
„Trzydzieści siedem praktyk Bodhisattwy” – część druga
5 czerwca 2018
Świętowanie nauk Gjalłanga Karmapy
6 czerwca 201831 maja 2018 – Riverside Church, Nowy Jork
W czwartkowe popołudnie odbyła się ceremonia Abhiszeki Dordże Sempa. Jego Świątobliwość Gjalłang Karmapa wszedł do kościoła Riverside witany chóralną intonacją mantry Karmapa Khjenno. Po lewej stronie ołtarza została wydzielona specjalna przestrzeń, aby mógł przeprowadzić tam rytualne przygotowania przed ołtarzem Dordże Sempa.
Na najniższym z czterech poziomów ołtarza ustawiono siedem mis ofiarnych i złote posążki przedstawiające osiem symboli pomyślności; kolejny poziom ozdobiono ofiarami ze świeżych owoców oraz tormami ponad nimi. Na najwyższym poziomie spoczywał posąg jidama – Dordże Sempa, otoczony złotymi kwiatami. Ponad ołtarzem, na marmurowej półce, znajdowały się dwie wysokie kolumny ozdobione białymi storczykami i zwieńczone mniejszymi posągami Wadżrasattwy. Ponad tym zawieszono dużą thankę Dordże Sempa z jedwabnym tłem koloru rdzy oraz złotymi motywami wadżry po bokach.
Poprzedniego dnia Karmapa wygłosił kilka słów wstępu na temat mającej się odbyć abihszeki. „Ktoś zapytał mnie czy udzielę abhiszeki Wadrażsattwy. Odpowiedziałem ‚Nie wiem’, po czym zapytałem organizatorów ‚Czy to prawda, że mam udzielić abhiszeki Dordże Sempa?’. Powiedzieli ‚Tak!’ i zdałem sobie sprawę, że bardzo się zestarzałem i musiałem zapomnieć. Moje imię z dzieciństwa to Apo Gaga i to dlatego jestem trochę zdziecinniały (ang. gaga – zdziecinninały, zramolały – przyp.tłum.)”.
Wśród śmiechów, Karmapa kontynuował już na poważnie „Wiele osób chce otrzymać abhiszekę Dordże Sempa, aby móc praktykować Nyndro. Istnieją dwa rodzaje tradycyjnych linii przekazu: z joga tantry oraz z anujoga tantry. Abiszeka, którą przekażę, jest z tradycji pochodzącej od trzech specjalnych bóstw Marpy Lotsały zawartej w Kagju Ngakso (Ocean ustnych pouczeń Kagju – przyp.tłum.). Zwykle w tradycji Kagju wielu Rinpoczów przekazuje abiszekę Dordże Sempa pochodzącą z tradycji Mindroling. Jednak myślę, że, ponieważ praktykujecie Nyndro Karma Kagju, lepiej jest otrzymać abiszekę Dordże Sempa z tradycji Marpy. To bardziej stosowne i dlatego jutro przekażę tę właśnie abhiszekę. I miejmy nadzieję, że nie zapomnę”.
Kiedy nadszedł czas abhiszeki, Karmapa wykonał przygotowania, podczas gdy tłum zgromadzonych chóralnie intonował modlitwy Tary. Następnie, gdy Jego Świątobliwość zasiadł na tronie na przeciwko thanki Buddy Siakjamuniego, młodzi przedstawiciele Bhutanu, Tybetu, Chin, Nepalu i Stanów Zjednoczonych złożyli mu dary z kwiatów.
Następnie Karmapa powiedział „Tego popołudnia przekażę abhiszekę i błogosławieństwo pojedynczej formy Dordże Sempa. Ten cykl praktyk i abhiszek Dordże Sempa pochodzi od Marpy”.
„Wielu z was praktykuje Nyndro (praktyki wstępne), które zawierają w sobie praktykę Dordże Sempa. Ściśle mówiąc, aby praktykować Dordże Sempa podczas praktyk wstępnych nie potrzebujecie abhiszeki, ponieważ nie wyobrażacie sobie siebie jako bóstwa tylko wyobrażacie sobie bóstwo nad waszą głową. Pomimo to, chociaż można wykonywać praktyki wstępne bez otrzymania abhiszeki Wadrżasattwy, jeszcze lepiej jest jeśli ją otrzymacie. Dlatego też czuję, że to dobry pomysł, żeby ją przekazać”.
