Rozwijanie bodhiczitty
28 kwietnia 2014
Webcast pierwszych nauk Karmapy w Europie i relacje z wizyty
24 maja 2014Tilokpur, 5-7 maja
Gjalłang Karmapa odwiedził żeński klasztor Drubten Pemo Dzialpe Gatsal położony 40 kilometrów od klasztoru Gjuto na przedgórzu Himalajów pośród pól pszenicy i kwitnących drzew. Jego starsza część, znajdujący się w pobliżu klasztor Karma Drubgju Tharge Ling, jest najstarszym żeńskim klasztorem poza Tybetem, który rozrósł się tak bardzo, że należało dobudować nową świątynię i pokoje dla nowych mniszek, by zapewnić im warunki do praktyki i studiów. Fakt, iż obecnie duża grupa mniszek posiada możliwości rozwoju, jakich nie było nigdy wcześniej, świadczy o prawdziwym rozkwicie Dharmy.
Tuż po przyjeździe Jego Świątobliwość pobłogosławił nowy ołtarz Opiekuna Mahakali umieszczony na dachu świątyni i po ceremonii powitania przewodził pudży Mahakali, w której uczestniczyły mniszki i uczniowie z zagranicy.
Drugiego dnia Karmapa udzielił nauk na temat czterech zwyczajnych praktyk wstępnych, czyli czterech rozmyślań, które odwracają umysł ku Dharmie, podkreślając, że te nauki pochodzą od Gampopy, który co prawda mahamudry nauczał w tradycji Marpy i Milarepy, ale praktyki wstępne wyjaśniał w stylu mistrzów Kadampy. Cztery rozmyślania prowadzą do zrozumienia cenności ludzkiego życia, nieuchronności śmierci i nietrwałości, wad samsary oraz prawa karmy.
Musimy doceniać warunki i zdolności do praktyki Dharmy, czyniąc medytację i studia nieodłączną częścią codziennego życia. Bez względu na to, ile formalnych praktyk i rytuałów wykonamy, jeśli nie podejmiemy wysiłku, by zmienić umysł i rozwijać dobroć i współczucie, nasze splamienia nie osłabną. Niektórzy nie zwracają uwagi na swoje błędy i wady, zauważają jedynie błędy i wady innych ludzi, rozwijając tym samym dumę i arogancję, stają się przykładem złego rodzaju praktykowania.
Co robić, aby Dharma wywarła na nas pozytywny wpływ? Musimy z wielką determinacją – mówił Karmapa – złe myśli zamieniać uczuciem współczucia. To może być trudne, gdyż emocje takie jak złość wypełniają umysł całkowicie i nie jesteśmy w stanie nabrać do nich dystansu. Zajmują 100% naszych myśli, więc aby spojrzeć na nie w sposób obiektywny, musimy wykonać pewien wysiłek, jakim jest praktykowanie czterech rozmyślań.
Trzeciego dnia Jego Świątobliwość udzielił abhiszeki Wadżrasattwy z tradycji Marpy. Przypomniał wszystkim dogłębną metodę wyznania wszelkich złych działań popełnionych przez nas samych jak i inne istoty. Mówi się, że praktyka Wadżrasattwy jest najskuteczniejszym sposobem oczyszczania, podczas której wyrażamy żal i czynimy postanowienie, iż w przyszłości będziemy strzec swoich myśli i czynów a następnie nagromadzoną zasługę dedykujemy Przebudzeniu wszystkich istot.
Wizytę zakończyły debaty mniszek, podczas których miały one okazję pokazać rezultaty dotychczasowego tradycyjnego kształcenia. Salę wypełnił odgłos entuzjastycznych klaśnięć, gdy uczestniczki debat wyjaśniały subtelne aspekty Dharmy w obecności swojego nauczyciela.