Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Mniszki z klasztorów karma kagju uczą się robić kadzidła
7 lutego 2016
17karmapa
Odnawianie dawnych tradycji Karmapy: abhiszeka i praktyka „Uosobienia Trzech Korzeni”
8 lutego 2016

Pudża Mahakali: spalenie wielkiej tormy (torgja)

17karmapa

7 lutego 2016 – Pawilon Mynlamu, Bodhgaja, Bihar


Gutor Cienmo zakończył się dwudziestego dziewiątego dnia dwunastego tybetańskiego miesiąca, w przedostatni dzień roku według kalendarza tybetańskiego i dzień w każdym miesiącu, który przeznaczony jest na praktykę Dharmapali.

Rankiem była tradycyjna wizualizacja Czakrasamwary oraz ofiarowanie torm dla Czteroramienngo Mahakali. Po obiedzie wszyscy powrócili do pawilonu na końcowe rytuały Gutoru. Szmer zaskoczenia dał się słyszeć w tłumie, kiedy ludzie zauważyli dziewięcioletniego Bokara Rinpocze, który zajął miejsce w pierwszym rzędzie na podium. (Dziamgon Kongtrul Rinpocze i Gjaltsab Rinpocze byli nieobecni, ponieważ prowadzili odosobnienie w ramach praktyki Amitajusa i Trzech Korzeni Naraz, jako przygotowanie do ofiarowania długiego życia podczas Losaru).

Najpierw rozpoczęła się ostatnia część ofiarowania. Zgodnie z tradycjami Gutoru Cienmo Wadżra-Mistrz, w stroju lamy z Czarną Czapką, został poprowadzony do podium, aby dokonać przed wielką tormą ofiarowania drogocennego napoju.

Potem nastąpił rytuał wyprowadzenia wielkiej tormy, która miała być ostateczną ofiarą. Jego Świątobliwość w czerwonej czapce pandity stał przed tronem i zaintonował recytację. Wspomagał Go Drupon Decien Rinpocze, który trzymał przed Karmapą tekst.

Z wielkim ceremoniałem podniesiono tormę wraz z jej podstawą i wyprowadzono w procesji poza pawilon na pole przy północnej bramie, by tam ją spalić. Na czele pochodu szło czterech mnichów grających na dungcienach, długich tybetańskich trąbach. Świeccy ubrani w żółte tybetańskie czuby, kapelusze z czerwonymi frędzlami i wysokie buty podtrzymywali ciężkie trąby na drewnianych ramach. Za nimi podążali mnisi grający na krótkich tybetańskich trąbach i trąbach z kości udowych oraz mnisi rytmicznie uderzający w bębenki.

Za wielką tormą wyprowadzono sztandar zwycięstwa Mahakali, a za nim szedł lama w Czarnej Czapce.

Wreszcie, osoba niosąca kadzidło, a za nią mnisi grający na gjalingach, zapowiedzieli zbliżanie się Jego Świątobliwości Karmapy, który szedł wolnym krokiem w cieniu złotego parasola, który symbolizuje zarówno Jego majestat, jak i moc Dharmy.

Opuścili Pawilon Mynlamu i przeszli w procesji ku ogrodzonemu ścianą polu przy północnej bramie, składając po drodze ofiary, by zapewnić usunięcie wszelkich przeszkód.

W jednym rogu pola ustawiono trójkątną konstrukcję wysoką na 4,5 metra, w której miała zostać złożona torma. Konstrukcję zbudowano ze słomy i suchych liści, a na przedzie pozostawiono szeroki otwór.

Karmapa i Wadżra-Mistrz, twarzami zwróceni w stronę tormy, wyrecytowali ostatnie modlitwy jako kulminację trzydniowych uroczystości. Wraz z modlitwami wezwano wszystkie możliwe negatywne siły i wszystko, co mogłoby zaszkodzić naukom i czującym istotom, aby wniknęły w tormę. Konstrukcja została podpalona, a ogień natychmiast objął całość, ogarniając suche liście palmowe na szczycie, słomę u podstawy i złożoną w środku tormę. Jego Świątobliwość patrzył jak płomienie tańczyły w kierunku nieba, pożerając konstrukcję i tormę, niszcząc przeszkody i negatywności nagromadzone przez cały rok. W ten sposób pomyślnie rozpoczął się nowy rok, rok ognistej małpy.

(Zdjęcia: Filip Wolak)

 

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français