypełniał przestrzeń jak niezmierzony ocean. Gjalłang Karmapa udzielił abhiszeki długiego życia Buddhy Amitabhy oraz nauk dla wszystkich – uczonych, mnichów, mniszek, dygnitarzy oraz tysięcy osób, które przybyły z bliska i daleka na tę szczególną okazję.
Po przypomnieniu poglądów indyjskiego filozofa Nagardżuny Jego Świątobliwość zauważył, że utrzymywanie dobrego zdrowia jest tak samo ważne jak przyjmowanie abhiszek długiego życia. Karmapa zachęcał wszystkich do praktykowania współczucia – esencji nauk Buddhy – stwierdzając, że przyczynia się ono także do utrzymania spokoju umysłu, co pomaga wydłużyć życie. Następnie Jego Świątobliwość wspomniał długie związki między Karmapami, a ludnością Mynpa, sięgające czasów Jego pierwszej inkarnacji 900 lat wcześniej.
Wcześniej, w mowie powitalnej, Pema Khandu podziękował premierowi Indi, Narendrze Modiemu oraz ministrowi spraw wewnętrznych Rajnathowi Singhowi za pozytywne ustosunkowanie się do prośby o udzielenie pozwolenia na odwiedziny przez Karmapę Arunachal Pradesh. Podziękował także Kirenowi Rijiju za zatroszczenie się o wszelkie niezbędne formalności.
Gubernator zauważył, że mieszkańcy Mynjulu od dawna pragnęli otrzymać błogosławieństwo Jego Świątobliwości i wyraził nadzieję, że pomoże ono wszystkim stać się lepszymi ludźmi. Podkreślił, że w obecnych czasach, naznaczonych nienawiścią i przemocą, buddyjska filozofia współczucia potrzebna jest całemu światu. Na koniec, wiedząc jak bliski sercu Karmapy jest język tybetański, Pema Khandu poinformował Go, że nauka tybetańskiego (Bhoti) jako trzeciego języka została wprowadzona do szkół. Wyraził też nadzieję, że pomoże to zrozumieć ludziom buddyjskie teksty i przyczyni się do rozwinięcia duchowości.
Po południu Gjalłang Karmapa udał się do sali konferencyjnej Kala Łangpo, gdzie na scenie udekorowanej jasnymi kwiatami usiadł pod wizerunkiem Buddhy. Tam Jego Świątobliwość rozmawiał z intelektualistami, nauczycielami i naukowcami. Przed głównym przemówieniem ponownie wyraził radość z odwiedzin w tej części Indii, która historycznie ma tak głębokie związki z Karmapami. Następnie wygłosił wykład o znaczeniu filizofii buddyjskiej w dzisiejszych czasach.
Na zakończenie dnia Gjalłang Karmapa udał się do klasztoru Ogjen Ling – małej, malowniczo położonej drewnianej budowli o białych ścianach, która stoi w miejscu narodzin Szóstego Dalajlamy Tsangjanga Gjatso (1683-1706). Po dniu pełnym wydarzeń Jego Świątobliwość powrócił na noc do klasztoru Tałang.
30 listopada 2016
Rankiem trzeciego dnia podróży Jego Świątobliwość wyjechał z Tałangu wcześnie i udał się do Mazang Dhung Buza na głównym targu miasta po drodze do klasztoru Myn Parong Dziangciub Ciekhorling. Tam poprowadził ceremonię konsekracji nowo wybudowanego kompleksu klasztornego należącego do linii kagju. Karmapę powitano we wzruszającej tradycyjnej ceremonii, podczas której złożono dary w intencji Jego długiego życia.
Zwracając się do tysięcy wiernych, którzy zgromadzili się, by Go zobaczyć i otrzymać błogosławieństwo, Jego Świątobliwość zaczął od wyrecytowania mantry współczucia „Om mani peme hung.” Następnie poprosił zebranych o zwrócenie się ku Dharmie jako schronieniu i praktykowanie jej każdego dnia. Świat materialny jest nietrwały – stwierdził – dlatego lepiej jest zająć się Dharmą i praktykować ją w celu uspokojenia umysłu i powstrzymania się od negatywnych emocji, takich jak nienawiść i zazdrość. Powinniśmy oczyścić serca i poświęcić się pomaganiu innym. To spotkanie z braku czasu było krótkie; Jego Świątobliwość podziękował wszystkim za przybycie i wyraził nadzieję, że zobaczy się z uczestnikami ponownie.
Następnie Karmapa i Jego świta udali się do pomnika poległych Njukmadung, gdzie znajduje się wielka stupa i rząd czarnych marmurowych tablic upamiętniających poległych indyjskich żołnierzy. Po tej wizycie zatrzymano się na chwilę w klasztorze Kalaczakry. Później Jego Świątobliwość udał się do miasta Dirang i klasztoru Thupsung Dargje Ling, gdzie został powitany przez lokalne władze i zaproszony na obiad. Karmapa wygłosił krótkie przemówienie. Po szybkich odwiedzinach klasztoru Paljul Dziangciub Dargje Ling Jego Świątobliwość wreszcie dotarł do miasta Bomdila, stolicy dystryktu Kameng Zachodni. Udał się od razu do klasztoru Gontse Gaden Rabgje Ling, gdzie został ciepło powitany przez przedstawicieli klasztoru i lokalnych władz. Gjalłang Karmapa spędził noc w klasztorze.