„Praktyka Dordże Sempa jest bardzo ważna w wadżrajanie. Jest wiele form Nyndro, lecz każda zawiera: Schronienie, Bodhiczittę oraz praktykę Dordże Sempa. To dlatego, że przyjmowanie Schronienia i rozwijanie Bodhiczitty są niezbędne, a praktyka Dordże Sempa jest szczególnie istotna, ponieważ w wadżrajanie przyjmujemy samaja (zobowiązania), których nie tylko jest bardzo dużo, ale są także bardzo trudne do utrzymania. Praktyka Dordże Sempa jest bardzo skuteczna w naprawianiu złamanych samaja oraz umacnianiu dotrzymanych samaja. Jest także bardzo ważna przy oczyszczaniu złych czynów, ale szczególnie złamanych ślubowań i zobowiązań, a zwłaszcza naruszeń samaja wadżrajany”.
Następnie Jego Świątobliwość udzielił abiszeki Dordże Sempa, po czym powiedział, że wiele osób prosiło o ustny przekaz czterech Praktyk Wstępnych oraz Guru Jogi Czterech Pór Dnia Ośmego Karmapy Mikjo Dordże, więc je także przekaże. Powiedział też „Według mnie najlepiej jeśli otrzymacie abhiszekę Khorlo Demczoka lub Dordże Phamo zanim zaczniecie praktykować Guru Jogę Czterech Pór Dnia. Nie chcę przez to powiedzieć, że nie możecie ich praktykować bez którejś z tych abhiszek. Ale najlepiej jest mieć chociaż jedną z nich”. Po czym dał ustny przekaz dwóch praktyk wstępnych Karma Kagju: długiej, tradycyjnej wersji oraz krótszej, własnego autorstwa.
Po przekazach uczestnicy otrzymali od Jego Świątobliwości medaliony z Buddą Akszobją. Karmapa wyjaśnił „Te wizerunki Buddy Akszobji miały być rozdane, kiedy udzielałem abhiszeki Akszobji na prośbę Karmapa Service Society w zeszłą niedzielę, lecz było wtedy zbyt dużo ludzi i nie dla wszystkich by wystarczyło. Wygląda więc na to, że dzięki waszej zasłudze, to wy dostaniecie te medaliki Akszobji”.
Potem Karmapa podziękował organizatorom słowami „Możliwość naszego wspólnego spotkania została stworzona przez Fundację Karmapa Khyenno z Hong Kongu, przy współpracy wielu ośrodków z Hong Kongu oraz Karma Triyana Dharmachakra z siedzibą tu, w Nowym Jorku. Chciałbym z tego miejsca podziękować lamom, urzędnikom, członkom oraz wolontariuszom wszystkich tych organizacji za ciężką pracę, która umożliwiła to wspaniałe wydarzenie. Chciałbym wyrazić szczególne podziękowanie za ciężką pracę tylu różnych ośrodków z Hong Kongu oraz was wszystkich pracujących razem w harmonii. Chciałbym nie tylko podziękować wam za to wszystko, ale także zauważyć, że jest to świetny przykład tego, co powinniśmy kultywować, ponieważ Dharma Buddy nie będzie kwitnąć, jeśli Sangha nie będzie w harmonii. Dlatego też chciałbym wam pogratulować. Poradziliście sobie wyśmienicie w tej kwestii i mam szczerą nadzieję, i modlę się o to, że będziecie nadal pracować razem tak zgrani, jak byliście do tej pory”.
Na koniec Karmapa złożył szczególne podziękowania administracji Riverside Church, wszystkim tłumaczom, załodze medialnej oraz ochronie. „Chciałbym podziękować wszystkim, oprócz siebie” – tym wesołym akcentem zakończył się ten szczególny dzień.