Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Przywrócenie nadziei dla wielu: Gjalłang Karmapa zamyka zimowe zgromadzenie Dharmy Arja Kszema
3 lutego 2016
17karmapa
Czteroramienny Mahakala: opiekun Marpa kagju
6 lutego 2016

Pudża Mahakali: przygotowania do tybetańskiego Nowego Roku

17karmapa

4 lutego 2016 r., Pawilon Mynlamu, Bodhgaja


Kiedy kolejny rok zbliża się ku końcowi, buddyjska tradycja tybetańska nakazuje wykonanie rozbudowanej ceremonii Opiekuna Dharmy – Gutor Cienmo – w celu usunięcia przeszkód mogących się pojawić w roku następnym. W klasztorach kagju zazwyczaj odprawiane są w tym czasie rytuały Opiekuna Bernakciena, ale tym razem Jego Świątobliwość Karmapa zdecydował zastąpić je pudżą dedykowaną Czteroramiennemu Mahakali.

Przez kilka tygodni poprzedzających ceremonie wiele osób ciężko pracowało nad ukończeniem Pawilonu Mynlamu. Kamienna podłoga została wypolerowana, ramy drzwi i okiem ozdobiono tradycyjnymi tybetańskimi malunkami, zaś na scenie pojawił się nowy, większy posąg Buddhy Śakjamuniego, roztaczający na tylnej ścianie promienie wschodzącego słońca. Z sufitu zwieszają się jedwabne draperie a w głównej alei rozłożono czerwony dywan. Obie jej strony ozdabiają też tanki przedstawiające bóstwa anuttarajogatantry namalowane przez Ósmego Situpę Ciekji Dziungne (1700-1744). Dwadzieścia siedem oryginalnych tanek tego artysty przetrwało w Tybecie w jednym z chińskich muzeów, zaś tanki, które zawisły w Pawilonie, to cyfrowe wydruki ich zdjęć wykonane na kanwach na Tajwanie.



Ostatnim elementem przygotowań do pudży było „otwarcie oczu Buddzie”. Tego samego dnia rano Karmapa wdrapał się na rusztowanie okalające ponad pięciometrowy posąg Buddhy, by wraz z głównym malarzem, doktorem Dałą, namalować oczy. Dopiero wtedy pobłogosławił On nowy posąg.

O godzinie 15:00 Jego Świątobliwość powrócił w odświętnych szatach i czarnej Koronie Działania i zasiadł na tronie twarzą zwrócony w stronę tanki i wielkiej tormy Mahakali nazywanej dhö lub tor-gja, która jest rytualnie palona pod koniec ostatniego dnia pudży.



Podczas tego rodzaju rytuałów Opiekunów, uczestnicy wizualizują siebie w formie bóstwa medytacyjnego (jidama). Jidamem związanym z Czteroramiennym Mahakalą jest Czakrasamwara (główny Jidam szkoły kagju), dlatego głównym elementem praktyki pierwszego dnia była wizualizacja Czakrasamwary. Tradycja tej praktyki pochodzi z kolekcji tantr przyniesionych w XI w. z Indii przez Marpę Lotsałę, który przekazał ją swemu najbliższemu uczniowi Milarepie. To była pierwsza abhiszeka, jakiej Marpa udzielił Milarepie, zatem Jidam ten stał się jego główną praktyką. Milarepa zaś przekazał ją Gampopie a ten Dusum Khjenpie, Pierwszemu Karmapie. Obecnie w tradycji kagju praktykuje się głównie sadhanę Czakrasamwary skomponowaną przez Ósmego Karmapę.



Pierwszy dzień pudży zakończyła krótka praktyka Czteroramiennego Mahakali i jak nakazuje obyczaj, pierwsza herbata dla mnichów i mniszek została ofiarowana przez Biuro Administracji Karmapy.


close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français