Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Gesze Potoła „Długa rozmowa z samym sobą”: sesja pierwsza – Sztuka słuchania Dharmy
16 lutego 2016
17karmapa
Pieśni Ojców kagju: specjalne błogosławieństwo ganaczakry
17 lutego 2016

Początek 33. Mynlamu Kagju w Bodhgai: Dla pokoju na świecie i ku szczęściu wszystkich istot

17karmapa

16 lutego 2016 – Pawilon Mynlamu


Przed świtem tysiące mniszek, mnichów i świeckich pielgrzymów przechodziły przez kontrolę bezpieczeństwa przed wejściem do Pawilonu Mynlamu na pierwszy dzień 33. Międzynarodowego Mynlamu Kagju. Wszyscy przechodzili pod z pozoru zwyczajnie wyglądającą bramą powitalną. Zbudowana z tkaniny i dykty na drewnianej ramie, pomalowana na różowawy kolor przypominający piaskowiec, jest mieszanką różnych stylów świątynnych, a nie odbiciem konkretnej tradycji. Wiszące pod jej zwieńczeniem kolorowe flagi modlitewne powiewają z wypisaną na nich mantrą Buddhy Akszobhji, mającą moc oczyszczać każdego, kto przechodzi przez bramę. Duży tybetański napis głosi: „Witamy na Mynlamie Kagju”.



Gdy ludzie gromadzili się w pawilonie, Jego Eminencja Dziamgon Kongtrul Rinpocze odwiedził Świątynię Mahabodhi, aby przed złotym posągiem Buddhy złożyć w imieniu Karmapy ofiary w intencji pomyślnego przebiegu Mynlamu.

Tuż po szóstej rano Jego Świątobliwość Karmapa przybył do pawilonu, by udzielić ślubowań sodziongu mahajany. Usiadłszy na podium, twarzą zwrócony w kierunku zgromadzenia, poprosił wszystkich o przyjęcie ślubowania z czystą motywacją dla dobra wszystkich czujących istot. Po ceremonii sodziongu wyjaśnił osiem zasad towarzyszących ślubowaniu. Wyświęcona Sangha, jak i osoby świeckie powinny przyjmować sodziong, wzbudzając w sobie Bodhiczittę i powinny zwracać baczną uwagę, by go nie złamać. Następnie przekazał kilka rad jak należy interpretować ślubowanie. Na przykład, zakaz korzystania z wysokich miejsc do siedzenia, tj. wyższych niż miara łokcia, nie dotyczy osób mieszkających w hotelach, gdzie nie ma możliwości wyboru na jakim łóżku się śpi. Nie trzeba w takim wypadku spać na podłodze, by nie złamać ślubowania. Podobnie, osoby borykające się z cukrzycą, czy też potrzebujące leków, nie muszą ograniczać spożywania pokarmów tylko do godziny dwunastej w południe. Z drugiej strony, abstynencja seksualna jest całkowita, natomiast nie używanie perfum, nie noszenie biżuterii oraz powstrzymywanie się od śpiewania i tańczenia mają na celu uniknięcie zwiększenia naszej atrakcyjności w oczach innych osób.

Ceremonia ślubowania sodziongu zakończyła się, gdy niebo w ten pierwszy dzień Mynlamu rozjaśniło się wraz z nadejściem świtu.

Jego Świątobliwość kontynuował przemówienie:

Rozpoczynamy dziś 33. Mynlam Kagju. Przybyły tu osoby z 40 krajów, mówiący wieloma językami. Wspólnie będziemy się modlić w intencji pokoju na świecie i pomyślności wszystkich istot. Mamy wielkie szczęście… na Ziemi jest wiele miejsc, w który trwają wojny i konflikty, jednak tutaj mamy pokój. Bycie tutaj przyniesie nam ogromny pożytek. Powinniśmy docenić nasze szczęście i pamiętać jaką rzadkością jest taka szansa…

Jako że Mynlam Kagju jest wydarzeniem corocznym, jest to wyjątkowa okazja do sporządzenia bilansu roku, który właśnie się zakończył. Możemy powziąć postanowienie dalszego robienia dobrych uczynków oraz wzbudzić w sobie żal z powodu błędów i negatywnych czynów, a także postanowić nie dokonywać ich więcej.



Dalej Karmapa zwrócił się do mnichów i mniszek i ostrzegł ich, aby nie porzucali czystej motywacji i by wypełniali swoje obowiązki. Inni ludzie na świecie pracują, za co otrzymują zapłatę.

