Karmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-smallKarmapa-1-17-small
  • Karmapa
    • Krótka biografia
    • Nagrody i Wyróżnienia
    • Materiały dodatkowe
    • Czarna korona
    • Mantra Karmapa Khjenno i Czarne Pigułki
  • Aktualności
    • Wydarzenia roku 2020
    • Wydarzenia roku 2021
    • Wydarzenia roku 2022
    • Wydarzenia roku 2023
    • Archiwum wydarzeń
      • Wydarzenia Roku 2019
      • Wydarzenia roku 2018
      • Wydarzenia Roku 2017
      • Wydarzenia Roku 2016
      • Wydarzenia Roku 2015
      • Wydarzenia Roku 2014
      • Pierwsza wizyta w Europie – Kamalaszila i Berlin 2014
    • W mediach
  • Program
  • Nauki
    • Do czytania
    • Wideo
  • Działalność
    • Cyfryzacja Dharmy
    • Sztuka
    • Kagju Mynlam
    • Buddyjska społeczność kobiet
    • Nauczanie i Podróże
    • Twórczość literacka
    • Muzyka
    • Ochrona środowiska
    • Wspieranie czytelnictwa tybetańskiego
    • Publikacje po polsku
  • Buddyzm
    • Życie Buddhy
    • Buddyzm w Indiach
    • Buddyzm w Tybecie
  • Karma Kagju
  • W Polsce
    • Kagju Mynlam Cienmo
    • Obchody 900-lecia linii Karmapy w Polsce
    • Ośrodki karma kagju w Polsce
  • Biuro
✕
Modlitwa mahamudry: między dwiema skrajnościami – dzień pierwszy, sesja poranna
26 lutego 2018
Modlitwa mahamudry: podstawa samsary i nirwany – dzień drugi, sesja poranna
27 lutego 2018

Rozpoczęcie 35. Mynlamu

26 lutego 2018 – Pawilon Mynlamu, Bodhgaja

Przed świtem wilgotnego lutowego poranka ponad pięć tysięcy świeckich i wyświęconych pielgrzymów udało się do Pawilonu Mynlamu nieopodal bram klasztoru Tergar. Wewnątrz Pawilonu mnisi i mniszki, mając na sobie żółte wierzchnie szaty Dharmy, zajęli pierwsze rzędy. Dalej, aż do tylnych bram rozciągało się morze świeckich pielgrzymów, głównie z Azji Wschodniej i Europy, w większości ubranych w białe stroje, symbolizujące oczyszczenie związane z przyjmowaniem codziennych ślubowań sodziongu mahajany – obecnie jeden z głównych rytuałów Mynlamu. Tylne rzędy zdominowane były przez Tybetańczyków w najlepszych, odświętnych strojach – kobiety w tradycyjnych cziubach i pangdenach (pasiastych fartuchach) – z młynkami modlitewnymi i malami w dłoniach.

Na szczycie wielowarstwowej sceny Mynlamu złoty posąg Buddhy otoczony był przez osiem torm, a za nim tło błękitnego nieba rozświetlone promieniami słońca. Niżej na tradycyjne obmycie, osuszenie i ofiarowanie szat oczekiwał nowonarodzony Buddha. Ze względu na panujący w tym roku upał Jego Świątobliwość Karmapa zarządził, aby mnisi i mniszki tym razem nie siedzieli na stopniach po bokach sceny, dzięki czemu podium stało się jeszcze bardziej przestronne, a piękne dekoracje z kwiatów dodawały świetności scenerii. Jego Świątobliwość uznał także, że nie ma potrzeby, aby w tym roku podczas porannej sesji wyświęcona Sangha nosiła ciężkie płaszcze ani namdziar (dodatkową szatę zakładaną przez w pełni wyświęconych mnichów).

Dokładnie o godzinie szóstej rozbrzmiały gjalingi i wszyscy powstali na powitanie Jego Eminencji Goszira Gjaltsaba Rinpocze. To właśnie on w tym roku przewodzi Mynlamowi. Uklęknąwszy na poduszce, sam najpierw przyjął ślubowanie sodziongu, by następnie udzielić go zgromadzonym. Sodziong mahajany to powstrzymywanie się przez kolejne 24 godziny od ośmiu działań – zabijania, kradzieży, kłamania, zachowań seksualnych, spożywania posiłków po południu, siadania na podwyższonych miejscach, noszenia biżuterii, śpiewania i tańczenia – wszystko dla pożytku istot. Jako pierwszy tych ślubowań udzielił Buddha Śakjamuni i są one bardzo powszechne wśród praktykujących mahajanę. Po ślubowaniach tysiące głosów odśpiewało w sanskrycie modlitwę udania się po Schronienie w Trzech Klejnotach i tak rozpoczął się 35. Mynlam.

