Dwa oblicza aktywizmu społecznego
1 kwietnia 2015Karmapa w Princeton rozmawia o sztuce, środowisku, tożsamości płci i aktywizmie
2 kwietnia 2015Przyszli mistrzowie przepowiadani byli przez Buddhę Śakjamuniego niezwykle rzadko. Tylko najwięksi z nich wspominani są w sutrach i tantrach. Zapowiedzi dotyczące nadejścia Karmapy zostały zebrane przez Rinczena Palzanga w dziele wydanym w klasztorze Tsurphu zatytułowanym Zwierciadło, w którym widać wszystko.
W Sutrze królewskiego samadhi (Samadhiradżasutra) zapisano:
Dwa tysiąclecia po moim odejściu
Nauki rozkwitną na ziemi czerwonych twarzy,
którzy będą uczniami Awalokity.
[W tym czasie] pojawi się
Bodhisattwa Simhanada, znany jako „Karmapa”.
Osiągnąwszy mistrzostwo samadhi,
będzie okiełznywał [umysły] istot,
które osiągną szczęśliwość
poprzez widzenie, słyszenie, pamiętanie i dotykanie.
Z Sutry pochodzącej z Lanki (Lankavatarasutra):
Dopóki istnieją nauki tysiąca Buddhów
przyodziany w szaty Dharmy i czarną koronę
będzie przynosił pożytek istotom.
Z Tantry Mańdziuśriego (Mulamańdziuśri Tantra):
Nosząc imię, które zaczyna się od „Ka” a kończy na „ma”,
będzie rozjaśniał znaczenie Nauk.
Karmapa był również wielokrotnie zapowiadany przez indyjskiego mistrza Padmasambhawę, jednego z praojców buddyzmu tybetańskiego, w pozostawianych przez niego termach (naukach ukrytych dla przyszłych pokoleń).
Buddha Karmapa
Z ostatecznego punktu widzenia mówi się, że Karmapa osiągnął Stan Buddhy dawno temu, kiedy nosił imię Szenpen Namrol. Będzie również szóstym Buddhą tego szczęśliwego eonu, znanym jako Trukpa Senge, i jest nieoddzielny od Buddhy Śakjamuniego.
Zaś z punktu widzenia względnego Karmapa przejawia się jako Bodhisattwa na dziesiątym poziomie, emanacja Awalokiteśwary, Czenrezika. Tworzy on również niezliczoną ilość własnych emanacji. Mówi się, że jego emanacjami byli wielcy mahasiddhowie: Saraha i Padmasambhawa. W Tybecie również pojawiło się wiele emanacji, które w różnych okresach pomagały rozprzestrzeniać nauki Buddhy, aczkolwiek sami Karmapowie zawsze manifestują się w jednym ciele i tworzą jedną linię inkarnacji.
Jego Świątobliwość Siedemnasty Karmapa napisał w Modlitwie o długie życie siedmiu mistrzów i uczniów karma kamtsang:
Uosobienie wszystkich mistrzów dziesiątego poziomu,
takich jak Szenpen Namrol, Padmasambhawa,
Saraha, Luji Dziangciub i inni –
sławny Karmapo, proszę, żyj długo.
Jego Świątobliwość Siedemnasty Karmapa w naukach o Abhirati wyjaśnił również bliski związek Karmapów z Buddhą Akszobhją, który jest głową rodziny wadżry (jednej z pięciu rodzin Dhjani-Buddhów). Powiedział, że jedna z emanacji Karmapy jako Bodhisattwa służy Akszobhji w jego czystej krainie i na znak tej więzi „dordże” jest częścią imion Karmapów. O więzi łączącej Karmapów z Akszobhją opowiedział również podczas wyjaśnień do praktyki tego Buddhy (Nowy Jork, kwiecień 2015 r.)