Gesze Potoła „Długa rozmowa z samym sobą”: sesja pierwsza – Sztuka słuchania Dharmy
16 lutego 2016Pieśni Ojców kagju: specjalne błogosławieństwo ganaczakry
17 lutego 201616 lutego 2016 – Pawilon Mynlamu
Przed świtem tysiące mniszek, mnichów i świeckich pielgrzymów przechodziły przez kontrolę bezpieczeństwa przed wejściem do Pawilonu Mynlamu na pierwszy dzień 33. Międzynarodowego Mynlamu Kagju. Wszyscy przechodzili pod z pozoru zwyczajnie wyglądającą bramą powitalną. Zbudowana z tkaniny i dykty na drewnianej ramie, pomalowana na różowawy kolor przypominający piaskowiec, jest mieszanką różnych stylów świątynnych, a nie odbiciem konkretnej tradycji. Wiszące pod jej zwieńczeniem kolorowe flagi modlitewne powiewają z wypisaną na nich mantrą Buddhy Akszobhji, mającą moc oczyszczać każdego, kto przechodzi przez bramę. Duży tybetański napis głosi: „Witamy na Mynlamie Kagju”.
Gdy ludzie gromadzili się w pawilonie, Jego Eminencja Dziamgon Kongtrul Rinpocze odwiedził Świątynię Mahabodhi, aby przed złotym posągiem Buddhy złożyć w imieniu Karmapy ofiary w intencji pomyślnego przebiegu Mynlamu.
Tuż po szóstej rano Jego Świątobliwość Karmapa przybył do pawilonu, by udzielić ślubowań sodziongu mahajany. Usiadłszy na podium, twarzą zwrócony w kierunku zgromadzenia, poprosił wszystkich o przyjęcie ślubowania z czystą motywacją dla dobra wszystkich czujących istot. Po ceremonii sodziongu wyjaśnił osiem zasad towarzyszących ślubowaniu. Wyświęcona Sangha, jak i osoby świeckie powinny przyjmować sodziong, wzbudzając w sobie Bodhiczittę i powinny zwracać baczną uwagę, by go nie złamać. Następnie przekazał kilka rad jak należy interpretować ślubowanie. Na przykład, zakaz korzystania z wysokich miejsc do siedzenia, tj. wyższych niż miara łokcia, nie dotyczy osób mieszkających w hotelach, gdzie nie ma możliwości wyboru na jakim łóżku się śpi. Nie trzeba w takim wypadku spać na podłodze, by nie złamać ślubowania. Podobnie, osoby borykające się z cukrzycą, czy też potrzebujące leków, nie muszą ograniczać spożywania pokarmów tylko do godziny dwunastej w południe. Z drugiej strony, abstynencja seksualna jest całkowita, natomiast nie używanie perfum, nie noszenie biżuterii oraz powstrzymywanie się od śpiewania i tańczenia mają na celu uniknięcie zwiększenia naszej atrakcyjności w oczach innych osób.
Ceremonia ślubowania sodziongu zakończyła się, gdy niebo w ten pierwszy dzień Mynlamu rozjaśniło się wraz z nadejściem świtu.
Jego Świątobliwość kontynuował przemówienie:
Rozpoczynamy dziś 33. Mynlam Kagju. Przybyły tu osoby z 40 krajów, mówiący wieloma językami. Wspólnie będziemy się modlić w intencji pokoju na świecie i pomyślności wszystkich istot. Mamy wielkie szczęście… na Ziemi jest wiele miejsc, w który trwają wojny i konflikty, jednak tutaj mamy pokój. Bycie tutaj przyniesie nam ogromny pożytek. Powinniśmy docenić nasze szczęście i pamiętać jaką rzadkością jest taka szansa…
Jako że Mynlam Kagju jest wydarzeniem corocznym, jest to wyjątkowa okazja do sporządzenia bilansu roku, który właśnie się zakończył. Możemy powziąć postanowienie dalszego robienia dobrych uczynków oraz wzbudzić w sobie żal z powodu błędów i negatywnych czynów, a także postanowić nie dokonywać ich więcej.
Dalej Karmapa zwrócił się do mnichów i mniszek i ostrzegł ich, aby nie porzucali czystej motywacji i by wypełniali swoje obowiązki. Inni ludzie na świecie pracują, za co otrzymują zapłatę.