Dla wszystkich uczestników Mynlam oznacza też tradycyjne wyzwania: długą i ciężką podróż, dziwne jedzenie, kurz, komary i coraz silniejszy upał. Dodatkowo w tym roku trzydniowy strajk zamknął wszystkie sklepy i restauracje oraz uziemił taksówki i tuk-tuki w Bodhgai, co nałożyło się również na jedyny wolny dzień między naukami wstępnymi, a właściwym Mynlamem. Oczywiście w tym roku również nasz drogocenny Nauczyciel Gjalłang Karmapa nie mógł uczestniczyć w obchodach osobiście. Ale i tak nastrój był od początku bardzo radosny.



Dwie istotne zmiany można zaobserwować w tym roku od samego początku Mynlamu. Jego Świątobliwość napisał kilka pięknych nowych melodii, a wśród umze, których głosy przewodzą zgromadzeniu, można usłyszeć także mniszki. To bardzo wzruszające, gdy żeńskie głosy mieszają się z głębokimi męskimi barytonami i gdy tak wyraźnie widać jak z roku na rok rośnie liczebność mniszek w czasie Mynlamu.

Pierwsza sesja każdego dnia to „Dwadzieścia części Mynlamu”. Po wzbudzeniu w sobie bodhiczitty zgromadzenie przygotowuje miejsce i zaprasza Buddhę do pięknego pałacu przyozdobionego girlandami klejnotów, gdzie jako nowonarodzony chłopiec jest obmywany, wycierany delikatnym ręcznikiem, nacierany perfumami i przyodziewany w szaty szafranowej barwy. Dalej następuje tradycyjne siedem elementów: oddanie pokłonów, ofiarowanie, wyznanie, rozradowanie, prośba do Buddhów o pozostanie i nauczanie oraz dedykacja zasługi. Dodaje się do tego jeszcze wyrażenie życzeń i pomyślności. Na zaznajomienie się z tymi rytuałami wystarczy zaledwie kilka powtórzeń, a jak przy każdej praktyce, im więcej powtórzeń, tym większy efekt i zrozumienie.

Po krótkiej przerwie Jego Świątobliwość Siedemnasty Karmapa dołączył do pielgrzymów dzięki nagranym wcześniej wyjaśnieniom do dalszej części tekstu Gesze Potoły „Długa rozmowa z samym sobą”, które rozpoczął w poprzednich latach. Pojawienie się Karmapy na ekranach wywołało aplauz, po czym wszyscy ucichli, by wysłuchać Dharmy.


close

Bądź na bieżąco!

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o naukach lub relacje z oficjalnej działalności J.Ś. Karmapy, zamów subskrypcję naszego Newslettera.

Zamówienie subskrypcji oznacza akceptację Polityki Prywatności obowiązującej na tym portalu.

Witamy! Na podany adres email został wysłany link do aktywacji subskrypcji.

Udostępnij:
0

Biuletyn informacyjny

Wpisz się na listę wysyłkową biuletynu informacyjnego, który jest wysyłany za każdym razem, gdy na stronie publikowane są nowe tłumaczenia nauk oraz w przypadku ważnych informacji, takich jak planowane webcasty, podróże Jego Świątobliwości, relacje z ważniejszych wydarzeń.

Zapisz się

Adres kontaktowy:

beata@17karmapa.pl

Media społecznościowe

Wybierz ikonę poniżej, aby dołączyć do Karmapy w mediach społecznościowych. Profile są prowadzone przez jego biuro.

facebookfacebookyoutube

Siedemnasty Karmapa Ogjen Trinle Dordże

the karmapaJego Świątobliwość Siedemnasty Gjalłang Karmapa, Ogjen Trinle Dordże, jest głową
900-letniej Linii Karma Kagju i przewodnikiem milionów buddystów na całym świecie.

Obecnie Karmapa mieszka w swoim tymczasowym domu w klasztorze Gjuto w Indiach po dramatycznej ucieczce z Tybetu w 2000 roku.

Podczas podrózy po świecie Karmapa umiejętnie uczy buddyjskiej filozofii i praktyki, a jednocześnie kontynuuje swą działaność w zakresie ochrony środowiska, praw kobiet, cyfryzacji Dharmy i wiele innych.

Strony internetowe Siedemnastego Karmapy na świecie

中文 // English // Français