Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
17karmapa
Rozwijanie współczującego społeczeństwa
6 lipca 2016
17karmapa
Rozmowa o Tybecie ze studentami
25 lipca 2016

Obchody roku narodzin Guru Rinpocze

17karmapa

18 lipca 2016 – Dharamsala, Indie


Według tybetańskiej tradycji Guru Rinpocze czyli Padmasambhawa narodził się z kwiatu lotosu na jeziorze Dhanakosza dziesiątego dnia miesiąca małpy (piąty miesiąc) w roku małpy. Taki rok w kalendarzu tybetańskim zdarza się co dwanaście lat i właśnie 2016 jest rokiem ognistej małpy. Aby uczcić tę szczególną rocznicę, klasztor Neciung na czele z Wyrocznią Neciung i Neciungiem Cioktrulem Rinpocze zorganizował dwie uroczystości. Pierwsza odbyła się w indyjskiej miejscowości Rewalsar (Tsho Pema po tybetańsku), nad jeziorem, które odegrało ważną rolę w życiu Guru Rinpocze. 13 i 14 lipca Jego Świątobliwość Dalajlama przewodniczył tu ceremoniom, na które złożyły się nauki i praktyki, szczególnie zaś ważna była obecność tybetańskich wyroczni.

Kolejne uroczystości odbyły się 18 lipca w klasztorze Neciung w Dharamsali. Gjalłang Karmapa został zaproszony, by im przewodniczyć. Na złoto-czerwonych ścianach klasztoru wywieszono tego dnia wielkie tanki. Mnisi przygotowali na tę okazję ołtarz pełen bogatych darów oraz tron dla Karmapy przyozdobiony nagietkami. Tron ustawiono przodem do posągu Buddhy, a po jego prawej stronie znajdował się piękny posąg Guru Rinpocze. Jego Świątobliwość przybył o godzinie siódmej i został powitany przez oficjalną procesję mnichów niosących piękne brokatowe sztandary. Na czele pochodu szli: Kuten Neciungu (Wyrocznia) oraz Neciung Rinpocze, a także Wadżraczarja i mistrz dyscypliny klasztoru.



Po wejściu do świątyni głównej Gjalłang Karmapa oddał trzy pokłony przed tronem Dalajlamy i ofiarował khatak, a także inne dary przed posągiem Guru Rinpocze. Gdy zajął miejsce na tronie, dwaj główni lamowie oraz najstarszy mnich klasztoru wręczyli Mu tradycyjne dary długiego życia – mandalę i symbole ciała, mowy i umysłu, po czym odprawiono wewnętrzny rytuał Lamy Rigdzina Dung Druba z tradycji północnych term szkoły njingma. Jest to tekst, który, skupiając się na Guru Rinpocze, w piękny sposób przywołuje pierwotnie czystą naturę umysłu.

Podczas przerwy świątynię przygotowano do transu Wyroczni Neciung. Na środku podestu wyłożono szeroki dywan w prążki jak na tygrysiej skórze. Na nim ustawiono tron dla Wyroczni. Tron Jego Świątobliwości przesunięto na prawo, by mógł oglądać Wyrocznię, a mnisi utworzyli u stóp podestu półkole muzyków grających na rytualnych talerzach, trąbach i bębnach. Na specjalnej rzeźbionej ramie podniesiono dwie złoto-srebrne trąby (radungi), natomiast środek pomieszczenia pozostawiono pusty. Po lewej stronie podwyższenia miejsca zajęli przedstawiciele trzech władz Centralnej Administracji Tybetańskiej: sędzia najwyższy – minister Kagju Dondrup, jako reprezentant władzy sądowniczej; sikjong (premier) dr Lobsang Senge – władzy wykonawczej oraz wice-spiker parlamentu, Aczarja Jesie Phuntsok – ustawodawczej. Obecni byli też ministrowie i sekretarze z różnych departamentów, członkowie komisji stałej tybetańskiego parlamentu, członkowie rządu i organizacji pozarządowych.

Gjalłang Karmapa ponownie zajął miejsce, po czym do świątyni wkroczyła Wyrocznia, którą ubrano w ceremonialne szaty i potężny hełm z trzema pióropuszami białego futra na szczycie wokół świetlistego klejnotu przyozdobionego złotem. Karmapa założył czerwoną czapkę pandity. Przez dłuższą chwilę mnisi recytowali teksty przyciszonymi głosami, czasem przerywanymi uderzeniem w bęben lub talerze. Wreszcie Wyrocznia weszła w trans i przechyliwszy się do przodu wstała. Wydając wysokie dźwięki, skierowała się w stronę Jego Świątobliwości. Ich głowy zetknęły się na dłuższy czas, muzycy nadal uderzali w instrumenty, a Wyrocznia przemówiła.

Wciąż będąc w transie Wyrocznia powróciła na tron, a wszyscy obecni, począwszy od premiera, podeszli po błogosławieństwo. Gdy każdy otrzymał już garść barwionych na pomarańczowo, pobłogosławionych ziaren, Wyrocznia przeniosła się na werandę, gdzie ustawiono duży stół z darami. Kuten usiadł przed stołem, ofiarował czerwono-białą tormę, i dał znak, by wniesiono posąg Guru Rinpocze. Gdy Gjalłang Karmapa nadal siedział na tronie, Wyrocznia, z długą kadzielnicą w ręku, poprowadziła posąg Guru Rinpocze w procesji wokół świątyni. Po powrocie do środka ofiarowała Jego Świątobliwości khatak i powróciła na środek pomieszczenia, gdzie mnisi ostrożnie zdjęli hełm i ceremonialne szaty i wynieśli medium, które zakończyło swój trans.

Uroczystości zakończyły się obiadem dla wszystkich obecnych. Następnie Gjalłang Karmapa przeszedł do Biblioteki Tybetańskich Dzieł i Archiwów (LTWA), która znajduje się tuż obok klasztoru Neciung. Była to kolejna z wielu wizyt w tym miejscu.


close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français