Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
1. Mahamudra w pięciu strofach – strofa pierwsza
21 grudnia 2007
Kilka słów o wegetarianizmie
24 grudnia 2007

Zasady noszenia szat

Bodhgaja, 24 grudnia 2007 roku


Chciałbym powiedzieć kilka słów na temat ubioru, wyglądu i sposobu bycia [członków społeczności buddyjskiej]. Chciałem wspomnieć o tym w zeszłym roku, ale niełatwo mi o tym mówić; poruszałem też ten temat w roku 2003 i 2001. Teraz przyszedł być może lepszy moment. Otóż w tradycji buddyjskiej mamy dwa rodzaje praktykujących: członków sanghi oraz świeckich. Sangha to mnisi i mniszki, zaś świeccy to ludzie posiadający domy, różnorodne ubiory i obyczaje. Jeżeli świeccy praktykujący zaczną być myleni z sanghą mnichów i mniszek, ludzie z zewnątrz będą mieli trudności z rozbudzeniem wiary i zaufania. Ciężko będzie odróżnić kto jest kim – nie będziemy w stanie powiedzieć, kto utrzymuje mnisie ślubowania, a kto jest tantrycznym praktykującym.

Do grona naszych Rinpoczów należą też ludzie świeccy, nie można więc powiedzieć, że świecki sposób praktyki nie jest dobry. Dla przykładu, Marpa i Milarepa, których darzymy wielkim poważaniem, byli ludźmi świeckimi i nie nosili potrójnych szat Dharmy. Takie są fakty. I nie chodzi tu o to, co jest „ważniejsze”: osoby świeckie mogą  rozwinąć wewnętrzną czystość i urzeczywistnienie przewyższające osiągnięcia członków mnisiej sanghi lub na odwrót. Nie możemy więc twierdzić, że jeden z tych sposobów praktykowania jest lepszy od drugiego, bardzo istotne jest jednak, by ludzie świeccy nosili ubiory świeckie, a mnisi i mniszki – klasztorne szaty. W przeciwnym razie zapanuje chaos.

Ci z nas, którzy wiedzą nieco więcej na temat tego, jak tradycyjnie w Tybecie ubierali się wyświęceni i świeccy praktykujący, mogą uznać, że noszenie takich szat jest odpowiednie również dla świeckich lamów. Ale ci, którzy wiedzą mniej, mogą mniemać, że wszyscy noszący szaty są tacy sami. Gdy widzą więc, że komuś w bordowych szatach towarzyszy partnerka i dzieci, mogą dojść do wniosku, że wszyscy inni ludzie odziani w szaty Dharmy również zakładają rodziny. Że ludzie noszący czerwień nie różnią się od siebie. Powinniście wziąć to pod uwagę. Zastanówcie się, jak tę kwestię rozwiązać. Ja sam nie chcę niczego sugerować. Wszyscy powinniśmy brać odpowiedzialność za Dharmę i szukać najlepszego sposobu działania. Chciałbym was zatem prosić o przemyślenie tego problemu i podjęcie odpowiednich kroków.

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français