Ale czasem zdaje się, że mniszki i mnisi nie robią tego. Jeśli tak jest, to tak jak byśmy się stali największymi bandytami i złodziejami świata. Dary, które przynoszą nam ludzie, nie spadają z nieba, dlatego musimy wykonywać naszą pracę. Nawet jeśli mamy wyrecytować tylko jedno słowo modlitwy…
Celem zostania mnichem lub mniszką nie jest posiadanie dobrego jedzenia i ubrań, czy też zdobycie popularności. Naszym celem jest głoszenie nauk Buddhy.
Nie wszyscy możemy być jak Milarepa i porzucić jedzenie i szaty… należy pamiętać o swoich obowiązkach. Zasady życia klasztornego nie mają być czymś, co po prostu należy wypełnić, ale czymś, co powinno się wypełniać entuzjastycznie.
Świeccy, podobnie, powinni zawsze pamiętać o swoich zasadach, postępować dobrze i nie wyrządzać krzywdy.
Tymi wyjaśnieniami Karmapa zakończył ceremonię sodziongu. Bardzo szybko przesunięto tron Jego Świątobliwości tak, by zwrócony był w stronę Buddhy, po czym rozpoczęło się śpiewanie modlitw w sanskrycie: Przyjęcia Schronienia w Buddzie, Dharmie i Sangdze, Sutry rozpamiętywania właściwości Trzech Klejnotów i Sutry serca najwyższego zrozumienia.
Na najwyższej części podium stał nowy, ponad pięciometrowy posąg Buddhy, odziany w złote szaty z czerwoną lamówką. Na ołtarzu po prawej stronie Buddhy stały dwie duże tormy z wizerunkami Karmapów, ośmioma symbolami pomyślności i siedmioma misami ofiarnymi. Na ołtarzu po lewej stronie stały dwie kolejne tormy z wizerunkami Karmapów, siedem insygniów władzy królewskiej i siedem mis ofiarnych. Poniżej stała drewniana świątynia w stylu pagodowym, a w niej wizerunek narodzonego Buddhy, udekorowany żółtymi i lawendowymi girlandami. Po obu stronach świątyni, zamiast tradycyjnych lampek maślanych, w dwóch specjalnych pojemnikach płonęły niedymiące świece.
Na scenie za Jego Świątobliwością siedzieli Rinpoczowie i Khenpo. Na podwyższonych i stopniowanych bocznych częściach sceny siedzieli w pełni wyświęceni mnisi i mniszki.
Po krótkiej przerwie na śniadanie i herbatę uroczystości kontynuowano, recytując dwadzieścia części mynlamu. Na dwóch nowych, potężnych ekranach można było oglądać jak Gjalłang Karmapa zaprasza Buddhów, by przybyli i składa ofiary, które normalnie przysługiwały jedynie przybywającym w gości członkom rodów panujących w dawnych Indiach: perfumowanej wody do kąpieli, miękkiej tkaniny do wytarcia ciała, szat ofiarnych i wonnych olejków.
Następnie, zanim wyrecytowano Sutrę trzech zbiorów, Jego Świątobliwość udzielił krótkiego wyjaśnienia. Sutra ta pochodzi z 22. części Ratnaguta Sutry, której Buddha nauczał w Śrawasti w obecności 500 Arhatów i 1000 Bodhisattwów. Trzy zbiory wyjaśnia się na różne sposoby, jednak najczęściej identyfikuje się je z pokłonami, wyznaniem i dedykacją zasługi. Sutra rozpoczęła się od modlitw Schronienia, byśmy nie zapominali o właściwościach Trzech Klejnotów. Naropa i Tsonkhapa do zbioru będącego wyznaniem dołączali również recytację imion Buddhów. Bodhisattwowie stosowali to jako główną metodę praktyki na ścieżce i była ona szczególnie ważna przy wyznawaniu naruszeń ślubowań Bodhisattwy. Jeśli wiemy jak właściwie praktykować tę sutrę, wszystkie praktyki będą zawierać się w jej trzech zbiorach i wówczas sutra ta będzie miała moc doprowadzenia nas do stanu doskonałego Przebudzenia.
Statystyki:
Uczestnicy pierwszego dnia 33. Mynlamu Kagju
Instytucje klasztorne 55
Rinpoczowie i Tulku 45
Sangha 4567
Świeccy 6000
W tym roku ponownie liczba świeckich uczestników jest większa niż wyświęconej Sanghi.