Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Przekraczanie samolubnego myślenia
24 czerwca 2016
Czym jest błogosławieństwo?
24 czerwca 2016

Czy grozi nam komercjalizacja buddyzmu?

Na tym świecie komercjalizuje się wszystko – nie tylko buddyzm. To niejako nieodłączna właściwość naszego świata i życia. Polityka zacieśnia związki z biznesem. Nawet szpitale zamieniają się w firmy usługowe. Ponieważ buddyzm funkcjonuje w takim właśnie otoczeniu, ulega jego wpływowi. Być może byłoby inaczej, gdyby dało się go przenieść na jakąś inną planetę, ale tu, na Ziemi, wpływ komercji jest nieunikniony.

Ponadto przecież nie wszyscy buddyści są bogaci, więc nie mają innego wyjścia, jak tylko zająć się interesami. Nie da się tego uniknąć. Nie można zatem kategorycznie stwierdzić, że komercjalizacja sama w sobie jest z gruntu zła lub dobra.

Najważniejszą sprawą jest to, by nie zatracić istoty buddyzmu. Buddyści mają tego świadomość i zazwyczaj wszystkiemu, co robią, towarzyszy poczucie, że Dharma jest najważniejsza. Nawet prowadząc interesy starają się pamiętać o utrzymywaniu buddyjskich zasad. Nie widzę w tym jakichś wielkich zagrożeń.

Ostatnio jednak, szczególnie za granicą, wielu ludzi zaczyna się interesować buddyzmem nie jako religią, lecz jako źródłem zysku. Uczą się na przykład medytacji lub uważności, by potem uczynić z nich swój własny produkt i go sprzedawać. Takie podejście zaczyna się upowszechniać, co widać choćby w danych wyszukiwarki Google. Coraz mniej osób szuka w internecie informacji o buddyzmie, coraz więcej za to zapytań dotyczy medytacji i uważności. Takie firmy jak Google czy Facebook stworzyły nawet specjalne sale medytacyjne dla swoich pracowników. Celem tych wszystkich działań jednak nie jest upowszechnianie Dharmy, lecz czerpanie doczesnych korzyści. Wyciąga się z buddyzmu jeden z jego elementów i wykorzystuje go do celów komercyjnych.

Istnieje zatem niebezpieczeństwo, że buddyzm podzieli losy jogi. Joga należy do pradawnej indyjskiej tradycji, której celem było ćwiczenie nie tylko ciała. Kiedyś dzięki niej można było osiągnąć wysoki stopień rozwoju umysłu. Z tej perspektywy dzisiejsza joga wygląda dość karłowato. Myślę, że tego rodzaju zewnętrzne, czysto komercyjne nastawienie stanowi duże niebezpieczeństwo dla buddyzmu.


Odpowiedź na pytanie jednego z uczestników wykładów dla uczniów z Hong Kongu, które odbyły się w New Delhi w dniach 22-24 czerwca 2016 roku.

close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français