Konferencja duchowych przywódców Indii
21 września 2014Nauki mahamudry i abhiszeka Białej Tary w klasztorze Dzietsynmy Palmo
1 października 2014Dongju Gatsel Ling, 30 września 2014 r.
Jego Świątobliwość Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże przybył dziś rano do Dongju Gatsel Ling, żeńskiego klasztoru drukpa kagju założonego przez Dzietsynmę Tenzin Palmo, którego głównym duchowym opiekunem jest Dziewiąty Khamtrul Rinpocze Sziedrub Njima.
Karmapę przywitał sznur mniszek, mnichów, joginów i świeckich członków społeczności Khampagar związanej z klasztorem Taszi Dziong. Zgodnie z tradycją drukpa kagju jego wjazd poprzedziła procesja z pięcioma Dakiniami, których stroje przywdziały młode mniszki.
Dzień rozpoczął się od pudży długiego życia (tenszug) i modlitw do Szesnastu Arhatów ofiarowanych Siedemnastemu Karmapie przez Dzietsynmę Tenzin Palmo, Ósmego Dorzonga Rinpocze i Togdena Ciekji Lodro – najstarszego Togdena-jogina społeczności Khampagar.
Jego Świątobliwość resztę przedpołudnia spędził w ośrodku długoletnich odosobnień, gdzie pięć przyszłych Togdenm rozpoczęło szósty rok praktyki. Karmapa udzielił im nauk o mahamudrze a następnie każdej z osobna przekazał osobiste pouczenia i pobłogosławił pokoje medytacyjne. Zaś po powrocie do głównej części klasztoru, w towarzystwie Tenzin Palmo, zwiedził pozostałe zabudowania, błogosławiąc również mniejsze świątynie i bibliotekę.
Po południu cała społeczność mniszek z Dongju Gatsal Ling oraz lamowie i mnisi z klasztoru Khampagar Taszi Dziong i tamtejszej sziedry zebrali się do wspólnej praktyki poświęconej rozkwitowi Sanghi mniszek. Tekst do tej praktyki skomponował Jego Świątobliwość Karmapa. Nawiązuje on do postaci Mahapradżapati Gautami, pierwszej kobiety, która poprosiła Buddhę o udzielenie ślubowań mnisich. Jej prośbę wsparł Ananda, asystent Buddhy, dlatego dedykowana mniszkom praktyka zawiera wiele modlitw do Anandy, którego sam Nagardżuna określał jako nieoddzielnego od Awalokiteśwary.
Pod koniec sesji dwie mniszki stanęły przed zgromadzeniem, by z pamięci wyrecytować powitalne mowy i pochwały Karmapy. Tuż potem inna grupa mniszek dała pokaz debaty na temat różnych zagadnień buddyjskiej filozofii, demonstrując owoce wykształcenia otrzymywanego w klasztorze – elokwencję i pewność siebie.
Resztę popołudnia wszyscy spędzili na klasztornym dziedzińcu. Ósmy Dorzong Rinpocze, Togden Ciekji Lodro, Dzietsynma Tenzin Palmo i Nupgon Ciegjal Rinpocze wraz z Karmapą podziwiali wykonywane przez mniszki wadżra-tańce: taniec pięciu Dakiń, taniec szesnastu żeńskich bóstw mądrości oraz taniec pomyślności.
Na zakończenie pierwszego dnia wizyty Dzietsynma oprowadziła Jego Swiątobliwość po głównej świątyni, której ściany zostały całkowicie pokryte freskami przez artystów z Bhutanu. Większość malowideł przedstawia żeńskich Buddhów i Bodhisatwinie: 21 Tar, Opiekunki Dharmy oraz uczennice Milarepy i Buddhy Śakjamuniego. Karmapa, który szczegółowo studiował historię pierwszej społeczności mniszek, dzielił się spostrzeżeniami na temat pierwszych bhikszuni uwiecznionych na ścianach świątyni.
Tak zakończył się pierwszy dzień wizyty.