Z MEDIÓW POLSKICH I ZAGRANICZNYCH

WYBRANE WYWIADY I ARTYKUŁY O J.Ś. SIEDEMNASTYM KARMAPIE


 

 

Berlin, 6 czerwca 2014 r.
Wywiad dla radia BBC


Karmapa: Nie słyszałem o żadnej „poprawie” – mamy taką specjalną grupę [skupioną na polepszaniu stosunków z Chinami], której przewodzi Jego Świątobliwość Dalajlama, niemniej obecnie nie przynosi to żadnych rezultatów.

BBC: Czy jest jeszcze nadzieja? Chińczycy robią swoje, pozwalając na rozwój materialny i blokując wszelkie zmiany o charakterze politycznym. Innymi słowy, czyż nie jest tak, że i w Tybecie podnosi się stopa życiowa?

Czytaj więcej...

 

Z Siedemnastym Karmapą rozmawia Artur Cieślar.
Instytut Wadżra Widja w Sarnath, luty 2013 r.


Karmapo, chciałbym zapytać o znaczenie Twojego imienia. Uczono mnie, że Karmapa to Ten, który uosabia aktywność wszystkich Buddhów. Co w rzeczywistości to znaczy i o jakiej aktywności mówimy? Ponieważ w naszym kraju większość ludzi zna jedynie Jego Świątobliwość Dalajlamę, chciałbym Cię wprost zapytać: kim jesteś?

Potocznie można powiedzieć, że Karmapa to „bohater akcji” albo „człowiek czynu”. Bo to właśnie czyny są wyrazem aktywności Buddhów, która w swojej istocie jest niczym innym jak współczuciem. Chodzi zatem o rozbudzanie i poszerzanie współczucia. To ono jest głównym powodem, dla którego po pierwszym Karmapie w XI w. pojawił się drugi, a następnie kolejni. Pierwszy Karmapa przyszedł na świat jako manifestacja współczującej aktywności Przebudzonych. Przyciągnął do siebie wielu uczniów, którzy na nim polegali. Następnie dla ich dobra, by móc nadal im pomagać, po śmierci powrócił jako Drugi Karmapa. Ten z kolei skupiał przy sobie jeszcze większą rzeszę uczniów. Tak rozpoczęła się linia reinkarnacji.

Czytaj więcej...

Wywiad dla indyjskiego pisma „The Economic Times” 
3 kwietnia 2014 r.


Ogjen Trinle Dordże, Siedemnasty Karmapa – głowa szkoły karma kagju buddyzmu tybetańskieg – po raz pierwszy krytykuje totalitarne rządy Pekinu w Tybecie, a zarazem otwarcie popiera „Drogę Środka” Dalajlamy, czyli dążenie do „znaczącej autonomii” Tybetu, mające rozwiązać utrzymujący się w nim kryzys. W wywiadzie udzielonym w New Delhi Dipandżananowi Rojowi Czaudhurze z „The Economic Times” Karmapa, który żyje na uchodźctwie od roku 2000, od kiedy skończył 14 lat, wyraził nadzieję, że zmiana sytuacji politycznej w Chinach zmusi ten komunistyczny kraj do zmiany stanowiska wobec Tybetu.

Czytaj więcej...

Karmapa podczas tańca Mahakali, Fot. Filip Wolak

 

Relacja Beaty Stępień dla strony buddyzm.eu
luty 2012 r.


Tradycyjnie przed końcem każdego roku w klasztorach karma kamtsang wykonuje się praktykę Opiekuna Bernakciena. Tak też było w klasztorze Tergar w Bodhgai w lutym tego roku, gdzie rezydował Jego Świątobliwość Karmapa. Jednak tym razem lamowie korzystali z innego tekstu i wykonywali najdłuższy rytuał Mahakali, zatytułowany „Wypalanie złości” (sDang ba rnam sreg).

Tekst tej praktyki został napisany przez Szóstego Karmapę Thongła Dyndena (1416-1453) na prośbę Pierwszego Gjaltsaba Rinpoczego, Paldziora Dyndena (1427-1489). Jednak w owym czasie mnisi nazwali go „nudnym Mahakalą” – gdyż recytuje się go bardzo długo i powoli – i nie dostrzegając wielkich dobrodziejstw, jakie daje wykonywanie tej praktyki, porzucili ją bardzo szybko.

Czytaj więcej...

Wywiad dla Newsweeka
kwiecień 2010 r.


Dwudziestopięciolatek z tytułem „Świątobliwości”, Siedemnasty Gjalłang Ogjen Trinle Dordże, użytkownik Facebooka i konsoli Nintendo Wii, wielbiciel „Kung Fu Pandy” (mimo że – tak – widział „Awatara”), okularnik uważany za najnowsze wcielenie dziewięćsetletniego Karmapy i głowa jednej z czterech szkół buddyzmu tybetańskiego. Przed ucieczką z Chin – pieszo, konno, pociągiem i śmigłowcem, aby nie stać się politycznym pionkiem tamtejszych władz – był duchowym przywódcą tak dla ChRL, jak i Dalajlamy (aczkolwiek inny odłam tybetańskiej tradycji wskazał własnego Karmapę). Ta wyjątkowość i wielkość sprawiają, że dla wielu Tybetańczyków to on – a nie, jak chce tradycja, nienarodzone jeszcze dziecko – jest potencjalnym następcą Dalajlamy. Odpowiada na nasze pytania w Dharamsali, w Indiach.

Czytaj więcej...

Shambala Sun
styczeń 2010 r.


Uwielbia sztukę, muzykę i komputery, i napisał kilka piosenek. W wieku dwudziestu czterech lat jest głęboko zatroskany ludźmi swego pokolenia i światem, który odziedziczyli. Karmapa zapewnia ciągłość linii kagju i przekaz autentycznych nauk mahamudry.

W poniższym artykule ze stycznia 2010 roku, Barry Boyce pisze, że poglądy tego młodego człowieka pomogą określić buddyzm XXI wieku.

Czytaj więcej...