Marme Mynlam: spektakularne zakończenie 33. Mynlamu Kagju
23 lutego 2016Mniszki uczą się chronić klasztorne skarby
26 lutego 201626 lutego 2016 – klasztor Tergar, Bodhgaja
Cztery wysokie tormy z wizerunkami szesnastu Karmapów zostały przeniesione z Pawilonu Mynlamu do świątyni klasztoru Tergar, co oznaczało definitywne zakończenie Mynlamu Kagju i początek zimowych debat dla mnichów (gyncie). To właśnie w głównej świątyni między 26 lutego a 10 marca odbywają się główne debaty i nauki. W tym roku bierze w nich udział ośmiu tulku, dwudziestu dziewięciu khenpo, dziewiętnastu lopynów, dziesięciu mistrzów dyscypliny oraz 926 studentów z różnych siedr (klasztornych szkół).
Gjalłang Karmapa rozpoczął wydarzenie od nauk na dwa tematy. Pierwszym były rzeczy, które należy odrzucić oraz antidota zawarte w pramitach ze „Stu krótkich instrukcji” Ósmego Karmapy Mikjo Dordże. Następnie Jego Świątobliwość omówił początki klasyfikacji czterech szkół oraz historię rozwoju i komentowania szkoły sutr głównie przez waibhaszików.
Tegoroczne debaty skupiają się na rozdziałach od trzeciego do dziesiątego „Ozdoby drogocennego wyzwolenia” Gampopy. Na pierwsze trzy dni zostali specjalnie zaproszeni nauczyciele, m.in. Khenłang Jangton Tulku z Biura Jego Świątobliwości Dalajlamy, Khenłang Gen Łangciuk Dordże z Centralnego Uniwersytetu Studiów Buddyjskich oraz Khenłang Khencien Trinle Dordże z Dardżylingu, który właśnie opublikował książkę A Clear Mirror Illuminating the Words and Their Meaning to Cut Through Doubts about the Ornament of Precious Liberation, a Graduated Path for the Mahayana [Przejrzyste zwierciadło rozświetlające słowa i ich znaczenie, by przebić się przez wątpliwości dotyczące „Ozdoby drogocennego wyzwolenia”, stopniowa ścieżka mahajany]. Sześciu mówców zajęło się takimi tematami jak Cztery Dharmy Gampopy, czym jest fizyczne wcielenie, śmierć i nietrwałość, miłość i współczucie, ogólne omówienie rozdziału szóstego i Bodhiczitta aspiracji.
Jednocześnie, przez kolejne trzy poranki Kjabdzie Sangje Njenpa Rinpocze udzielał lungu do Mandali słońca – komentarza do winai autorstwa Ósmego Karmapy Mikjo Dordże. Odbywają się tradycyjne debaty dotyczące zasad, a do debat z zakresu dudry, lorig i tarig uczestnicy zostali podzieleni na wyższe i niższe klasy. Głosy debatujących na rozległej przestrzeni pawilonu mnichów można usłyszeć już z daleka. W świątyni Tergaru odbywają się dwie debaty w stylu zachodnim. Dotyczą dwóch tematów: czy ślepą wiarę można uważać za wiarę? oraz czy świat dharmiczny i świecki wykluczają się nawzajem? Ta nowa formuła ma na celu przygotowanie mnichów do dialogu ze współczesnym światem przy użyciu zachodnich technik wymiany intelektualnej.
Tak więc zimowe debaty dają mnichom szczególną okazję do poszerzenia i pogłębienia ich wiedzy w zakresie tradycyjnych nauk buddyjskich, a jednocześnie umożliwiają zapoznanie się z nowymi sposobami przedstawiania buddyjskich idei.