Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
Czas na współczucie
11 marca 2014
17karmapa
Gjalłang Karmapa przedstawił esencję historii życia Milarepy
4 kwietnia 2014

Z pełnym przekonaniem popieram postawę „Drogi Środka”, propagowaną przez Dalajlamę

Wywiad dla indyjskiego pisma „The Economic Times”
3 kwietnia 2014 r.


Ogjen Trinle Dordże, Siedemnasty Karmapa – głowa szkoły karma kagju buddyzmu tybetańskieg – po raz pierwszy krytykuje totalitarne rządy Pekinu w Tybecie, a zarazem otwarcie popiera „Drogę Środka” Dalajlamy, czyli dążenie do „znaczącej autonomii” Tybetu, mające rozwiązać utrzymujący się w nim kryzys. W wywiadzie udzielonym w New Delhi Dipandżananowi Rojowi Czaudhurze z „The Economic Times” Karmapa, który żyje na uchodźctwie od roku 2000, od kiedy skończył 14 lat, wyraził nadzieję, że zmiana sytuacji politycznej w Chinach zmusi ten komunistyczny kraj do zmiany stanowiska wobec Tybetu.

Zredagowane fragmenty wywiadu:

Tybet ogarnęła nowa fala samospaleń, będących formą protestu przeciwko rządom Chin i wołaniem o więcej praw. Czy popierasz takie sposoby protestu?

Tybetem włada totalitarny reżim komunistycznych Chin. W przeciwieństwie do demokratycznego kraju, jakim są Indie, w Tybecie nie ma wolności religijnej. Po Rewolucji Kulturalnej wielu Tybetańczyków, włącznie z naszymi znakomitymi przywódcami różnych tradycji buddyzmu tybetańskiego, musiało uciekać do Indii.

Skala samospaleń odsłania podskórne napięcie, które – na skutek zgubnej polityki Chin wobec rozżalonych Tybetańczyków – kumulowało się przez całe dekady. Samospalenia są zatem reakcją złamanych i zranionych ludzi, desperacko błagających o przywrócenie ich tożsamości kulturowej i religijnej i zapewnienie podstawowych praw człowieka.

Czy popierasz postulat Dalajlamy o wprowadzenie znaczącej autonomii Tybetu, tak zwanej „Drogi Środka”? Czy myślisz, że Pekin weźmie tę propozycję pod uwagę?

Jego Świątobliwość Dalajlama jest moim duchowym i narodowym przywódcą, a w Dharamsali traktuje mnie jak ojciec. Z pełnym przekonaniem popieram więc ideę propagowanej przez niego „Drogi Środka”.

Jego Świątobliwość jest jedynym przywódcą, który może wskazać nam drogę w tej szczególnej sytuacji, i będzie spełniał taką rolę nie tylko w tym życiu, ale również w przyszłości. Wszyscy Tybetańczycy dzielą odpowiedzialność za przetrwanie tybetańskiej religii i kultury oraz za utrzymanie tybetańskiej tożsamości. Mi również zależy na szczęściu mego narodu. Wspieranie religii i kultury tybetańskiej uważam za swój obowiązek.

Całkowicie popieram „Drogę Środka”. Możliwe, że sytuacja polityczna w Chinach się zmieni, co spowoduje rewizję sprawy Tybetu przez Komunistyczną Partię Chin. Ponadto, moc życzeń i współczucia Jego Świątobliwości Dalajlamy jest praktycznie nieograniczona.

Wszyscy Tybetańczycy utrzymują nadzieję, że Jego Świątobliwość wróci bezpiecznie do Tybetu, w którym zapanuje pokój, szczęście i swoboda praktykowania naszej religii i tradycji.

Mieszkasz w Indiach od ponad 13 lat. Jak się czujesz na uchodźctwie?

Indie są moim drugim domem. Tybetańska religia i kultura kwitną w otwartej i przyjaznej atmosferze waszego kraju. Udzielił on schronienia Jego Świątobliwości Dalajlamie i przywódcom pozostałych szkół buddyzmu, którzy wybudowali tu klasztory. Wiele innych krajów nie miało odwagi na taki gest.

Buddyzm tybetański, nasze obyczaje i styl życia mogą się tutaj rozwijać. Indie nie tylko uratowały Tybetańczyków i ich kulturę przed wyginięciem, pozwoliły nam również czerpać inspirację ze świętych miejsc, w których żył Buddha, i rozprzestrzeniać buddyzm do wielu krajów świata. Odkąd tu przyjechałem, żywię jedynie wdzięczność wobec indyjskiego rządu.

Czy mógłbyś naszym czytelnikom przybliżyć historyczną więź łączącą Tybet z Indiami?

Tybet od pradawnych czasów aż po rok 1951 był niezależnym krajem. Przez cały ten okres w pełni realizował własną politykę wewnętrzną i zewnętrzną, utrzymując ścisłe religijne, kulturowe i handlowe relacje z Indiami. Nasza granica była otwarta i spokojna, co pozwalało nie tylko na swobodne przemieszczanie się ludności i towarów, ale również na przepływ jednych z najznakomitszych idei ludzkiej cywilizacji.

Góra Kailaś i jezioro Mansarowar w Tybecie są dla Hindusów i dżainistów świętymi miejscami pielgrzymek. Tybetańczycy zaś za święty uważają kraj Buddhy i pielgrzymują do Bodhgai. Buddyzm przybył do Tybetu z Indii, a wraz z nim pojawiły się nowe elementy tybetańskiego języka oraz styl pisma, który wywodzi się ze stylu pism indyjskich.

Co skłoniło cię w wieku zaledwie 14 lat do ucieczki z Tybetu do Indii?

Potrzeba przyjęcia ustnego przekazu nauk linii Karmapy, który był w nieprzerwany sposób utrzymywany od czasu Buddhy Śakjamuniego. Korzenie mojej linii sięgają uniwersytetu Nalanda. Jego wielki uczony, Naropa, otrzymał je od swojego nauczyciela mahasiddhy Tilopy. Tak więc linia Karmapy wywodzi się z Indii.

Mój poprzednik, Jego Świątobliwość Szesnasty Karmapa, znalazł schronienie w Indiach i założył klasztor Rumtek w Sikkimie. Główni lamowie wszystkich czterech tradycji buddyzmu tybetańskiego również rezydują w Indiach. Chiński rząd nie pozwoliłby im odwiedzać mnie w Tybecie. Poza tym wszystkim pragnąłem też uczyć się pod kierunkiem Jego Świątobliwości Dalajlamy – gdybym pozostał w kraju, zmuszano by mnie do wypowiadania się przeciwko niemu.

BS

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français