Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
Pełny zapis pierwszej konferencji prasowej Jego Świątobliwości Karmapy
21 września 2001
Znaczenie mantry „karmapa khjenno”
18 października 2003

Reinkarnacja

Jak objaśniać reinkarnację ludziom, którzy nic nie wiedzą o buddyjskich pojęciach?

Jeśli idzie o reinkarnację, odrodzenie, życie po życiu, większość ludzi, niezależnie od wyznawanej wiary i filozofii, ma silne poczucie, że osoby zmarłe są w pewien sposób nadal obecne. Nie wierzymy, że odeszły od nas na zawsze. Gdybyśmy mieli myśleć, że rozstajemy się z ukochanymi na zawsze i nigdy już ich nie spotkamy, przysparzalibyśmy sobie nieznośnych cierpień. Owo uczucie ma charakter powszechny, ponadkulturowy.

Po drugie, w tym świecie wciąż dokonuje się nowych odkryć, również takich, które wcześniej były nie do pomyślenia. Dzięki badaniom i innym metodom przekonujemy się, że rzeczy, które wydawały się nam niemożliwe, są realne. Do kwestii życia po śmierci powinniśmy podchodzić podobnie. Praktycznie, a nawet zdrowo, mieć wątpliwości, ale nie da się go całkowicie zanegować.

Po trzecie, wielu ludzi pamięta lub sądzi, że pamięta, poprzednie żywoty – i nie dotyczy to wyłącznie mieszkańców krajów buddyjskich i wierzących. Do takich doświadczeń przyznają się ludzie z całego świata. Pamięć wcześniejszych wcieleń jest czymś, czego nie potrafimy gruntownie wytłumaczyć, pozwólmy więc tu sobie na komfort wątpliwości.

Spójrzmy na to teraz z perspektywy logiki buddyjskiej. Weźmy noworodka. Oddycha, jest świadomy i przytomny. Ów oddech, ciało i świadomość pojawiły się za sprawą określonych przyczyn i warunków. Z punktu widzenia buddyzmu rzeczy są ich ciągłością. Co więcej, muszą mieć tę samą jakość i naturę. Innymi słowy, rzeczy pojawią się wyłącznie z istniejących zawczasu przyczyn o takiej samej naturze, zatem świadomość dziecka musiała powstać z innej, wcześniejszej świadomości. Tak wygląda buddyjska wizja jej ciągłości.

Świadomość jest z natury przytomna, czysta i świetlista. Każdy z nas doświadcza zdolności umysłu do bycia świadomym. Nie może tak być za sprawą przyczyn materialnych, gdyż ona substancjalna nie jest. Gdyby tak było, wszystkie rzeczy, które tu widzimy, pewnego dnia mogłyby stać się świadomością, a to przecież niemożliwe.

Innymi słowy, świadomość nie może pochodzić z materii. Wymóg podobieństwa przyczyn do skutków sprawia, że przyczyną świadomości musi być inna świadomość.

W logice buddyjskiej dowiedzenie istnienia poprzedniej świadomości uznaje się za dowód reinkarnacji. Istnieje wiele subtelnych różnic między rozmaitymi sposobami rozumowania, niemniej zarys ogólny wygląda właśnie tak. Przekonanie wynika z rozumowania. Największy problemów przysparza fakt, że bardzo trudno tego bezpośrednio doświadczyć, zwłaszcza w XXI wieku, kiedy sądzi się, że uwierzyć, to zobaczyć. Są jednak metody, na przykład medytacja, które na to pozwalają. Sutry mówią, że w głębszych stanach medytacyjnych spod świadomości powierzchownej wyłania się subtelna, która przechowuje wspomnienia wcześniejszych żywotów. Dysponujemy także innymi sposobami, choćby hipnozą.


Fragment nauk wygłoszonych podczas 26 Kagju Mynlam Cienmo. AK

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français