Ale czasem zdaje się, że mniszki i mnisi nie robią tego. Jeśli tak jest, to tak jak byśmy się stali największymi bandytami i złodziejami świata. Dary, które przynoszą nam ludzie, nie spadają z nieba, dlatego musimy wykonywać naszą pracę. Nawet jeśli mamy wyrecytować tylko jedno słowo modlitwy…

Celem zostania mnichem lub mniszką nie jest posiadanie dobrego jedzenia i ubrań, czy też zdobycie popularności. Naszym celem jest głoszenie nauk Buddhy.

Nie wszyscy możemy być jak Milarepa i porzucić jedzenie i szaty… należy pamiętać o swoich obowiązkach. Zasady życia klasztornego nie mają być czymś, co po prostu należy wypełnić, ale czymś, co powinno się wypełniać entuzjastycznie.

Świeccy, podobnie, powinni zawsze pamiętać o swoich zasadach, postępować dobrze i nie wyrządzać krzywdy.



 

Tymi wyjaśnieniami Karmapa zakończył ceremonię sodziongu. Bardzo szybko przesunięto tron Jego Świątobliwości tak, by zwrócony był w stronę Buddhy, po czym rozpoczęło się śpiewanie modlitw w sanskrycie: Przyjęcia Schronienia w Buddzie, Dharmie i Sangdze, Sutry rozpamiętywania właściwości Trzech Klejnotów i Sutry serca najwyższego zrozumienia.

Na najwyższej części podium stał nowy, ponad pięciometrowy posąg Buddhy, odziany w złote szaty z czerwoną lamówką. Na ołtarzu po prawej stronie Buddhy stały dwie duże tormy z wizerunkami Karmapów, ośmioma symbolami pomyślności i siedmioma misami ofiarnymi. Na ołtarzu po lewej stronie stały dwie kolejne tormy z wizerunkami Karmapów, siedem insygniów władzy królewskiej i siedem mis ofiarnych. Poniżej stała drewniana świątynia w stylu pagodowym, a w niej wizerunek narodzonego Buddhy, udekorowany żółtymi i lawendowymi girlandami. Po obu stronach świątyni, zamiast tradycyjnych lampek maślanych, w dwóch specjalnych pojemnikach płonęły niedymiące świece.



Na scenie za Jego Świątobliwością siedzieli Rinpoczowie i Khenpo. Na podwyższonych i stopniowanych bocznych częściach sceny siedzieli w pełni wyświęceni mnisi i mniszki.

Po krótkiej przerwie na śniadanie i herbatę uroczystości kontynuowano, recytując dwadzieścia części mynlamu. Na dwóch nowych, potężnych ekranach można było oglądać jak Gjalłang Karmapa zaprasza Buddhów, by przybyli i składa ofiary, które normalnie przysługiwały jedynie przybywającym w gości członkom rodów panujących w dawnych Indiach: perfumowanej wody do kąpieli, miękkiej tkaniny do wytarcia ciała, szat ofiarnych i wonnych olejków.



Następnie, zanim wyrecytowano Sutrę trzech zbiorów, Jego Świątobliwość udzielił krótkiego wyjaśnienia. Sutra ta pochodzi z 22. części Ratnaguta Sutry, której Buddha nauczał w Śrawasti w obecności 500 Arhatów i 1000 Bodhisattwów. Trzy zbiory wyjaśnia się na różne sposoby, jednak najczęściej identyfikuje się je z pokłonami, wyznaniem i dedykacją zasługi. Sutra rozpoczęła się od modlitw Schronienia, byśmy nie zapominali o właściwościach Trzech Klejnotów. Naropa i Tsonkhapa do zbioru będącego wyznaniem dołączali również recytację imion Buddhów. Bodhisattwowie stosowali to jako główną metodę praktyki na ścieżce i była ona szczególnie ważna przy wyznawaniu naruszeń ślubowań Bodhisattwy. Jeśli wiemy jak właściwie praktykować tę sutrę, wszystkie praktyki będą zawierać się w jej trzech zbiorach i wówczas sutra ta będzie miała moc doprowadzenia nas do stanu doskonałego Przebudzenia.

Statystyki:

Uczestnicy pierwszego dnia 33. Mynlamu Kagju

Instytucje klasztorne                 55

Rinpoczowie i Tulku                  45

Sangha                                    4567

Świeccy                                   6000

W tym roku ponownie liczba świeckich uczestników jest większa niż wyświęconej Sanghi.


close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français