Bezpośrednie wskazówki do praktyki Wielkiego Współczującego – dzień pierwszy
17 stycznia 2017Bezpośrednie wskazówki do praktyki Wielkiego Współczującego – dzień drugi
18 stycznia 201717 stycznia 2016 – klasztor Tergar, Bodhgaja, Indie
Wzdłuż drogi prowadzącej do klasztoru Tergar w Bodhgai na Taklunga Siabdrunga Rinpocze oczekiwali członkowie wyświęconej Sanghi oraz świeccy. Do wejścia do głównej świątyni, gdzie na Gościa czekał Jego Świątobliwość Karmapa, odprowadziła Go złota procesja (serbang) rozbrzmiewająca dźwiękami rogów i bębnów, mieniąca się kolorami sztandarów i proporców oraz pozłacanymi brokatami chwytającymi promienie porannego słońca. Gdy samochód z Siabdrungiem Rinpocze wjechał przez główną bramę, oczekiwał na Niego złoty królewski parasol, a Mingjur Rinpocze i Khenpo Karten z administracji Karmapy ofiarowali długie białe khataki. Gjalłang Karmapa ciepło przywitał Gościa i razem weszli do środka.
Wreszcie, gdy tłumy mnichów, mniszek i świeckich pielgrzymów przeszły przez kontrolę bezpieczeństwa i wszyscy zajęli swoje miejsca w świątyni, Karmapa i Siabdrung Rinpocze pojawili się ponownie, by zapalić srebrną lampę maślaną na stole przykrytym brokatem. Usiedli na identycznych fotelach przez posągiem Buddhy, między maślaną lampą, a lśniącą czarną misą na jałmużnę, ustawioną na złotym stojaku. Mistrz ceremonii poprowadził modlitwy, a wszyscy obecni otrzymali herbatę i ryż dla uczczenia tej znamienitej okazji.
Siabdrung Rinpocze odwiedził Gjalłanga Karmapę po raz pierwszy w klasztorze Tergar, po tym jak kilka dni wcześniej obaj siedzieli obok siebie podczas udzielanej przez Jego Świątobliwość Dalajlamę abhiszeki Kalaczakry. Linia Siabdrunga Rinpocze – taklung kagju (stag lung bka’ brgyud) – jest jedną z ośmiu mniejszych linii szkoły kagju i wywodzi się od Phagmo Drugpy (1110-1170). Założycielem tradycji był Taklung Thangpa Taszi Pal (1142-1210) i należeli do niej wielcy nauczyciele, wśród nich Sangje Yn Dragpa Pal (1251-1296), który w Khamie zbudował klasztore Riłocie, znany z uczelni, w których studiuje się nauki różnych gałęzi buddyzmu tybetańskiego.
Obecna inkarnacja urodziła się w 1991 roku w rodzinie Ghazi (Ragasia), której korzenie sięgają dawnych czasów. W 1998 roku Siabdrung Rinpocze został rozpoznany i przejął obowiązki poprzedniego Taklunga Siabdrunga, który był Jego wujem. Obecnie młody tulku studiuje w Dharamsali w Instytucie Dialektyki Buddyjskiej.
Przed rozpoczęciem zimowych debat Sangha recytowała pochwałę Mandziuśriego, kończąc ją entuzjastycznym powtarzaniem nasiennej sylaby ‘DHI’. Gdy mnisi mierzyli się w debacie, Karmapa i Siabdrung Rinpocze przysłuchiwali się uważnie i od czasu do czasu wymieniali między sobą uwagi. Po debacie Siabdrung Rinpocze nieformalnie rozmawiał z mnichami, zachęcając ich do dalszej nauki i podkreślając jak ważna jest czysta wizja oraz pogląd, który okiełznuje umysł. Na zakończenie rozległy się gromkie brawa w podziękowaniu za te słowa oraz za Jego obecność w ten pierwszy dzień debat.
Tegoroczna wizyta dzierżyciela tronu linii taklung kagju jest kontynuacją wysiłków Gjalłanga Karmapy, by wspierać dialog między wszystkimi duchowymi szkołami Tybetu. Rok wcześniej honorowym gościem w Bodhgai był Drikung Cietsang Rinpocze, głowa szkoły drikung kagju.