Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
Konferencja duchowych przywódców Indii
21 września 2014
Nauki mahamudry i abhiszeka Białej Tary w klasztorze Dzietsynmy Palmo
1 października 2014

Wizyta Gjalłanga Karmapy w żeńskim klasztorze drukpa kagju Dzietsynmy Tenzin Palmo

Dongju Gatsel Ling, 30 września 2014 r.


Jego Świątobliwość Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże przybył dziś rano do Dongju Gatsel Ling, żeńskiego klasztoru drukpa kagju założonego przez Dzietsynmę Tenzin Palmo, którego głównym duchowym opiekunem jest Dziewiąty Khamtrul Rinpocze Sziedrub Njima.

Karmapę przywitał sznur mniszek, mnichów, joginów i świeckich członków społeczności Khampagar związanej z klasztorem Taszi Dziong. Zgodnie z tradycją drukpa kagju jego wjazd poprzedziła procesja z pięcioma Dakiniami, których stroje przywdziały młode mniszki.

Dzień rozpoczął się od pudży długiego życia (tenszug) i modlitw do Szesnastu Arhatów ofiarowanych Siedemnastemu Karmapie przez Dzietsynmę Tenzin Palmo, Ósmego Dorzonga Rinpocze i Togdena Ciekji Lodro ­– najstarszego Togdena-jogina społeczności Khampagar.

Jego Świątobliwość resztę przedpołudnia spędził w ośrodku długoletnich odosobnień, gdzie pięć przyszłych Togdenm rozpoczęło szósty rok praktyki. Karmapa udzielił im nauk o mahamudrze a następnie każdej z osobna przekazał osobiste pouczenia i pobłogosławił pokoje medytacyjne. Zaś po powrocie do głównej części klasztoru, w towarzystwie Tenzin Palmo, zwiedził pozostałe zabudowania, błogosławiąc również mniejsze świątynie i bibliotekę.

Po południu cała społeczność mniszek z Dongju Gatsal Ling oraz lamowie i mnisi z klasztoru Khampagar Taszi Dziong i tamtejszej sziedry zebrali się do wspólnej praktyki poświęconej rozkwitowi Sanghi mniszek. Tekst do tej praktyki skomponował Jego Świątobliwość Karmapa. Nawiązuje on do postaci Mahapradżapati Gautami, pierwszej kobiety, która poprosiła Buddhę o udzielenie ślubowań mnisich. Jej prośbę wsparł Ananda, asystent Buddhy, dlatego dedykowana mniszkom praktyka zawiera wiele modlitw do Anandy, którego sam Nagardżuna określał jako nieoddzielnego od Awalokiteśwary.

Pod koniec sesji dwie mniszki stanęły przed zgromadzeniem, by z pamięci wyrecytować powitalne mowy i pochwały Karmapy. Tuż potem inna grupa mniszek dała pokaz debaty na temat różnych zagadnień buddyjskiej filozofii, demonstrując owoce wykształcenia otrzymywanego w klasztorze – elokwencję i pewność siebie.

Dzietsynmy Tenzin Palmo

Resztę popołudnia wszyscy spędzili na klasztornym dziedzińcu. Ósmy Dorzong Rinpocze, Togden Ciekji Lodro, Dzietsynma Tenzin Palmo i Nupgon Ciegjal Rinpocze wraz z Karmapą podziwiali wykonywane przez mniszki wadżra-tańce: taniec pięciu Dakiń, taniec szesnastu żeńskich bóstw mądrości oraz taniec pomyślności.

Na zakończenie pierwszego dnia wizyty Dzietsynma oprowadziła Jego Swiątobliwość po głównej świątyni, której ściany zostały całkowicie pokryte freskami przez artystów z Bhutanu. Większość malowideł przedstawia żeńskich Buddhów i Bodhisatwinie: 21 Tar, Opiekunki Dharmy oraz uczennice Milarepy i Buddhy Śakjamuniego. Karmapa, który szczegółowo studiował historię pierwszej społeczności mniszek, dzielił się spostrzeżeniami na temat pierwszych bhikszuni uwiecznionych na ścianach świątyni.

Tak zakończył się pierwszy dzień wizyty.

Dzietsynmy Tenzin Palmo

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français