Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
Kagju Mynlam w hołdzie zmarłemu królowi Tajlandii
18 lutego 2017
Ofiarowanie dla guru: w hołdzie dla Ósmego Kjabdzie Dordzonga Rinpocze
19 lutego 2017

Procesja szesnastu Arhatów

18 lutego 2017 – Pawilon Mynlamu, Bodhgaja, Indie


Kagju Mynlam to święto, które wyzwala w pielgrzymach wielkie oddanie, a wydarzeniem, które budzi szczególną wiarę, jest procesja szesnastu Arhatów. Odbyła się ona rankiem szóstego dnia Mynlamu. Oczekiwanie rozpoczęło się w poprzedzający wieczór wraz z ogłoszeniem, że „przyjaciele” Mynlamu mają o świcie ustawić się w rzędach wzdłuż drogi, którą przejdą Arhaci. Zapowiedziano też, że każdy uczestnik będzie mógł ofiarować dar.

Rankiem pielgrzymi zastali Pawilon Mynlamu przygotowany do procesji. Główna nawa została wyłożona pięknym dywanem kwiatów, prowadzącym do wielkiej złotej misy ofiarnej wypełnionej owocami. Na głównej scenie ustawiono trony dla szesnastu Arhatów, a na samym środku stanęła czarna pagoda.

W krótkim czasie porannego ślubowania sodziongu i pierwszych modlitw na zewnątrz pojawił się czerwony dywan wyściełany pomarańczowymi i żółtymi płatkami kwiatów. „Przyjaciele” Mynlamu oczekiwali z katakami w dłoniach wzdłuż głównej drogi od klasztoru Tergar do Pawilonu Mynlamu.

Gdy pierwsze promienie słońca zaczęły przedzierać się przez poranną mgłę, w Pawilonie rozległy się dźwięki modlitwy „Pokłonów i darów dla szesnastu Arhatów,” a z Tergaru jednocześnie popłynęły dźwięki gjalingów. Z bramy wyłoniły się sztandary zwycięstwa i parasole, co było znakiem rozpoczęcia procesji. Każdy z Arhatów szedł pod parasolem. Na sobie mieli maski i kostiumy z atrybutami szczegółowo opisanymi w „Pokłonach i darach dla szesnastu Arhatów.” Każdemu Arhatowi towarzyszył asystent z parasolem. Za Arhatami szli w grupach mnisi z misami ofiarnymi. Przy dźwiękach muzyki i modlitw procesja weszła do Pawilonu. Miękkie kroki Arhatów praktycznie nie naruszyły kwiatowego kobierca. Pochód zbliżył się do sceny, gdzie oczekiwał Gjalłang Karmapa.

Z wielką precyzją szesnastu Arhatów wraz z asystentami i pozostałymi mnichami doszli na scenę, gdzie zajęli swoje miejsca. Całą procesję zamykał piękny złoty posąg Buddhy, który umieszczono w czarnej pagodzie. Obok stanęły kolejne dwie postaci – z laską i misą ofiarną – Śariputra i Maudgaljajana, dwaj główni uczniowie Buddhy. Jeśli chodzi o wszystkich mnichów, którzy towarzyszyli posagowi i ostatecznie zajęli miejsca po obu stronach sceny, to można powiedzieć, że byli „niezliczeni”. Obserwując ich, można było sobie wyobrazić jak mogły wyglądać na tej samej ziemi wędrówki Buddhy 2500 lat temu w towarzystwie niezliczonych bhikszu.

Rozpoczęto odmawianie „Dwudziestu części Mynlamu,” podczas gdy scena była gotowa na przyjęcie darów. U stóp każdego z Arhatów umieszczono wypełnione kosze, a wokół wielkiej złotej misy powiązano kataki. Gdy zakończyły się modlitwy, Arhaci wraz z Śariputrą i Maudgaljajaną opuścili scenę, a ich miejsca zajęli asystenci.

Rozpoczęła się ostatnia i najdłuższa część porannej sesji: mnisi, mniszki oraz świeccy, Tybetańczycy i goście zza granicy, ustawili się w długiej kolejce, aby złożyć dary dla Arhatów. Pawilon wypełniły śpiewy mantr, na zmianę ‘Namo Śakjamunaje’ i ‘Karmapa khjenno.’ Torby owoców, opakowania słodyczy, pudełka ciastek lądowały w przygotowanych workach. Kolejny raz pielgrzymi pokazali wielką szczodrość.


close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français