Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Marme Mynlam: spektakularne zakończenie 33. Mynlamu Kagju
23 lutego 2016
17karmapa
Mniszki uczą się chronić klasztorne skarby
26 lutego 2016

Początek zimowych debat w Bodhgai

17karmapa

26 lutego 2016 – klasztor Tergar, Bodhgaja


Cztery wysokie tormy z wizerunkami szesnastu Karmapów zostały przeniesione z Pawilonu Mynlamu do świątyni klasztoru Tergar, co oznaczało definitywne zakończenie Mynlamu Kagju i początek zimowych debat dla mnichów (gyncie). To właśnie w głównej świątyni między 26 lutego a 10 marca odbywają się główne debaty i nauki. W tym roku bierze w nich udział ośmiu tulku, dwudziestu dziewięciu khenpo, dziewiętnastu lopynów, dziesięciu mistrzów dyscypliny oraz 926 studentów z różnych siedr (klasztornych szkół).

Gjalłang Karmapa rozpoczął wydarzenie od nauk na dwa tematy. Pierwszym były rzeczy, które należy odrzucić oraz antidota zawarte w pramitach ze „Stu krótkich instrukcji” Ósmego Karmapy Mikjo Dordże. Następnie Jego Świątobliwość omówił początki klasyfikacji czterech szkół oraz historię rozwoju i komentowania szkoły sutr głównie przez waibhaszików.

Tegoroczne debaty skupiają się na rozdziałach od trzeciego do dziesiątego „Ozdoby drogocennego wyzwolenia” Gampopy. Na pierwsze trzy dni zostali specjalnie zaproszeni nauczyciele, m.in. Khenłang Jangton Tulku z Biura Jego Świątobliwości Dalajlamy, Khenłang Gen Łangciuk Dordże z Centralnego Uniwersytetu Studiów Buddyjskich oraz Khenłang Khencien Trinle Dordże z Dardżylingu, który właśnie opublikował książkę A Clear Mirror Illuminating the Words and Their Meaning to Cut Through Doubts about the Ornament of Precious Liberation, a Graduated Path for the Mahayana [Przejrzyste zwierciadło rozświetlające słowa i ich znaczenie, by przebić się przez wątpliwości dotyczące „Ozdoby drogocennego wyzwolenia”, stopniowa ścieżka mahajany]. Sześciu mówców zajęło się takimi tematami jak Cztery Dharmy Gampopy, czym jest fizyczne wcielenie, śmierć i nietrwałość, miłość i współczucie, ogólne omówienie rozdziału szóstego i Bodhiczitta aspiracji.

Jednocześnie, przez kolejne trzy poranki Kjabdzie Sangje Njenpa Rinpocze udzielał lungu do Mandali słońca – komentarza do winai autorstwa Ósmego Karmapy Mikjo Dordże. Odbywają się tradycyjne debaty dotyczące zasad, a do debat z zakresu dudry, lorig i tarig uczestnicy zostali podzieleni na wyższe i niższe klasy. Głosy debatujących na rozległej przestrzeni pawilonu mnichów można usłyszeć już z daleka. W świątyni Tergaru odbywają się dwie debaty w stylu zachodnim. Dotyczą dwóch tematów: czy ślepą wiarę można uważać za wiarę? oraz czy świat dharmiczny i świecki wykluczają się nawzajem? Ta nowa formuła ma na celu przygotowanie mnichów do dialogu ze współczesnym światem przy użyciu zachodnich technik wymiany intelektualnej.

Tak więc zimowe debaty dają mnichom szczególną okazję do poszerzenia i pogłębienia ich wiedzy w zakresie tradycyjnych nauk buddyjskich, a jednocześnie umożliwiają zapoznanie się z nowymi sposobami przedstawiania buddyjskich idei.

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français