Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Mniszki uczą się chronić klasztorne skarby
26 lutego 2016
Apel po dwóch samospaleniach z 29 lutego 2016 r.
4 marca 2016

Jego Eminencja Sangje Njenpa Rinpocze daje przekaz tekstu mnichom i mniszkom

17karmapa

27-29 lutego 2016 – klasztor Tergar, Bodhgaja


W tym tygodniu Jego Eminencja Sangje Njenpa Rinpocze dał przekaz ważnego tekstu mnichom i mniszkom zgromadzonym na zimowych naukach i debatach kagju gyncie dla uczestników siedr. Wśród obecnych był także Jego Eminencja Dziamgon Kongtrul Rinpocze. Lung przekazywany był przez trzy kolejne poranki w klasztorze Tergar.

Tekst napisany przez Ósmego Karmapę Mikjo Dordże nosi tytuł Mandala słońca i jest komentarzem do winai. Zawiera rdzenny tekst winai oraz komentarz do niego napisany przez Tsonałę Cienpo. Tekst ten nie został jak dotąd przetłumaczony na angielski. Jako że winaja to nauki Buddhy dotyczące ślubowań mnisich, lung został przekazany jedynie wyświęconym mnichom i mniszkom.



Wydarzenie związane było z wieloma pomyślnymi okolicznościami. Po pierwsze Pierwszy Sangje Njenpa Rinpocze był rdzennym nauczycielem autora – Ósmego Karmapy. Obecny, Dziesiąty Sangje Njenpa Rinpocze wyjaśnił, że sam otrzymał przekaz do tego tekstu od Szesnastego Karmapy w klasztorze Rumtek, gdy był bardzo młody. Dlatego było to jak najbardziej na miejscu, że naturalnej wielkości posąg Szesnastego Karmapy siedział na tronie za Rinpocze, który udzielał lungu. Rinpocze ponadto wyjaśnił, że Siedemnasty Karmapa poprosił Go o przekaz tekstu.

Jego Eminencja Sangje Njenpa Rinpocze rozpoczął po tybetańsku od wprowadzenia dla mnichów i mniszek. Wyraził radość, że może dać lung do tekstu oraz że obecnych jest tak wielu przedstawicieli wszystkich siedr kagju. Dodał, że rozkwit Dharmy nie jest wynikiem pracy kilku nauczycieli, ale całej społeczności klasztornej, utrzymującej swoje ślubowania. Dlatego poprosił mnichów i mniszki o praktykowanie tego tekstu i przekazanie go przyszłym pokoleniom.



Dając przekaz, Jego Eminencja czytał bardzo szybko i z wielką łatwością. Rinpocze znany jest jako jeden z najlepszych i najbardziej wprawnych czytających w tradycji karma kamtsang. Słuchanie jak dokładnie wymawia sylaby i patrzenie jak Jego oczy przesuwają się szybko po tekście było czymś niezwykłym. Czasami w ciszy uczestniczył także Gjalłang Karmapa, również słuchając. Przez dwa poranki Jego Świątobliwość chodził po świątyni, jak czyni to zwykle mistrz dyscypliny. Już sama Jego obecność sprawiła, że wszyscy wyprostowali kręgosłupy i wygładzili szaty.



Na zakończenie Jego Eminencja Sangje Njenpa Rinpocze udzielił mnichom kilku porad dotyczących wprowadzania w życie praktyki związanej z tym tekstem. Grupa mnichów, mniszek oraz świeckich ofiarowała Rinpocze mandalę, a wielu mnichów i mniszek podeszło z katakami, by złożyć ofiarę. Z wielką skromnością Rinpocze zszedł z tronu, by otrzymać dar od Jego Eminencji Dziamgona Kongtrula Rinpocze, a następnie w ciszy opuścił świątynię. Wówczas wielu innych mnichów i mniszek podeszło do tronu z kolejnymi ofiarami i by dotknąć czołem tronu. Dało się wyczuć wręcz namacalną radość pośród wspólnoty klasztornej z powodu otrzymania przekazu tego drogocennego tekstu.


close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français