Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
Ofiarowanie dla guru: w hołdzie dla Ósmego Kjabdzie Dordzonga Rinpocze
19 lutego 2017
O szczodrości i ofiarowaniu zasługi
19 lutego 2017

Przywrócenie tradycji odzianych w biel joginów

19 lutego 2017 – Pawilon Mynlamu, Bodhgaja


Wszystkie praktyki i tradycje Mynlamu Kagju pochodzą od Siódmego Karmapy Ciedraka Gjatso (1454-1506). W liście do klasztoru Minjak Gang w Khamie Ciedrak Gjatso opisał jak należy połączyć praktykę Sześciu Jóg z Mynlamem. List szczegółowo wyjaśniał jakie teksty należy odmawiać, co robić, a także mówił o praktyce odziewania w białą bawełnę (reby ciepa). Najczęściej określenie ‘odziani w bawełnę’ (repa) odnosi się do uczniów Milarepy, którzy byli joginami w górach i nosili białe stroje. Druga tradycja kagju pochodzi od Gampopy i obejmuje wyświęconych mnichów w bordowych szatach.

Zgodnie z tradycją Milarepy pod koniec trzyletniego odosobnienia, a w niektórych klasztorach w pewne szczególne dni, na przykład w połączoną rocznicę odejścia Marpy (czternasty dzień pierwszego miesiąca) i Milarepy (piętnasty dzień tegoż miesiąca), odbywa się praktyka noszenia białych szat. W czasie trzyletniego odosobnienia medytujący ćwiczą tummo – jedną z Sześciu Jóg Naropy i specjalną praktykę Milarepy. Polega ona na wytworzeniu gorąca w ciele, aby przemóc uczucie zimna. Na zakończenie odosobnienia jego uczestnicy zakładają mokre tkaniny z białej bawełny, które powinni osuszyć własnym ciałem, dając dowód udanej praktyki.

Aż do tego roku tego elementu brakowało podczas Mynlamów w Bodhgai. W związku z tym Jego Świątobliwość postanowił przywrócić tę tradycję i kontynuować ją także w kolejnych latach. Przed praktyką tummo należy przejść przez wymagające ćwiczenia jogiczne, co zwykle trwa miesiąc, jednak w tegorocznym programie nie było na to czasu i uczestnicy ćwiczyli tylko przez tydzień, od 12 do 19 lutego w głównej świątyni Tergaru. Ćwiczenia te zawsze odbywają się w tajemnicy, ponieważ widzowie mogą rozproszyć praktykujących. To zaś może skończyć się połamanymi kośćmi oraz przeszkodami dla oglądających. Dlatego wszystkie okna zakryto grubym materiałem, a naokoło klasztoru rozstawiono straże.

Wewnątrz, dla 110 praktykujących rozłożono grube maty, szerokie na 1,5 metra. Ponieważ chętnych do praktyki było wielu, w tym roku zadecydowano, że udział wezmą mnisi, którzy odbyli trzyletnie odosobnienie w tradycji Sześciu Jóg Naropy. Powinni mieć również mniej niż sześćdziesiąt lat, gdyż później sześć jóg nie wychodzi najlepiej. Aby przypomnieć o praktyce osobom, które ukończyły odosobnienie wcześniej, udział wzięli też mistrzowie odosobnienia.

W liście do klasztoru Minjak Gang Siódmy Karmapa pisał ponadto:

Mimo, że tradycje Naropy i Nagumy ubierania białych bawełnianych szat w niczym się nie różnią, powinniśmy podążać za linią Naropy, gdyż posiada ona szczególne właściwości.

Sześć Jóg Nigumy praktykuje się w szangpa kagju, a ponieważ Jego Świątobliwość chciał umożliwić udział również joginom z tej tradycji, przygotowano dla nich część świątyni osłoniętą kurtyną, gdyż jogini obu linii nie powinni widzieć się nawzajem podczas ćwiczeń.

Po nieprzespanej nocy wypełnionej ćwiczeniami, wczesnym rankiem 19 lutego, ostatniego dnia Mynlamu, lamowie w długich białych szatach, w czerwonych czapkach na głowach, z pasami joginów i w krótkich spodenkach, zostali wyprowadzeni z klasztoru Tergar. Z dłońmi na biodrach, obracając się powoli z jednej w drugą stronę, przeszli do Pawilonu Mynlamu między rzędami uczniów trzymających kataki, by uhonorować ich zaangażowanie w praktykę. Lamowie przeszli główną nawą pawilonu i usiedli na scenie po lewej stronie Jego Świątobliwości. Wyświęceni mnisi zajęli miejsca po prawej stronie. Jako część ofiarowania dla guru uczestnicy odśpiewali pieśń Milarepy „Esencja współzależnego powstawania” i otrzymali specjalnie błogosławione podarunki od Karmapy. Był to początek powrotu do kolejnego kluczowego elementu praktyki w linii kagju, słynącej jako szkoła wielka praktykujących.


close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français