Sutry Akszobhji
22 stycznia 2021Amitajus, Amitabha i Sukhawati
24 stycznia 202123 stycznia 2021 roku, J.Ś. Karmapa rozpoczął czwarty dzień Modlitw o Uspokojenie Przeciwności, zapowiadając „Sutrę Buddhy Medycyny”:
Mam nadzieję, że macie się wszyscy dobrze.
Dzisiaj, czwartego dnia Modlitw o Uspokojenie Przeciwności, będziemy wspólnie recytować „Sutrę Buddhy Medycyny”.
Tybetański Kangjur zawiera dwie sutry Buddhy Medycyny – długą i krótką. Pierwsza opowiada o czystych krainach, aspiracjach i innych właściwościach Buddhy Medycyny i siedmiu tathagatów: O Chwalebny Słynnym Imieniu, O Dostojnym Melodyjnym Głosie i pozostałych. Sutra, którą dzisiaj odczytamy jest krótsza i przedstawia życzenia i czystą krainę samego Buddhy Medycyny. W kanonie chińskim istnieje także sutra Buddhy Medycyny przetłumaczona przez indyjskiego mistrza Dharmaguptę i innych, która uczy imion Buddhy Medycyny i ośmiu wielkich bodhisattwów.
W VIII wieku, w Tybecie, podczas panowania Króla Dharmy Trisonga Detsena, Szantarakszita skomponował trzy utrzymane w tradycji sutr rytuały Buddhy Medycyny: długi, średni i krótki. Później, gdy do Tybetu przybył Atiśa i zatrzymał się w świątyni Toding – jak powiadają – napisał pochwały „Kwiat Twego imienia…”, zawierające strofę poświęconą każdemu z siedmiu tathagatów oraz znaną czterowersową pochwałę Buddhy Medycyny: „O Bhagawanie, dla wszystkich jesteś tak samo współczujący…” Klasztory kadampy bardzo wysoko ceniły rytuały sutr Buddhy Medycyny i dlatego tybetańskie uczelnie klasztorne zawsze je recytowały, choć angażowanie się w pudże i recytacje mogło przeszkadzać w studiowaniu i było ogólnie odradzane.
Obecnie, gdy pandemia koronawirusa ogarnęła świat, odczuwamy wiele problemów związanych nie tylko z naszym zdrowiem fizycznym, dotyka nas też załamanie psychiczne i poczucie braku radości. Gdy ciałem targa choroba, umysł jest niezdolny do szczęścia. Oczywiście, nie oznacza to, że zawsze jesteśmy szczęśliwi, gdy na poziomie fizycznym nic nam nie dolega. To bardzo ważne, abyśmy wtedy szukali inspiracji w rozległych życzeniach wyrażanych przez Buddhę Medycyny, w jego niezłomnej odwadze i nieograniczonym współczuciu, i uczyli się łagodzić wszystkie choroby – własne i innych, fizyczne i psychiczne – oraz umacniać wzajemną miłość i życzliwość.
Zazwyczaj przypominamy sobie o „Sutrze Buddhy Medycyny” i jego mantrze, gdy zaczynamy chorować, a poza tym nie przykładamy do nich wagi. Ta sutra jednak nie uczy medycyny czy uzdrawiania. Gdy się w nią wczytać, ukazuje różnorodne, potężne życzenia i zobowiązania, które Buddha Medycyny powziął dla dobra wszystkich istot. Sprawdźmy więc, to ważne, czy robią one nas jakieś wrażenie i czy potrafią zachęcić do niosącej zasługę praktyki.
Teraz proszę, abyście wraz ze mną recytowali „Sutrę Buddhy Medycyny” z życzliwą intencją niesienia pożytku wszystkim istotom.