Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Zakończenie wizyty w Berlinie – pożegnalne słowa Jego Świątobliwości
8 czerwca 2014
KM okładka OK
Kagju Mynlam: modlitwy i rytuały
11 czerwca 2014

Polska audiencja u Karmapy

17karmapa

Berlin, 8 czerwca 2014 roku


Żeby spotkać się z Guru, jogini wędrowali kiedyś latami. Nam spotkanie z Karmapą udało się już za drugim podejściem, bo na skutek nieporozumienia spotkanie pierwsze odwołano w samolotowym stylu last minute. Podejście drugie nie obyło się wprawdzie bez drobnych kłopotów, bo np. odzianego w imponujący strój ludowy Tenpy Jarphela (szefa Biura Administracji Klasztoru Bencien), którego imię nie znalazło się na liście osób zgłoszonych do audiencji, gospodarze nie chcieli wpuścić do środka; ostatecznie jednak wszystko zakończyło się dobrze i 8 czerwca o ósmej rano mniej więcej dwustu przejętych szczęśliwców z Polski oraz kilku krajów Europy Wschodniej, zostawiwszy na tarasie torby, buty, komórki, pilniczki i scyzoryki, zasiadło w pięknej sali berlińskiego ośrodka buddyjskiego Rigpa i z biciem serca czekało na wejście Jego Świątobliwości.

Nie czekaliśmy długo. Najpierw wyraźnie wzruszony Tomek Szczygielski drżącym z przejęcia głosem, w wyśmienitej angielszczyźnie poprosił nas, byśmy – ze względu na oszczędność czasu i zgodnie z wolą organizatorów – nie wstawali, nie wykonywali powitalnych pokłonów i nie zadawali pytań, po czym, po kilku dosłownie minutach, w drzwiach pojawiła się grupka bodyguardów w garniturach, z której wyłonił się Karmapa.

Na poły rozbawiony naszym przejęciem, na poły poważny, Karmapa zeskanował nas swym przenikliwym wzrokiem i przyjął od Lamy Rinczena (reprezentującego Związek Buddyjski Bencien Karma Kamtsang oraz Polską Unię Buddyjską) i Tomka Szczygielskiego (reprezentującego Europejską Fundację Karmapy oraz Instytut Marpy w Polsce) kataki, wiązanki kwiatów i zebrane od wszystkich prezenty. Jako że do dyspozycji mieliśmy jedynie kwadrans, Lama Rinczen pokrótce przedstawił zebranych, pośród których znajdowali się nie tylko adepci tradycji Bencien, ale i przedstawiciele innych grup: uczniowie Khenpo Tsultrim Gjamtso z Instytutu Marpy, przedstawiciele Szambali czy ośrodka njingmapy z tradycji Khordong, uczniowie Khandro Rinpocze oraz innych nauczycieli.

Następnie Lama Rinczen wskazał na obecnych na sali świeżo upieczonych lamów, którzy jako pierwsi ukończyli trzyletnie odosobnienie w założonym przez Tengę Rinpocze ośrodku odosobnień w Grabniku i wspomniał o budowanej tam świątyni, której Sangje Njenpa Rinpocze ofiarowuje główny posąg.

Poświęcając kilka słów obecnym na sali uczniom z innych krajów Europy Wschodniej, takich jak Czechy, Rosja czy Ukraina, Lama Rinczen wspomniał o odbywającym się co roku w Polsce Kagju Mynlam, w którym przybysze z owych krajów z radością uczestniczą. Naświetlił przy tym Karmapie ich ekonomiczną sytuację, bowiem to właśnie ona często nie pozwala im na uczestnictwo nie tylko w Kagju Mynlam w Bodhgai, ale też w innych spotkaniach z Nauczycielami w krajach zachodnich. Wyjaśnił, że właśnie dlatego ośrodek Bencien w Grabniku staje się głównym centrum tej tradycji na Europę Wschodnią i z całego serca poprosił Jego Świątobliwość, żeby następnym razem odwiedził także i Polskę.

Wysłuchawszy powyższego, Karmapa ruszył w kierunku okazałego tronu, zamiast jednak na nim zasiąść, w typowy dla siebie sposób wykonał kilka znaczących gestów oraz cały zestaw niepowtarzalnych grymasów, po czym – z wyraźną ulgą – zasiadł na wiodących na ów tron, zdecydowanie mniej okazałych schodach. Ciszę, która zapanowała, przerwał cudownie przerażoną miną i machnięciem ręką, a następnie, w akompaniamencie naszego śmiechu, stwierdził, że nie ma nic do powiedzenia. Napięcie na sali opadło w okamgnieniu, Jego Świątobliwość jednak, błyskawicznie poważniejąc, oznajmił, że pragnie wykorzystać to spotkanie, by powiedzieć kilka słów o Tendze Rinpocze. Jego odejście, jak z westchnieniem zaznaczył, jest wprawdzie dla naszej Linii niewypowiedzianą stratą, jednak, jak z przekonaniem dodał, nie powinniśmy być smutni; on, Karmapa, miał bowiem pewien rodzaj wizji, dostrzegł też bardzo konkretne znaki, które wyraźnie przemawiają za tym, że gdy tylko skończymy budowę stup z relikwiami Kjabdzie Tengi Rinpoczego, co zresztą już się stało, to Tenga Rinpocze powróci do tego świata. Podkreślił też przy tej okazji, jak ważna jest dbałość o harmonijny związek pomiędzy nauczycielem a uczniem. Gdy to wszystko powiedział, radość nasza była tak wielka, że z radości tej zapomnieliśmy klaskać, dzięki czemu Karmapa zdążył dodać jeszcze kilka słów o swych kłopotach związanych z przyjazdem do Europy. Wyraził przy tym wielką nadzieję, że wkrótce zdoła odwiedzić także Europę Wschodnią, po czym, obdarzywszy nas swym cudownym, lekko zawadiackim uśmiechem, spotkanie uznał za zakończone i opuścił salę w towarzystwie nieodłącznych bodyguardów w garniturach.

Na pożegnanie obdarowano nas ochronnymi sznureczkami i kopertami z „nektarem Dharmy”, czyli z ziołowymi minikuleczkami o właściwościach leczniczych.

A my, półprzytomni ze szczęścia, z błogim uśmiechem na twarzach i łzami w oczach, długo rzucaliśmy się sobie nawzajem w objęcia i niezdarnie szukaliśmy potem na tarasie naszych toreb, komórek i butów.

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français