Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
Czwarty dzień wykładów o „Długiej rozmowie z samym sobą”
16 lutego 2017
Kagju Mynlam w hołdzie zmarłemu królowi Tajlandii
18 lutego 2017

Procesja z Kandziurem

17 lutego 2017 – Świątynia Mahabodhi, Bodhgaja


W noc poprzedzającą procesję z Kandziurem, w Pawilonie Mynlamu odbyła się próba generalna z udziałem mnichów i mniszek, którzy zostali wytypowani do niesienia świętych ksiąg. Próbę nadzorował Gjalłang Karmapa, dbając o każdy, najmniejszy szczegół.

Gdy uczestnicy siedzieli na podłodze przed Nim, Karmapa wyjaśniał im wagę wydarzenia:

Te teksty zawierają święte słowa Buddhy i będą przez was niesione w procesji wokół miejsca, gdzie Buddha osiągnął doskonałe Przebudzenie. Tym sposobem powstanie bardzo pomyślny związek, aby nauki Buddhy mogły rozkwitać i szerzyć się na całym świecie.

Członkowie Sanghi ćwiczyli następnie powolny, pełen godności krok, wychodząc w chłodny wieczór i powracając do Pawilonu, obserwowani przez Karmapę.

Jego Świątobliwość doradzał:

Osoby w procesji powinny recytować mantrę ‘Namo Śakjamunaje’ i wyobrażać sobie, że Dharma przenika cały wszechświat. Powinniście iść tak, aby ci, którzy będą was oglądać, odczuwali szacunek.

Wczesnym rankiem następnego dnia uczniowie z różowymi kwiatami lotosu, girlandami nagietków i wysokich mieczyków zgromadzili się wzdłuż zewnętrznego kręgu wokół Świątyni Mahabodhi oraz wzdłuż schodów od bramy głównej aż do samej świątyni ze złotym posągiem Buddhy wewnątrz. Tuż po godzinie ósmej przybył Karmapa ze świtą i udał się do głównej świątyni. Po ofiarowaniu przed posągiem Buddhy Śakjamuniego szat, owoców i modlitw Jego Świątobliwość udał się na tyły pod Drzewo Bodhi, gdzie czterech rinpoczów założyło korony Gampopy i gdzie rozdano pośród Sanghi 103 tomy Kandziuru.

Procesję otwierał mnich niosący kadzidło, następnie szły gjalingy (trąby tybetańskie), konchy (symbolizujące szerzenie się Dharmy) i kolejni mnisi z kadzidłami. Na czele procesji szli kolejno Sziwalha Rinpocze, Mingjur Rinpocze, Zurmang Garłang Rinpocze, Gjaltsab Rinpocze i wreszcie Jego Świątobliwość Karmapa. Za nimi podążali drogocenni nauczyciele Dharmy, khenpo kagju, a następnie w pełni wyświęceni mnisi, mniszki i inni członkowie Sanghi. Wolnym, stablinym krokiem procesja przeszła po schodach na największy krąg wokół świątyni. Po powrocie do świątyni niesione teksty pokryte były jasną warstwą ofiarowanych kwiatów.

Tymczasem w Pawilonie Mynlamu przez cały poranek pozostali mnisi, mniszki i świeccy, którzy znają język tybetański, zajęci byli wykonywaniem innej tradycyjnej praktyki, czytaniem na głos Kandziuru. Wśród obecnych rozdano strony z tekstem. Okazało się, że bardzo wiele osób świeckich – od starszych Tybetańczyków, poprzez młodych tybetańskich dharmapalów, którzy pomagali w ochronie Pawilonu, aż po uczniów ze Wchodu i Zachodu w różnym wieku – również znało tybetański. Była to doskonała ilustracja tego, co wielokrotnie powtarzali zarówno Karmapa, jak i Dalajlama – na Sanghę składają się cztery filary: wyświęceni mnisi i mniszki oraz świeccy mężczyźni i kobiety. W ten spokojny poranek wszyscy oni wykonywali dwie tradycyjne praktyki, kierując się głebokim pragnieniem, aby Dharma nie przestawała rozkwitać i przynosiła pożytki współczesnemu światu.


close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français