Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Ofiarowanie darów dla Sanghi: procesja jałmużników i Szesnastu Arhatów
21 lutego 2016
17karmapa
Guru Sewaka – w służbie linii przekazu
22 lutego 2016

Wielkie pożytki płynące ze szczodrości: Gjalłang Karmapa dziękuje sponsorom

17karmapa

22 lutego 2016 – Pawilon Mynlamu, Bodhgaja


Na zakończenie 33. Mynlamu Kagju Jego Świątobliwość Karmapa podczas szczególnej ceremonii wyraził wdzięczność dla głównych sponsorów tegorocznych uroczystości. „Podziękowanie dla sponsorów wiąże się z wyjaśnieniem pożytków płynących ze szczodrości” – powiedział. Tak więc przed odprawieniem rytuału dedykowania zasługi Karmapa wygłosił na ten temat krótką naukę.

Najpierw Jego Świątobliwość wyjaśniał, że zasługę można gromadzić praktykując szczodrość, dyscyplinę i medytację. Spośród tych trzech największą zasługę przynosi praktyka szczodrości. Jest tak dlatego, że dzięki niej możemy cieszyć się z owoców dawania w tym i kolejnych żywotach.

Rzeczy, które zatrzymujemy dla siebie po naszej śmierci zostają w domu – powiedział Karmapa. – Natomiast to, co dajemy, zostaje z nami, gdyż po śmierci bierzemy ze sobą zasługę.



Jako ilustrację Jego Świątobliwość opowiedział historię Drukpy Kunle, któremu podarowano skrzynię pełną drogocenych klejnotów i korali. Drukpa Kunle zatrzymał skrzynię na pewien czas i nosił klejnoty, po czym oddał dar. Stwierdził: „Na jakiś czas to było dobre, ale nie mogę tego zatrzymać, więc już mi wystarczy.” Gjalłang Karmapa wyjaśnił, że Drukpa Kunle nauczał w ten sposób, że nie możemy posiadać niczego na zawsze.

Dalej Jego Świątobliwość przypomniał, że istnieją trzy rodzaje szczodrości: dawanie rzeczy materialnych, wolności od lęku oraz Dharmy. Mówiąc ogólnie, dawanie rzeczy materialnych to dostarczanie komuś czegoś, co można użyć. Wolność od lęku polega na pomaganiu ludziom wyzwolić się od strachu przed demonami. Natomiast dawanie Dharmy przynosi pożytek pomagania komuś w spotkaniu Buddhów i szybkim osiągnięciu stanu Buddhy.

Karmapa zauważył, że czasami ludzie, którzy nie posiadają wiele, uważają, że nie mogą praktykować szczodrości. Powiedział, że nikt nie powinien się zniechęcać, gdyż podarowanie nawet drobnostki w świętym miejscu może przynieść ogromne rezultaty. Jako przykład Jego Świątobliwość wspomniał historię dziecka, które rozwinęło w sobie wielką wiarę i rzuciło garść ziaren w stronę Buddhy. Cztery ziarna wpadły do Jego misy żebraczej. W rezultacie dziecko odrodziło się jako król Asioka, wielki patron buddyzmu i władca ogromnego imperium. „Jeżeli mamy wiarę i szacunek, wówczas rzecz, którą dajemy, sama w sobie nie musi być czymś wielce wartościowym.”



Następnie Jego Świątobliwość podkreślił, by pamiętać o nietrwałości majątku i wszelkich posiadanych w tym życiu rzeczy oraz o powodach, dla których należy praktykować szczodrość. „Nawet jeśli jesteśmy bogaci, z dnia na dzień możemy stać się biedni. Rzeczy materialne i pieniądze są nam potrzebne, ale nie są one aż tak ważne i satysfakcjonujące. Najlepszym sposobem, by nadać im znaczenie, jest praktykowanie szczodrości.”

Jego Świątobliwość przeszedł następnie do omówienia znaczenia i pożytków wynikających z dedykowania zasługi. Przede wszystkim powinniśmy pamiętać, że jeśli nie dedykujemy zasługi, możemy ją łatwo zmarnować przez nasze negatywne działania. Szczególnie gniew skierowany na wielką istotę, taką jak Bodhisattwa, może w jednej chwili zniszczyć całe dobro, jakie zgromadziliśmy przez liczne kalpy. Podobnie, rozwijanie niewłaściwych poglądów, z powodu których oczerniamy szlachetne istoty, bądź też żałowanie naszych dobrych uczynków, może zaprzepaścić zasługę.

Zasługa, jaką sami zgromadziliśmy, może zostać zmarnowana lub zniszczona przez różne przyczyny i warunki. Aby tak się nie stało, powinniśmy dedykować zasługę i tym sposobem te pozytywne czynniki nie ulegną wyczerpaniu aż do osiągnięcia Przebudzenia. Nie można ich zniszczyć. Z tego względu dedykowanie zasługi jest bardzo ważne.

Po tym krótkim wyjaśnieniu Jego Świątobliwość założył czarną Koronę Działania, by wyrecytować modlitwy ofiarowania. W ich trakcie ofiaruje się osiem pomyślnych substancji (ziarna białej gorczycy, durwę itd.), siedem atrybutów władzy królewskiej (drogocenne koło, klejnot itd.) oraz osiem symboli pomyślności (drogocenny parasol, przynoszącą pomyślność rybę itd.). Gdy recytowano pochwały każdego z darów, ich złote i srebrne wizerunki były najpierw trzymane przez Karmapę, a następnie składane kolejno na ręce jedenastu sponsorów, którzy siedzieli na scenie.

Modlitwy wypełniała prośba: Oby tu i teraz ofiary te przyniosły pomyślność!”


 

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français