Pielęgnując współczucie. Nauki z pierwszej wizyty w Europie
8 listopada 2014Spotkania z Khynciok Ratna Wadżra Rinpocze i Dzongsarem Rinpocze
9 listopada 20149 listopada 2014 r., klasztor Tergar, Bodhgaja
Celem Międzynarodowego Kagju Mynlam jest tworzenie pokoju i dobrobytu świata a coroczny rytuał Akszobhji, który w przedostatni wieczór Mynlamu kończy się pudżą ognia (Dziang Sek), odgrywa w nim niezwykle ważną rolę.
Siedemnsaty Karmapa uznał, że praktyka ta odpowiada potrzebom XXI wieku ze względu na utrzymującą się skalę przemocy. Każdego roku zaprasza więc grupę praktykujących z różnych krajów świata, by wzięli udział w specjalnym odosobnieniu wykonywanym w małym pokoju medytacyjnym mieszczącym się pośrodku dachu klasztoru, naprzeciw jego prywatnych pokoi. Karmapa przyłącza się do niej, gdy tylko czas mu na to pozwala, osobiście nadzoruje wszystkie przygotowania i udziela instrukcji do praktyki. Rok temu Jego Świątobliwość przedłużył czas odosobnienia do 40 dni i tak też jest w tym roku. 8 listopada przekazał abhiszekę Akshobhji zaproszonym lamom, którzy następnego dnia rano rozpoczęli odosobnienie. Potrwa ono do 18 grudnia. Praktykujący wykonują 6 sesji dziennie, od 6 do 20.30 i muszą wyrecytować 100 000 mantr. Każdego dnia otrzymują też nauki od Jego Świątbliwości Karmapy.
W tym roku w odosobnieniu uczestniczy 6 mniszek, 15 mnichów i 10 świeckich. Wszyscy utrzymują ślubowania sodziongu i mieszkają w tym samym hotelu w pobliżu klasztoru Tergar. Mały zespół kucharzy przygotowuje im specjalne posiłki, które spożywają wraz z Karmapą.
Buddha Akszobhja, po tybetańsku nazywany Mitrukpą, jest jednym z Dhjani Buddhów (Buddhów 5 Rodzin). Zgodnie z przekazami zawartymi w sutrach będąc początkującym na ścieżce mnichem zapytał on Buddhę: „Co jest najważniejszym warunkiem osiągnięcia Przebudzenia?” A Buddha odpowiedział: „Nie popadaj w złość! Nigdy nie trać równowagi!” Po otrzymaniu takiej rady mnich ten poprzysiągł sobie, że nigdy się nie rozzłości, przez co zaczęto go nazywać Mitrukpą (nieporuszonym przez złość) i z czasem osiągnął on Stan Buddhy.
Zgodnie z buddyjskimi naukami obecna epoka jest czasem degeneracji, gdy wszystkie istoty w samsarze rozwijają coraz więcej szkodliwych emocji. Rytuał Akszobhji jest niezwykle skuteczną metodą oczyszczania złych emocji i działań – własnych i wszystkich istot. Nie tylko uwalnia od lęku i zapobiega odrodzeniu w niższych światach, ale też, zgodnie z obietnicą Akszobhji, gdy zasługa płynąca z wyrecytowania 100 000 mantr i wykonania jego wizerunku zostanie zadedykowana zmarłym i chorym, wyzwoli je ona od cierpienia niższych światów i zagwarantuje wypełnione Dharmą życie.