1 grudnia 2016
Pierwszą relację z czwartego dnia wizyty zamieścił na Tweeterze minister Kiren Rijiju:
Tłumne przyjęcie Jego Świątobliwości Siedemnastego Karmapy Ogjena Trinle Dordże podczas wizyty w Arunachal Pradesh, gdzie szerzy miłość i współczucie.
W ramach tej właśnie aktywności Karmapa odwiedził drugi bomdilski klasztor Thubciok Gatsel Ling, gdzie oficjalnie powitali go mnisi na czele z Guru Tulku Rinpocze. W pięknej świątyni ofiarowano Jego Świątobliwości mandalę i symbole ciała, mowy i umysłu.
Następnie Gjalłang Karmapa udał się na Buddha Stadium, gdzie wygłosił mowę Dharmy. Zwracając się do tłumu wiernych, zachęcał ich do utrzymywania spokoju umysłu w celu tworzenia lepszego świata. Ale też przestrzegał:
Samo tylko propagowanie pokoju nic nie da: pokój musi wyjść z naszego wnętrza. Nauki Buddhy przynoszą wielki pożytek temu materialistycznemu światu, w którym żyjemy, dlatego ich praktykowanie nie powinno ograniczać się jedynie do wyświęconej Sanghi i klasztorów. Powinniśmy podążać za nimi wszyscy. Aby to było możliwe, konieczna jest odpowiednia edukacja.
Na zakończenie Karmapa obiecał, że w przyszłości powróci i będzie mógł porozmawiać z ludźmi więcej, a także bardziej prywatnie.
Na tymże samym stadionie minister Kiren Rijiju zwrócił się do zebranych mieszkańców dystryktu, stwierdzając, że wizyta Jego Świątobliwości w tym rejonie to powód do dumy i wielki zaszczyt. Wyraził opinię, że kolejne wizyty Karmapy doprowadzą do podjęcia nowych inicjatyw, na przykład budowy klasztorów i instytucji edukacyjnych, co przyczyni się do pogłebienia duchowej atmosfery i usposobienia mieszkańców.
Po obiedzie w Bomdili Gjalłang Karmapa kontynuował odwiedziny w klasztorach i instytucjach buddyjskich regionu Kameng Zachodni, zatrzymując się na krótko przy stupie Rupa oraz w czterech klasztorach: Rupa, Czilipam, Dżigaon i Szergaon. Późnym popołudniem dotarł do Kalaktang Circle w osadzie tybetańskiej Tenzingaon. Tutaj powitał go przewodniczący osady, a także Sangha i wielu świeckich, którzy przybyli w swoich najlepszych strojach z białymi khatakami.
2 grudnia 2016
Ostatniego dnia pobytu w Arunachal Pradesh Gjalłang Karmapa najpierw udał się do bujnej zielonej doliny na wschód od Kalaktangu, do klasztoru Gjuto. Tam udzielał błogosławieństw i wygłosił przemówienie do Sanghi i świeckich Tybetańczyków z okolicy. W drodze powrotnej do Kalaktangu Karmapie towarzyszyli opaci trzech klasztorów – dwóch z Bomdili i jednego z Dirangu, a także spiker zgromadzenia legislacyjnego T.N. Thongdok wraz z innymi ważnymi urzędnikami.
W Kalaktangu na Jego Świątobliwość oczekiwały tysiące ludzi, w tym setki pielgrzymów z Bhutanu, którzy odbyli daleką podróż, by się z Nim zobaczyć. Karmapa udzielił im abhiszeki długiego życia, po czym, po ostatnich błogosławieństwach, udał się do klasztoru Kalaktang na ostatni posiłek z gospodarzami. Tak zakończyła się ta krótka podróż. Po pożegnaniu z życzliwymi ludźmi, których spotkał, Jego Świątobliwość udał się na lądowisko helikoptera, skąd odleciał do Guwahati, a następnie do Delhi.
W czasie zaledwie czterech i pół dnia Karmapa odwiedził ponad dwadzieścia klasztorów i buddyjskich miejsc oraz spotkał się z ponad trzydziestoma tysiącami ludzi. Było to niezwykłe przejawienie się Karmapy jako wcielenia aktywności wszystkich Buddhów. Chociaż czas był krótki, Karmapowie słyną z tego, że potrafią doprowadzić do wyzwolenia w tym lub przyszłych żywotach – już samo spotkanie Go może zainspirować do wiary i zasiać ziarno pełnego Przebudzenia. Jako że tworzenie takich pozytywnych związków jest jedną z najważniejszych aktywności Karmapy, Jego wizyta w Arunachal Pradesh oraz spotkanie z wiernymi tej „krainy o oblanych porannym słońcem wierzchołkach gór” były wielkim błogosławieństwem.